Situatie bedrogen door zadelmaker - wat kan ik doen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maud_82

Situatie bedrogen door zadelmaker - wat kan ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 11:18

Ik hoop dat het hier goed staat!

Even de situatie:

In maart 2007 heb ik mijn dressuurzadel laten nakijken door zadelmaker A. Volgens deze zadelmaker lag mijn zadel absoluut niet goed en heb ik hem het zadel meegegeven om aan te laten passen. Hij heeft toen het zadel aan de voorkant aangepast, heeft de kussens aangepast en heeft de singelstoten aangepast.

Ter plekke hebben wij destijds afgesproken dat de kosten hiervoor in totaal 100 euro zouden bedragen. Later kreeg ik een rekening van 150 euro. Hier heb ik met hem over gemaild aangezien de mondelinge overeenkomst 100 euro was, maar heb uiteindelijk toch maar betaald.

Na enkele weken lag het zadel al niet meer goed, het klapperde van achteren en m’n paar kreeg last van zijn schoft.
Vervolgens heb ik hierover contact opgenomen met zadelmaker A aangezien ik hier erg ontevreden over was, en kon ik kosteloos mijn zadel opnieuw langsbrengen om aan te laten passen.

Aangezien ik totaal geen vertrouwen meer had in deze zadelmaker en mijn paard het niet wil aandoen om nog meer rugproblemen te krijgen (hij heeft een paar versleten wervels), heb ik het zadel niet teruggebracht bij zadelmaker A.

Door omstandigheden heeft het een tijdje geduurd voor ik verder kon met een andere zadelmaker. In de tussentijd ben ik mijn paard wel blijven trainen.

Gisteravond is zadelmaker B bij ons op stal geweest om mijn zadel na te kijken. Nu blijkt dat zadelmaker A het zadel behoorlijk verknald heeft. Het zadel knelt op de schoft, de boom is veel te smal, de singelstoten hadden nooit verzet mogen worden en de kussens achterin zijn veel te hard.
Zadelmaker B gaat het zadel nu opnieuw restaureren en dit gaat me zo’n 200 euro kosten. Volgens hem heeft zadelmaker A mij ook veel te veel geld berekend voor het aanpassen van het zadel. Boos!

Zadelmaker A heeft mij dus niet alleen maar bedrogen door mijn zadel te verknoeien, maar ook door mij financieel een oor aan te naaien. Aangezien ik nog steeds geen geldboompje in mijn tuin heb groeien vind ik dit aardig vervelend. Boos!
Ik heb geen rechtsbijstandverzekering maar wil dit hele gebeuren ook niet zomaar voorbij laten gaan en het hier maar bij laten.

Waar sta ik en welke aktie zou ik kunnen ondernemen om wellicht wat schadevergoeding hiervoor terug te krijgen ?? Wie heeft hier ervaring mee of wellicht tips ?

welshje68

Re: Situatie bedrogen door zadelmaker - wat kan ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:21

rechtsbijstand in schakelen als je daar tenimste een verzekering voor hebt.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:24

Volgens mij schrijft ze dat ze geen rechtsbijstandverzekering heeft.

Misschien kan je eens bellen met een rechtswinkel. Die kunnen alles goed uitleggen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:24

Ik word soms zooooo moe van de afgezeik van zadelmakers onder elkaar, als ik zadelmaker B was zou ik ook A zijn werk afzeuren om jou als klant binnen te halen.

Hoe goed ken je beide zadelmakers eigenlijk?
Ik denk verder dat je mits je geen getuige hebt van jullie mondelinge prijsafspraak, foto's als bewijsmateriaal hoe het zadel lag voor A eraan ging werken en na en foto's van de gevolgen van zijn werk hebt, je machteloos staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:25

Je maakt weinig kans als je A niet eerst de gelegenheid hebt gegeven de boel kosteloos in orde te maken.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:26

Jeeetje meis, wat ellendig.
Ik heb ook met veel angst en beven m'n zadel weggebracht, maar ik was maar 50 euro kwijt voor het opvullen in het midden en achter. Ik heb er pas een paar keer mee gereden, dus ik weet niet zo goed of het nu goed is of dat het nog een keer terug moet omdat ze het te weinig heeft opgevuld. Dat heeft ze eerlijk gezegd, als advies gaf ze dat ik er eerst een paar keer mee moest rijden en als het nog niet goed was...dat ze het dan kosteloos verder opvuld. Maar volgens mij heb ik al 2 of 3 maanden niet meer gereden Bloos
Binnenkort maar weer eens gaan rijden...

