Welk zadel is geschikt voor een paard met extreem hoge schof

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Welk zadel is geschikt voor een paard met extreem hoge schof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 10:45

Ik rijd bij ons op stal op een heel hoog paard, met een vrij lange rug en een langgerekt en hoge schoft. Een passend zadel hebben ze voor hem helaas nog niet kunnen vinden. Eerst lag er een Knight Rider op, hetgeen een waar drama was, paard durfde niet meer te ontspannen van de druk die dan op zijn schoft komt te staan. Nu ligt er een Kieffer op, het ligt, maar absoluut niet mooi. De schoft heeft geen ruimte over als ik erop ga zitten (en nee, ik ben niet zwaar). Nu zit ik er aan te denken om voor dit paard zelf een zadel mee te nemen, te meer ook omdat ik Kieffers letterlijk en figuurlijk k.u.t.zadels vind. Ik ben in het bezit van een oude Ainsley, en hoop ook van harte dat die past.

Mocht dat nu niet passen, wat voor suggesties hebben jullie?

BiancUgo

Re: Welk zadel is geschikt voor een paard met extreem hoge schof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:00

Je moet een zadel hebben met eenm goede terug gesneden boom zodat zijn schoft vrij komt te liggen en het paard genoeg bewegings vrijheid houdt. Ainsley is idd een goed zadel heeft een mooie terug gesneden kamer en wat ook een goed zadel zou zijn is een BR.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:05

Ieder zadel zal moeten worden aangepast door een goede zadelmaker, die kan dit probleem ook voor je oplossen, een goede is Kootstra uit Groningen, aan de A weg, je kunt hem ook altijd bellen voor adviezen.
Misschien wel een goed idee.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:06

Ik heb een paard met een lange en hoge schoft. De kieffer ligt hier wel goed. Maar alleen de Kieffer munchen. De andere, hoe heettie, niet kieffer wien maar die andere... Die ligt weer voor geen meter...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 12:42

Kieffer is geen optie, daar rij ik mezelf helemaal mee door. Maakt niet uit met welk type.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:32

Als er echt niks te vinden is, of het net niet genoeg is kan je een bontje proberen en die ruim uitscheren bij de schoft, dan heeft de schoft net dat beetje extra ruimte. (als er geen ruggengraadvrijheid in zit, ook die erin scheren)

petra070

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:34

Mijn paard heeft echt een hele hoge schoft en ik heb er een Grand Passier op, wel duur maar ligt fantastisch

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:36

Een bontje is in ieder geval nooit een goed antwoord op een slecht zittend zadel. Daarmee verbloem je naar mijn mening alleen wat er verkeerd zit, maar je lost er niets mee op.

Ik heb op mijn paard een Euroriding en een Prestige. KN paste ook goed met haar hoge, smalle schoft. Bij haar lagen merken als de Passier GG, Anky, Ainsley etc allemaal midden op haar schoft. Je kan dus eigenlijk nooit bij voorbaad zeggen welke er goed gaat passen. Helaas, dat zou het wel een stuk makkelijker maken Lachen

Om echt te weten wat er goed ligt, zit er niets anders op dan een goede zadelmaker te laten komen die veel verschillende merken en types mee kan nemen.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:37

die van mij heeft een echt een hoge schoft en daar ligt een euroriding titan op

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:22

Bij mijn pony past de passier perfect (met teruggesneden kamer)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:28

Mijn merrie heeft ook zon hoge schoft, ik heb er een passier GG op liggen. Van de 20 zadels ook 1 van de 2 die maar goedlagen. De ander was ook een passier. Gewoon een goede zadelmaker laten komen en laten passen, anders blijft het gokken.

Ik zou overigens geen onderlegger of iets in die richting gebruiken. Daarmee los je, je probleem niet op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:31

Warina van mij heeft... hou je vast Haha!
Een extreem hogeschoft, een wat doorgezakte rug, brede ribben en heel erg gespierde schouders Clown Maarja ze is al bijna 28 Knipoog
Er zijn maar twee dressuur zadels die op haar passen en ook die heb ik helemaal op maat moeten laten vullen Knipoog

Mijn KN allegro en haar oude stubben dressuurzadel (even geen idee welk model Knipoog )
Vooral de KN ligt perfect, er zijn maar kleine aapassingen gedaan aan de kussens (achter wat hoger, meer naast de schoft en platter bij de schouderpartij).

Ik heb weinig 'blote' warina foto's op mijn comp staat, maar op deze foto is (zelfs met zweetdeken) goed te zien hoe hoog haar schoft en diep haar rug is.
Afbeelding

[edit] ligging met plaatje Knipoog
Op sommige foto's lijkt mijn zadel ietwat hoog aan de voorkant te liggen, zeg maar wat naar achter gekanteld, maar dat is vooral door het het dekje Verward Zonder zie je namelijk goed dat die mooi op haar rug rust. Ze lijkt zelf natuurlijk ook erg schuin af te lopen door het schoft/rug verschil Knipoog
Afbeelding

anoesenfloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 06:18

Dit paard lijkt wel op Wapke :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 07:04

Mijn paard heeft ook een hoge schoft een en weke rug, zadels passen was echt een drama. Ik heb een heel oud kieffer zadel voor in de bossen en een County als dressuur zadel.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 07:23

Ook erg geschikt: Amerigo zadel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 07:31

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 07:35