passend zadel hoe weet je 't?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cindyhil

passend zadel hoe weet je 't?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:53

Hooii
Ik zit met een vraagje..
Hoe kan je nou eigenlijk zien of een zadel goed past?
(Kort maar krachtig Knipoog )

Judje

Re: passend zadel hoe weet je 't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:28

Via de zoekfunctie van de site zul je het antwoord te weten komen.
Maar: ga het niet zelf controleren en haal er een GOEDE zadelmaker bij wanneer je je zadel wilt laten controleren of wanneer je een ander zadel wilt aanschaffen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:13

Dan laat ik de zadelmaker komen, ik ben niet kundig genoeg om te oordelen of het zadel helemaal goed ligt Knipoog

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:13

Door een deskundig iemand naar je zadel te laten kijken Lachen

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:38

Ik heb al heel alng een verzorgpony, hij heeft toen hij zadelmak werdt gewoon een zadel gekregn, dat paste maar voor de rest heeft er noit echt iemand bij gekeken. Is dit dan wel goed?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:39

ik laat 1 keer per jaar een zadelmaker weer komen of het zadel wat te laten opvulle/bijvullen

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:55

ik denk dat je zelf het antwoord al weet...
nee dus, regelmatig je zadel na laten kijken is echt een must voor het behoud van je paard

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:07

cindyhil schreef:
Ik heb al heel alng een verzorgpony, hij heeft toen hij zadelmak werdt gewoon een zadel gekregn, dat paste maar voor de rest heeft er noit echt iemand bij gekeken. Is dit dan wel goed?

hoe weet je dan dat het past? altijd een zadelmaker/ zadelpasser het zadel icm de pony laten beoordelen voor je het in gebruik neemt, en daarna ook controles laten doen (minimaal eens per jaar).

het is dus niet verstandig dat er nooit naar gekeken is, ik zou even een zadelmaker laten komen om het te beoordelen, dan weet je zeker dat het goed is of dat er iets aan gedaan moet worden.

succes!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:16

cindyhil schreef:

Een leek kan niet beoordelen of een zadel geheel goed ligt.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit geloof dat een zadel wat bij een net zadelmak paard ligt, ook goed ligt wanneer een paard wat ouder is en langer onder de man is. Scheve mond De spieren veranderen zo drastisch dat dit bijna niet mogelijk is... wellicht enkel kussens die anders gevuld moeten, maar het kan nooit goed blijven liggen

Ik zou er toch even iemand naar laten kijken, wanneer het zadel op zich wel goed ligt en enkel anders gevuld moet worden ben je maar iets van €50,- kwijt maar is je paardje er veel beter mee af. Lachen

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 18:10

THanks allemaal ,zal wel de eigenaar waarschuwen, ik heb daar dus geen verstand van. Maar hij heeft er ook nooit iemand bijgehaald..

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:27

Dat ziet de zadel maker ding toch wel.. Dan vraag je toch of die even komt kijken? Dan weet je het zeker. Lachen

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:28

ja ik zou ook de zadelmaker laten komen, dan ziet ie het vanzelf.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 18:33

Ja,, maar ik kan de zadelmaker niet laten komen. Dat moet de eigenaar doen, dus daarom zal ik het zeggen tegen hem! snap je?~!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:35

Zadelmaker laten komen. Vork Dan weet je het zeker.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 19:39

zal ik doen! Knipoog

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:15

cindyhil schreef:
Hooii
Ik zit met een vraagje..
Hoe kan je nou eigenlijk zien of een zadel goed past?
(Kort maar krachtig Knipoog )

zadelmaker is bij mij gister geweest om even na te kijken..
Hij zei dat het om heel veel factoren gaat bij het passen van een zadel, wat je zelf dus vaak niet allemaal weet/kunt zien

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:06

door een zadelpasservice langs te laten komen Knipoog

zo 1,2,3 heb ik een paar punten
- het zadel mag niet te strak op de schoft liggen. (minimaal een hand moet er in passen)
- Achter kant mag niet gekanteld naar achteren liggen.
- achterkant mag niet te hoog liggen
- rug moet vrij liggen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:03

