Kentaur Andromeda

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_R

Kentaur Andromeda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:08

Aangezien mijn paard druk aan het groeien is in de lengte en breedte zal het huidige zadel niet lang goed meer blijven liggen.

Nu ben ik een beetje aan het kijken naar Dressuurzadels met een diepe,zachte zit,die niet al te veel kosten,en ik stuitte op de Kentaur Andromeda.

Het zadel vind ik zelf erg mooi ogen,maar ben wel eens benieuwd naar ervaringen!

Afbeelding

LucianoS

Re: Kentaur Andromeda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:18

mijn ervaring met kentaur is redelijk goed...op de zit en het zadel is niets op te merken..alleen...je moet goed kijken naar de rug van je paard..de kussens van de kentaur zadels zijn rond...en liggen niet op alle paarden goed helaas...ik had zelf de medea II lag in het begin goed maar na 2 maanden niet meer hij lag te klapperen van achteren... ik rij nu op een JC Saphir dressuurzadel met vlakke kussens..mischien een idee?.... ik geef alleen mijn mening ...mischien dat andere bokkers iets anders weten of er anders over denken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:47

Ik heb pas gelezen dat een diepe zit niet echt goed is voor de paardenrug, omdat het gewicht van de ruiter (de druk) minder verdeeld wordt dan bij zadels met een meer vlakke zit.

Ik weet niet of je perse een nieuw zadel wilt, maar mijn inziens kan je met een beperkt budget beter een goede 2ehands kopen dan een goedkopere nieuwe.

MoniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:59

Judje schreef:
Ik weet niet of je perse een nieuw zadel wilt, maar mijn inziens kan je met een beperkt budget beter een goede 2ehands kopen dan een goedkopere nieuwe.

Op zich ben ik het hier heel erg mee eens, maar ik moet zeggen dat Kentaur bij mij niet valt onder het kopje "goedkoop is miskoop" (ik bedoel niet dat dat is wat jij zegt Knipoog )
Ik heb zelf de Kentaur Medea II en ben er super tevreden over. Ik had hem tweedehands gekocht en hij is nog steeds in zeer goede staat.
En als je de zoekfunctie gebruikt denk ik dat je meer tevreden bokkers vind over de Kentaur zadels Ja
Mocht hij je toch niet bevallen, koop dan zeker een tweedehandse van een goed merk!!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:06

Dat wil ik er inderdaad niet mee zeggen, want ik heb (zover ik weet) geen ervaring met deze zadels, maar het was een algemene tip (iets wat mij altijd bij zal blijven en niet alleen voor zadels)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:07

Ik zou zelf niet zo snel voor dit model kiezen. Die extreem diepe zit en gigantische wrongen kunnen nooit goed zijn voor een onafhankelijke zit.
Kentaur heeft veel mooiere en fijnere modellen!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:08

Ik heb dus dit zadel.
En I love it.
Geweldig zadel.
En nee voor een onafhankelijke zit is die inderdaad niet geschikt, maar steun geeft ie zeker wel.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:10

Je streeft toch juist naar een onafhankelijke zit? Imo kan iemand zonder onafhankelijke zit niet duidelijk naar z'n paard zijn. Maargoed, dit is weer een hele andere discussie.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:12

Ff korte uitleg: Door een whiplash is mn evenwicht naar de filistijnen, ben eigenlijk altijd duizelig.
Dankzij de steun die dit zadel geeft kan ik dus nog rijden.
Dus ja onafhankelijke zit is inprincipe waar je naar streeft maar soms is dit onmogelijk!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:15

Ikzelf kamp met een rugblessure (cronisch), ik heb moeite met zitten, 1 been werkt niet mee, maar train elke dag keihard aan mezelf zodat ik zelf leer zitten en leer voelen. Ik vind het niet eerlijk tegenover mijn paard dat ik maar wat doe omdat ik zelf niet anders kan. No offence tegenover jou, maar dat is mijn mening. We gaan wel erg offtopic..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:17

Mja dat voelen is dus net het probleem, ik merk niet altijd dat ik uit evenwicht ben.
Moet ik dan maar stoppen met rijden? Nee dat was ik dus niet van plan.
En dankzij het feit dat deze stevige wrongen heeft blijf ik dus beter in evenwicht.
Zelfde effect dus als rijden met gehandicapten Haha!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:19

Ik zeg ook niet dat je moet stoppen. Het is puur mijn mening, wat je ermee doet is jou keuze Knipoog

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:09

ik ben in ieder geval alweer van mening veranderd over de kniewrongen,ze zijn inderdaad té aanwezig.
Iemand anders nog een type zadel die aanbevolen kan worden?
Wel de diepe zit,in de prijsklasse van €800,- of inderdaad een type zadel dat ook 2ehands aanbevolen kan worden?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:13

Kentaur penelope of kentaur medea hebben al veel minder wrong. Persoonlijk vind ik qua kniewrong de kentaur electra fijn, maar die is qua zit weer vrij diep.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:22

Mariska89 schreef:
Wel de diepe zit,in de prijsklasse van €800,- of inderdaad een type zadel dat ook 2ehands aanbevolen kan worden?