Ik weet niet welke actie je kan ondernemen, misschien nog eens contact opnemen met A. Al is het alleen maar om te laten weten dat je ontevreden bent over z'n werk. En je kan vragen om een schikking, omdat jij nu extra kosten moet maken door zijn slechte werk. Anders kan ik je ook niet helpen, succes....

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:42

faye schreef:
Je maakt weinig kans als je A niet eerst de gelegenheid hebt gegeven de boel kosteloos in orde te maken.

Daar ga ik wel in mee. Zadelmaker A heeft geen kans gehad om te onderhandelen met jou. Al snap ik het van jou kant ook wel.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:50

Sowieso zul je eerst zadelmaker A inderdaad mee moeten overleggen op zoek naar een oplossing. Ga je nu (voro je genoegdoening) stappen ondernemen worden deze niet vergoed en zullen op jezelf uitkomen en kan zadelmaker A je verhaal onderuit halen door te zeggen dat je nooit met de klacht eerst bij hem terug bent geweest.

Als je persé deze zadelmaker wilt laten weten dat ie slecht werk heeft afgeleverd. Schrijf hem een boze brief, zodat je je frustratie kwijt kan. Maar je zult wel het hopen op kosten verhalen op hem uit je hoofd moeten zetten denk ik..

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 14:06

Dank voor de reacties. Komt er dus op neer dat ik machteloos sta en hier helemaal niks aan kan doen.

Ik zal volgende week eens Zadelmaker A mailen en kijken wat hij zegt; helaas staat deze man bekend om zijn onaardige communicatie. Heb helaas geen foto's gemaakt van de voor- en nasituatie.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:16

Jeetje, wat een nare situatie!
Wat betreft een rechtsbijstand verzekering, deze moet al minimaal 3 maanden actief zijn, alvorens je hiervan gebruik kunt maken. Achteraf 1 afsluiten voor dit voorval, heeft helaas geen nut. Wel kun je natuurlijk altijd "dreigen" naar zadelmaker A dat je er werk van gaat maken als hij niet een deel van de kosten terugbetaalt ivm herstellen van het zadel. Hij hoeft natuurlijk niet te weten dat je geen RB verzekering hebt.

Daarnaast moeten zadelmakers het hebben van mond op mond reclame en negatieve reclame...daar zit hij wellicht niet op te wachten. Ik zou er toch bovenop zitten om een deel van je geld terug te krijgen. succes, ben benieuwd hoe het afloopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:23

Aan de andere kant, we zijn bijna een jaar verder. Als hij er niets meer aan wil doen is dat te begrijpen, hij heeft het een tijd geleden aangeboden maar daar heb je niks mee gedaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 01:25

[LZP] > [HAR]

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 08:32

Jeetje, als het is wie ik denk dat het is, zet je dan maar schrap....
Ik heb uiteindelijk m'n verlies maar genomen en een ander zadel aangeschaft (bij een ander).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:15

Zou je mij via pb de namen willen sturen van zadelmaker A en B ?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:17

Ik weet niet om wat voor zadel het hier gaat maar als je een zadel hebt met een houten boom dan kun je bar weinig doen aan een te smalle boom als zadelmaker. Er zijn zadelmakers die ze versmallen of verbreden maar dan komt er dus veel meer druk op de boom waardoor die uiteindelijk breekt. Ik denk dus dat je sowieso een nieuw zadel moet kopen, met een boom die wel past op jouw paardje.

Ik vind het trouwens vrij ernstig dat je gewoon door ben gereden terwijl je doorhad dat er iets niet goed zat, waardoor zou je je paard die onnodige pijn aandoen? Ik denk dat het daarom niet geheel onverstandig zou zijn om je paard even te checken door een fysio, osteopaat of kraker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:51

miep1979 schreef:
Ik word soms zooooo moe van de afgezeik van zadelmakers onder elkaar, als ik zadelmaker B was zou ik ook A zijn werk afzeuren om jou als klant binnen te halen.

Inderdaad.

Zadelmakers worden in Nederland er, over het algemeen, alleen maar bij geroepen als het zadel een probleem veroorzaakt ( buiten de kennis van de eigenaar om die denkt dat het probleem daar vandaan komt.) Preventieve check van zadels is hier nog lang niet de gewoonte.
Dan komt er een zadelmaker, die in 9 van de 10 gevallen aangeraden wordt door stalgenoten, en diegene wordt alle vertrouwen in de schoot geworpen om het op te lossen. Zo gezegd, zo gedaan, ga ik even vanuit, in het verhaal van de TS.
Buiten de afspraak omtrent de prijs, die imo ook niet netjes is gegaan, rekening houdend met dat de prijsafspraak keihard was ( dmv een offerte), heb je na enkele weken geconstateerd dat het zadel niet naar behoren zijn werk deed, en heb je de zadelmaker dit verteld. Deze wilde opnieuw langskomen, maar dat aanbod heb jij afgeslagen.

