wandelen met bandages - (on)zin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

studentje1

wandelen met bandages - (on)zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 00:41

Hey Bokkers,
Mijn paard is al een tijdje kreupel en ik moet dagelijks met haar een goed stuk wandelen. Aangezien zij zich makkelijk verstapt vroeg ik me af of het zinnig is om bandages om te doen met wandelen, voornamelijk om het probleembeen (rechtsachter). Zou dat haar werkelijk helpen op het moment dat ze zich verstapt op een oneffenheid op het pad?

patsur

Re: wandelen met bandages - (on)zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:42

Zo snel verstapt een paard zich niet, gewoon lekker zonder of anders een peesbeschermer oid.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:42

Ik zie het nut er niet van in om een bandage om te doen, zorg ervoor dat ze actief mee blijft lopen met je.

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 00:50

Renske verstapt zich wel regelmatig, tijdens een wandeling van een half uur gebeurd het gemiddeld 2 x. Dat achterbeen is een stuk zwakker, en van een steen op het pad zakt ze er al doorheen. Dus een beetje versterking ter plekke is niet weg, toch?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:55

Bel de DA eens op en vraag die eens om advies wat je het beste kunt doen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 02:13

Bandages helpen niet tegen gevoelige lopen...
Zou een bandages steigheid bieden, maakt het juist het been slapper...
DA vragen om advies en vooral vertellen wat het probleem is.... mischien dat hij/zij een andere oplossing heeft..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:12

Alane schreef:
Bandages helpen niet tegen gevoelige lopen...
Zou een bandages steigheid bieden, maakt het juist het been slapper...
DA vragen om advies en vooral vertellen wat het probleem is.... mischien dat hij/zij een andere oplossing heeft..

Precies. Een bandage geeft ook geen steun.

Ik zou het eerst bij mijn smid gaan zoeken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:16

Nou ja, je paard loopt er dan wel netjes bij Clown het heeft alleen helemaal geen toegevoegde waarde.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:58

Een bandage heeft helemaal geen werking, ik zou lekker
een peesbeschermer om doen.

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:48

Misschien moet je het artikel over bandages eens in de Bit lezen, daarin staat het nut (eigenlijk geen) uitvoerig beschreven, met onderbouwende resultaten van onderzoeken.

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:54

lijkt me een beetje onnodig,ik denk dat bandages ook niet zo heel veel steun bieden als je paard zicht evt. verstapt. misschien dat peesbeschermers beter zijn.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:59

Mijn haflinger struikelde door de artrose vaker dan nromaal is en ik heb haar in de koude periodes altijd met bandages gereden omdat de warmte haar gewrichten soepeler maakt, dus als het een dergelijk probleem is kan het helpen, maar goed ik weet niet wat voor een blessure hij heeft. Voor de pezen kan het helpen in een moeilijke periode, maar dan zou ik eerder stappen op het asfalt, zodat hij niet hoeft te struikelen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:02

Totaal onzinnig. Bandages geven alleen steun als je ze om een gewricht doet, net als peesbeschermers, pijpkousen etc.

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:02

patsur schreef:
Zo snel verstapt een paard zich niet, gewoon lekker zonder of anders een peesbeschermer oid.

Ons paard heeft ook een tijdje gehad dat ze dit vaak deed, kan dus wel degelijk Tong uitsteken

Weet niet of wij stapte met of zonder bandage, volgens mij deden we niks om de benen..
Gewoon stappen op een harde ondergrond heeft bij ons wel geholpen om het beentje sterker te laten worden Lachen

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:05

Om het been sterker te laten worden is iets wat steun geeft juist niet de bedoeling.. Je kunt het vergelijken met een kniebrees bij een mens. Als jij zelf een brees om je knie doet geeft dat steun aan je knie. Hierdoor rusten de spieren ipv dat ze aansterken. Ditzelfde gebeurd ook met je paard. Als je er iets om doet wat steun geeft terwijl het been juist moet aansterken heeft dat geen zin want het sterkt niet goed aan op die manier.

Raadpleeg anders even je DA.. Succes ermee!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:08

Ik bandageerde inderdaad wel de kogel mee, haar slechtste gewricht.

Ik heb zelf een knie waar ik soms een hele tijd veel doorheen ga, dan loop ik dus juist wel met een brees, om te voorkomen dat de banden steeds de klap op moeten vangen, na een dag of twee is het dan meestal weer minder en blijft hij af, maar ga ik in zo'n periode naar een concert of veel lopen dan gaat hij wel om, kleine stukjes lopen in huis doe ik dan overigens wel zonder, aangezien het inderdaad ook niet te veel verwennerij moet opleveren. Dus als het paard zoals mijne de hele dag in de wei loopt en je ondersteund hem tijdelijk tijdens het wandelen of rijden, dan kan dat geen kwaad.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:11

Dan niet nee.. Maar als hij stalrust moet hebben en je er af en toe mee moet wandelen om het been te laten versterken.. kun je het beter zonder doen.. lijkt me..

Ik weet alleen niet in welke situatie de TS zit met haar paard... Maar nogmaals.. bandages geven weinig steun.. (of had ik dat nog niet gezegd?? Tong uitsteken )

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:14

Verstapt je paard zich vaak door slechte coordinatie of door een andere factor?

In het eerste geval ben ik zeer te spreken over TTeam, heb er zelf veel baat bij, bij een wat ouder paard die we hebben die nog wel eens een been vergeet.

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 12:52

Ze verstapt zich niet door verkeerde coordinatie, het is puur dat de spieren in haar been gewoon slap zijn, en ze er makkelijk doorheen zakt. Ze heeft al een paar jaar artrose (waar ze over het algemeen weinig last van heeft) maar na een verstapping 6 weken geleden ontstond er een ontsteking en werd haar been dik. Ik heb van de DA een kuur gekregen (ontstekingsremmend en pijnstillend) en deze afgemaakt, en de ontsteking verdween en ze liep alweer bijna zuiver, toen ze zich vorige week weer verstapte en weer terug bij af leken te zijn.
Gelukkig liep ze binnen 2 dagen weer zoals ze had gelopen voor die laatste verstapping. Al met al ben ik nog veel voorzichtiger geworden met stappen. Helaas moet ik voordat ik op het asfalt bent eerst een stukje over een redelijke gelijke oprijlaan, waar wel wat kuilen en steentjes liggen. Daarom was mijn idee dus om iig de komende week met bandages te stappen, zodat ze zich niet écht lelijk kan verstappen. En dan vanaf volgende week weer zonder bandages te stappen, ik snap dat bandages op de lange termijn geen zin hebben en juist tégen je kunnen werken.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:28

als je grote stukken moet stappen lijkt het me beter om peesbeschermers om te doen, onder bandages kan de tempratuur namelijk best hoog worden.