Welke kaptoom nemen voor paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aspirer

Welke kaptoom nemen voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 20:56

Ik weet niet of het hier goedstaat, zoniet mag het verplaatst worden Bloos

Ik longeer altijd met hoofdstel, maak mijn longeerlijn dan altijd vast zodat hij ook achter de oren langsloopt. Maar nu loop ik tegen het probleem aan dat mn paard heel erg trekkerig is aan de longe, en omdat deze vastzit aan haar bit zaagt dat ding door dr hele mond en dat trekt heel erg in haar mondhoeken. Ondanks dat blijft ze wel trekken.
Mijn oplossig was dan altijd meevieren met de lijn maar op een gegeven moment is die natuurlijk op.
Ik heb al ook met zo'n bitstukje gelongeerd maar dan trekt ze ook en krijg ik hetzelfde met haar mondhoeken. Misschien ben ik nu heel soft maar ik vind het zielig dat het bit dan zo trekt. Het ziet er ook niet uit naar omstanders enzo.....

Nu wil ik bitloos gaan longeren, met een kaptoom. Ik weet niet of dit een goed idee is maar er word dan wel minder in haar mond getrokken en dat vind ik heel belangrijk.
Maar zal ik dan een nylon kaptoom nemen of een van leer? Qua budget maakt niks uit voor mij, ik wil het beste voor mn paardje.

De kaptoom gaat dan trouwens alleen maar voor longeren gebruikt worden. Rijden doe ik met hoofdstel en grondwerk met halster.

Weten jullie wat goeds?
Alvast bedankt Lachen

liesanneS

Re: Welke kaptoom nemen voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:11

Ik zou voor de leren kamptoom gaan, deze zitten vaak wat prettiger dan de nylon uitvoering hiervan.....
Succes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:03

Ik zal het morgen eens opzoeken (maar ga nu zo echt slapen), maar ik heb er pas ook een topic over gelezen en daar hadden ze nog een 3e optie. Een soort van kaptoom, maar dan sierlijker en wat fijner voor het paard. Volgens mij werd die in Spanje gebruikt ofzo (had ook een andere naam)? (Er zat ook een foto bij het topic.)

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:08

Heb je ipv een kaptoom al eens aan weidepaaltjes en afzetlint gedacht, zodat je een cirkel af kan zetten?? Lijk mij een betere oplossing eerlijk gezegd.
Ook een dubbele longe kan wonderen doen.

Als je wel met kaptoom gaat longeren, denk er dan om dat je die niet bovenop de neus vastmaakt. Hiermee komt er een grote, eenzijdige druk op het hoofd te staan, want het paard weer moet compenseren. Dit kan voor problemen zorgen.

Leer of nylon maakt mij niet zoveel uit, zolang het soepel leer is. Maar ik zou toch voor een longeercirkel gaan, want op deze manier heeft het longeren ook niet veel waarde.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:40

He he! Heb ik het topic gevonden waar deze 'seretta' wordt afgebeeld, doet het plaatje het niet meer... (helaas), misschien kan je ankem PBen voor de afbeelding.
Hij lijkt me namelijk wel een stuk fijner voor een paard dan de standaard kaptooms (die heb ik ook nog, maar wil tzt, wanneer ik het geld ervoor heb ook zo'n andere aan gaan schaffen).

ankem @ [HAR] Past deze kaptoom goed?