Vervolgens rij je 9 maanden door, om er weer eens een zadelmaker bij te halen.
In 9 maanden kan er heel veel gebeuren met een paardenlichaam. Zeker als jij nog doortraint. Dan is het niet uit te sluiten dat een zadel, wat in jouw ogen al niet lekker lag, dan helemaal niet meer lekker past.
Vervolgens komt er weer een nieuwe zadelmaker, deze contstateert die feiten ( iets wat zadelmaker A ook ws had gedaan) en bouwt het hele zadel om. ( buiten het afkraken van zadelmaker A, iets wat totaal onproffesioneel overkomt, ik zou er al niet meer mee in zee willen, ELKE zadelmaker weet hoe uniek elke situatie is, er zijn geen standaardoplossingen)

Nu ben jij boos op zadelmaker A, die je niet de kans hebt gegeven om het op te lossen, het kost je weer geld.

Ik snap helemaal dat je boos bent op de eerste zadelmaker, maar kijk ook even naar jouw punten, je hebt hem geen kans gegeven, je rijdt je paard gewoon door, ondanks de genoemde mankementen, dus ik vind het niet fair dit allemaal op de nek van zadelmaker A ( wie het ook mag zijn) te laten rusten.

Wat doe je als zadelmaker B het achteraf helemaal fout heeft? Kan heel goed, hoor, zoals ik al zei, er is geen enkel standaard oplossing bij een zadelprobleem, geen enkel. Elk paard en zadel, en ruiter is uniek.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:19

faye schreef:

precies, je had terug moeten gaan naar A. Die had het moeten herstellen. Nu ben je accoord gegaan met wat A geleverd heeft.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 15:28

Even voor de duidelijkheid; ik heb niet doorgereden met dit zadel!
Ik ben mijn paard blijven trainen, maar niet onder dit zadel. Voor ik mijn zadel heb laten aanpassen door zadelmaker A is deze training exact hetzelfde geweest.

Zadelmaker A heeft pas na een fikse woordenwisseling aangegeven dat ik mijn zadel terug kon brengen (hij wilde niet kosteloos langskomen) en hij het opnieuw zou doen. Hij neemt niet eens de moeite om langs te komen om te checken WAT er dan verkeerd ligt.
Overigens had ik over zadelmaker A eerst via Bokt een hoop referenties ingewonnen.

Zadelmaker B heeft overigens niet zadelmaker A lopen afkraken; hij heeft mij laten zien wat zadelmaker A anders had moeten doen.

Bitch; had ik dan mijn zadel nóg een keer verkeerd moeten laten opvullen met alle gevolgen van dien ? Na mij financieel te belazeren, de botte hond uit te hangen en geen enkele service te bieden ?
Over de periode van 9 maanden heb ik al eerder gemeld dat dit door omstandigheden niet kon.

Zadelmaker B heeft mij beloofd net zo ver te gaan tot het zadel perfect ligt, en geeft dus al de service om het zadel eventueel nogmaals aan te passen indien nodig. Hij doet ook een nacontrole.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:43

Simpel antwoord: Niets aan te doen...
Jij hebt een afspraak gemaakt met A, zadel terug brengen... en dat heb je niet gedaan...
Zadelmaker B kan niet beoordelen wat A verkeerd heeft gedaan, omdat B het paard toen niet gezien heeft... B kan enkel beoordelen wat er NU aan het zadel veranderd moet worden om het passend te krijgen.
Dan ligt het erook nog aan hoe je je zadel opeslagen hebt gedurende de tijd van niet gebruiken... want ook dat heeft invloed op de hardheid en vorm van de kussens.
En als jij door blijft trainen, zal je paard gespierder worden, en kan het dus zijn dat je zadel gewoonweg niet meer past... is ook niet voor niets dat je zeer regelmatig de ligging van je zadel moet laten controleren.... en ja dan kan het, vooral bij jonge/groene ongetrainde paarden zo zijn dat het zadel na 3 maand niet meer (goed) past, en daar kan een zadelmaker niets aan doen... alleen jij als ruiter/eigenaar, nl de zadelmaker bellen en laten controleren en zo nodig bij laten leggen...