Neusriemen-vraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Neusriemen-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 15:46

Bij een gewone gecombineerde neusriem moet je toch nog plaats hebben om 2 vingers tussen de neusriem en de neus te steken hé? Hoe zit dit bij een mexicaanse neusriem? Moeten daar ook 2 vingers onder die roset kunnen?
Ik heb daarstraks een mexicaanse neusriem uitgeprobeert bij mijn paardje en degene waar het hoofdstel van is heeft het aangedaan, maar ik vond dat het allemaal nogal strak zat. Ik vroeg of het niet losser moest zitten maar dit ging eigenlijk niet omdat die roset dan telkens naar beneden zakte, is uiteraard ook niet de bedoeling. Die roset zat dus erg strak op de neus, alleen onder de riempjes die dan onder de kin gaan kon je wel een vinger steken. Is dat correct?
Ik heb deze neusriem geprobeert omdat mijn paard erg snel 'benauwd' is. Ze heeft nogal wat problemen op de luchtwegen van stof en schimmels en vooral met warmer weer heeft ze hier wel last van. Ik heb mij laten vertellen dat een mexicaanse neusriem de ademhaling helemaal niet belemmerd ...

Mizora

Re: Neusriemen-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:29

De neusriem moet gewoon net zo los als een gecombineerde, twee rechtopstaande vingers onder de twee dunne riempjes (Bij een gecombineerde de hoge en de sperriem). Was het er eentje waarbij de riempjes doorlopen? En had het aan de bakstuken ringetjes. Als hij te strak belemmert het de ademhaling net zo goed (slecht), dat het rozet iets zakt geeft niet, dan zakt hij vanzelf naar de juiste plaats.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:34

ik lees ook even mee,,heeft de mexicaanse alleen dan de werking dat ze beter adem kunnen halen bij intensief werk, of is er ook nog een andere werking?;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:35

Hij werkt scherper in als ze de mond opendoen. Maar dat zijn dan wel.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:18

Mizora schreef:
De neusriem moet gewoon net zo los als een gecombineerde, twee rechtopstaande vingers onder de twee dunne riempjes (Bij een gecombineerde de hoge en de sperriem). Was het er eentje waarbij de riempjes doorlopen? En had het aan de bakstuken ringetjes. Als hij te strak belemmert het de ademhaling net zo goed (slecht), dat het rozet iets zakt geeft niet, dan zakt hij vanzelf naar de juiste plaats.

Het was er één waarbij de riempjes doorlopen, met van die ringetjes aan de bakstukken. Heb je dan ook mexicaanse neusriemen waarbij de roset vastzit en niet van plaats kan veranderen?
Dus onder de dunne riempjes moeten gewoon 2 vingers kunnen en dat die roset strak op de neus zit is normaal?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:20

en bij een aansnoerneusriem. Hoe zit dat dan?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:33

Rachel_x schreef:
en bij een aansnoerneusriem. Hoe zit dat dan?

Volgens mij moeten daar ook 2 vingers tussen kunnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:00

Ook inderdaad, twee rechtopstaande vingers, dus niet plat. De rozet zal dan niet echt strak trekken.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:25

als je paard problemen met zn luchtwegen heeft kan je dan niet overwegen zonder neusriem te reiden en eventuweel alleen met wedstrijd wel (als je die al rijd)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:14

Ik rij in de piste altijd zonder neusriem en ben van plan dit ook zo te blijven doen, maar als ik buiten ga is ze heel erg snel afgeleid door het minste geringste dat ze ziet of hoort (of denkt te zien en horen Bloos ) en dan zou ik toch liever een neusriem gebruiken. Niet dat het een wondermiddel is maar toch. Het plan is wel om op termijn ook buiten zonder neusriem op een verantwoorde manier te kunnen rijden, dit wordt veeeel oefenen.