Ik longeer altijd met hoofdstel, maak mijn longeerlijn dan altijd vast zodat hij ook achter de oren langsloopt. Maar nu loop ik tegen het probleem aan dat mn paard heel erg trekkerig is aan de longe, en omdat deze vastzit aan haar bit zaagt dat ding door dr hele mond en dat trekt heel erg in haar mondhoeken. Ondanks dat blijft ze wel trekken.
Mijn oplossig was dan altijd meevieren met de lijn maar op een gegeven moment is die natuurlijk op.
Ik heb al ook met zo'n bitstukje gelongeerd maar dan trekt ze ook en krijg ik hetzelfde met haar mondhoeken. Misschien ben ik nu heel soft maar ik vind het zielig dat het bit dan zo trekt. Het ziet er ook niet uit naar omstanders enzo.....
Nu wil ik bitloos gaan longeren, met een kaptoom. Ik weet niet of dit een goed idee is maar er word dan wel minder in haar mond getrokken en dat vind ik heel belangrijk.
Maar zal ik dan een nylon kaptoom nemen of een van leer? Qua budget maakt niks uit voor mij, ik wil het beste voor mn paardje.
De kaptoom gaat dan trouwens alleen maar voor longeren gebruikt worden. Rijden doe ik met hoofdstel en grondwerk met halster.
Weten jullie wat goeds?
Alvast bedankt