Bow_Hoefke schreef:
- het zadel mag niet te strak op de schoft liggen. (minimaal een hand moet er in passen)

-nooit te strak, maar een hand Verward

Bow_Hoefke schreef:

Beetje moeilijk met een zadel Tong uitsteken
Hou maar aan, minimaal 3 vingers naast elkaar tussen de kussens.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:20

en moet ik dan aan mijn eigen vingers denken of aan die van onze stalhouder? ik vind maten nemen met vingers en handbreedtes altijd zo raar... mijn vinger is ongeveer een cm, dus dat zou dan 3 cm zijn. bij onze stalhouder kom je wel op 5 cm, dat is bijna twee keer zo veel, bijna een hand van mij dus.

imo kan je beter in cm rekenen dan in vingers, de verschillen zijn gewoon te groot.

@ bow_hoefke, wat is te hoog (achterkant), en wat is gekanteld naar achteren? denk je dat een leek dit kan zien? ik denk van niet.

dus, gewoon een goede zadelmaker/ zadelpasser laten komen, zo eens in het half jaar minimaal, en indien nodig eerder (paard dat afvalt of aankomt, veranderingen in bespiering etc.). deze mensen hebben daar een hele opleiding voor doorlopen, en dat red je niet met een paar tips op een forum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:22

Leg je vingers maar over de breedte van de ruggengraad van het paard waar het zadel op moet. Dan weet je zeker.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:42

Bitch schreef:
Leg je vingers maar over de breedte van de ruggengraad van het paard waar het zadel op moet. Dan weet je zeker.

precies. enne, niet de breedte van de ruggegraat zelf nemen, maar aan beide kanten zo'n cm speling. anders komen er nog zachte weefsels in de verdrukking die dan door het zadel tegen de ruggegraat aangedrukt worden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:51

Er moet minimaal 1 tot 2 centimeter tussen de schoft en het zadel zitten, zadel mag niet klapperen op de rug van het paard dus achterkant mag niet te hoog liggen.
Ruggenwerfel moet vrijliggen en kussens moeten alle druk goed over de rug verdelen.
Verder moet je ook kijken of het voor je zelf goed zit, je hoort in het midden van het zadel te zitten zodat de druk goed verdeelt is.
Een goed passend zadel zou je eigelijk zonder singel op kunnen rijden [ bij wijze van ] het zadel mag er niet van af glijden en moet dus goed passen. [ ik zal het alleen niet proberen want met een bok lig je der dan vanaf ]
Al wil je deze punten bekijken moet je het zadel zonder sjabrak passen.
En even een stuk rijden zonder sjabrak om te kijken of met het rijden ook alles goed zit.

Dit zijn een paar punten hoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:12

let dus op: een zadel wat schuift TENZIJ je knetterstrak aansingelt past niet. ik singel amper aan, zelfs mijn instructrice verbaasde zich daarover bij onze eerste les. een goed passend zadel hoeft niet vastgesnoerd te worden. bovendien belemmer je met een strakke singel de bewegingen van je paard. immers, onder de singel door lopen borst en buikspieren die het paard nodig heeft om de ruiter te kunnen dragen. zit de singel te strak, dan kan het paard deze spieren niet goed aanspannen, en dus ook nooit goed dragen.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:33

mijn zadel gaat met opstappen altijd scheef.
maar bij de schoft(mijn pony is een fjord en heb een haflingerzadel) zit heel wat ruimte tussen.
maar het is een zadel van rond de 200 euro en eerst dacht ik echt dat hij goed zat, maar mijn ouders zijn al niet zo dol op paarden en willlen echt geen nieuw zadel kopen omdat, dat vreselijk duur is,, wat kan ik hier aan doen?

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:33

Bitch schreef:
Bow_Hoefke schreef:

-nooit te strak, maar een hand Verward

Bow_Hoefke schreef:

Beetje moeilijk met een zadel Tong uitsteken
Hou maar aan, minimaal 3 vingers naast elkaar tussen de kussens.

dat is toch een hand Clownik ga uit van 4 Clown