Kentaur Penelopa. Erg fijn zadel. Wegens beeindiging sport ga ik de mijne verkopen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:06

Mariska89 schreef:
ik ben in ieder geval alweer van mening veranderd over de kniewrongen,ze zijn inderdaad té aanwezig.

Heb je niet wat stalgenoten waarvan je de zadels mag proberen?
Zowel voor je zelf om er eens mee te rijden en om een keer op je paard te leggen.
Dan merk je vanzelf naar welk zadel je tweedehands op zoek kan Knipoog
Ik zou in ieder geval liever voor een A merk gaan en dan tweedehands. KN en Prestige zijn echt heel betaalbaar verkrijgbaar en hebben een makkelijke pasvorm. Daaleman is ook een idee.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:37

Ik heb eventueel een gebruikte medea II voor je

bij interesse graag mailen

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:01

Ik heb een Medea I gehad en heb nu een Medea II, die hebben geen overdreven wrongen, maar wel een hele fijn zit Ja . De mijne is nu alweer een jaar of 3 oud, maar ziet eruit als nieuw, hij blijft ook echt mooi!

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 10:43

Aimee schreef:
Mariska89 schreef:

Heb je niet wat stalgenoten waarvan je de zadels mag proberen?
Zowel voor je zelf om er eens mee te rijden en om een keer op je paard te leggen.
Dan merk je vanzelf naar welk zadel je tweedehands op zoek kan Knipoog
Ik zou in ieder geval liever voor een A merk gaan en dan tweedehands. KN en Prestige zijn echt heel betaalbaar verkrijgbaar en hebben een makkelijke pasvorm. Daaleman is ook een idee.

Meerendeel rijd met VZH en de andere heeft hetzelfde zadel als ik nu heb,een ER Diamant Haha!
Maar inderdaad,ik zag net dat die merken ook 2ehands voor een mooie prijs te krijgen zijn.
Zel ben ik ook wel benieuwd naar een Hulsebos.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:47

hihi eerste reactie wat bij mij opkwam toen ik dit zadel zag was: Oef... die wrongen Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb sinds kort een nieuw zadel en wou ook graag een diepe zit..
Tegenwoordig zegt het plaatje alleen niet meer of de zit echt diep is... of dat ze gewoon de achterkant opgehoogd hebben Knipoog

Ook die wrongen moet je tegen kunnen..
Ik kan er bijv. absoluut niet tegen dat ik knetter vast in een bepaalde houding wordt gedrukt... zo heeft de Prestige Top Dressage dat ook..
Je krijgt er idd geen onafhankelijke zit van.. maar voor mensen die dus niet zo goed kunnen zitten grijpen sneller naar zo'n zadel..
het nadeel daarvan is alleen dat je je dan met je bovenbenen vast gaat zetten en dit is ook niet de bedoeling
Ook zei mijn zadelmaker dat je zo'n zadel absoluut niet moet nemen als je soms praat van lage rug klachten... want zo'n zadel komt dit zeker niet ten goede...
Idd andere opties zoals de Kentaur Penopela zijn al gegeven.. deze heeft toch even wat minder wrong "nog genoeg"en een redelijk diepe zit.. voor een redelijke prijs Ja

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:53

Ik heb nu een paar jaar de Kentaur Penelope. Ten minste ik geloof dat het dat model is, kan het thuis even nakijken.
Heb er altijd lekker op gereden, maar vind zelf dat ik er de laatste tijd niet meer lekker in zit. Ik wijt dat niet aan de kwaliteit van het zadel, die is prima en ik heb hem ook altijd goed onderhouden enzo, maar ik denk er over een ander model te zoeken.
Dan verkoop ik mijn Kentaur dus. Mocht je meer info willen, pm dan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:46

Mariska89 schreef:
Zel ben ik ook wel benieuwd naar een Hulsebos.

Ik zou dan wel even kijken of naar een wat oudere Hulsebos of een ander merk.
De Hulsebos Sr. Heeft goede zadels gemaakt, maar de jonge (althans, junior is ie ook niet meer) gebruikt goedkope rotzooi voor het vullen van de kussens en hoor ik sindsdien veel meer commentaar als scheve zadels, gebroken bomen binnen een paar jaar ed

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:09

er staat een Kentaur Andromeda op Marktplaats. Ik schrok me btw rot toen ik die kniewrongen zag.