geschikt zadel voor tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

geschikt zadel voor tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 13:59

Mijn tinker past maar weinig zadels, dus de vraag; welk zadel zou geschikt kunnen zijn?
De eisen:
-kort zadel
-liefst richting endurance, maar dan zonder de uitstekende kussens
-veel schoudervrijheid
-liefst aanpasbaar/verstelbaar/past zich aan aan het paard/is makkelijk door zadelmaker te vermaken (i.v.m. diker in de winter, soms veranderende bespiering e.d.)
-fijne, niet te harde kussens
-boomloos is mss optie, maar barefoot e.d. vallen iig af.
-zeer breed
-niet te duur, 'k kan gewoon geen zadel van €1000 betalen

8nnemiek

Re: geschikt zadel voor tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:04

Boomloos Ja
Misschien een ghost of startrekk?
Waarom wil je geen barefoot als ik vragen mag? Ik heb zelf een barefoot arizona om mn tinker, en dat is echt heerlijk, hij loopt er super onder, het zadel ligt perfect en ik kan er uren op zitten Lachen

In het tinker subforum liep ook een groot topic over zadels, met de zoekfunctie vind je em wel. Daar zijn ook erg veel mensen met boomloze zadels, vooral barefoots.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:52

Ik heb een barefoot Knipoog. Is al afgeraden door fysio en vandaag is er iemand langsgeweest die de opleiding msfc doet, en zij vond de barefoot ook niet ideaal. Oke, opzich vind ik niks mis met boomloos, maar voor mijn tink is het nu niet geschikt. Een andere pony heb ik er wel veel mee gereden, en die vond het zadel wel oké.
Ghost zat ik ook al naar te kijken, mss die maar eens testen, valt meer binnen m'n budget dna de startrekk (hoewel ik die wel héél graag ook zou testen)

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:56

Ik heb op mijn tinker een wintec 500 liggen. Ik rij veel buitenritten, spring, rij dressur en rij ook trec. Voor ons is het het ideale zadel. Hij is er nu ook in een extra wijde uitvoering. Heel makkelijk aan te passen als dat nodig is. Mijn tinker is niet zo overdreven breed dus die heeft de gewone uitvoering. ik heb het zadel nu vier jaar en het enige wat ik heb laten doen is de singelstoten vervangen door leren exemplaren. Mijn tinkie wordt erg blij van dit zadel.

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:58

misschien iets van een lucht zadel ofzo?? die zijn wel wat duurder. Ik heb zelf een dressuur zadel op mijn kruising tinker.
maar die is wel vrij slank. verder alleen boomloos denk ik.
Idd een kunststof zadel met verwisselbare boom zou ook heel goed kunnen

Succes ermee

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:05

Kunststof zadel met verwisselbare boom heb ik ook Haha! (hmm, mss had ik beter even kunnen zeggen wat we al getest hebben). Dat zadel heb ik een hele brede boom in laten zetten, maar dat ligt nu heel vreemd, je ziet zo dat 't niet goed ligt.
Wat we verder hebben gepast:
-stockzadel (klapperde)
-aantal westernzadels, allen te lang of te smal, behalve eentje, maar die was zo oud, lelijk en versleten dat ik die alleen had gepast voor het idee.
-ijslandzadel, daarvan staken de kussens te ver naar achter
-trekker dressage endurance, met plip getest en drukverdeling was teveel aan de randen van de kussens, maar mss was boogje te smal
-heather moffet, door scheve bespiering van tinker liet de plip-pad drukplekken zien
-equestor-zadel, zat perfect, maar gewoon te lang en daardoor teveel beweging aan achterkant van zadel
-aantal gewone vzh-zadels, allemaal net niet helemaal goed
-western-endurance zadel, net iets teveel druk bij de schoft
en nu vergeet ik vast een paar zadels Haha!
-heb nu een fne-zadel met flexibele panelen, maar deze panelen zijn dus wat te lang voor hem.

Maar iig bedankt voor het meedenken, die wintec zal k eens zoeken. Oke, 'k wil liever een leren zadel, maar ach, zolang het maar goed zit Lachen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:57

hmmm zoals jij hem omschrijft zou ook het iedeale zadel zijn voor mijn tinker... ik heb hem ook nog niet gevonden.
Ik weet wel dat de pegaso tegenwoordig ook korter is maar die is voor duurder!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:34

Ja, pegaso klinkt aantrekkelijk, maar dat kan 'k gewoonweg niet betalen... Misschien, ooit... Lachen
Massimo leek me ook nog wel wat (tweedehands dan Knipoog) maar vraag me af in hoeverre je zo'n zadel aan kan laten passen als je paard wat verandert. Iemand?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:36

daar heb ik ook over gemaild. (dat was toen ik mijn fjordje nog had) maar die kan je niet aanpassen. het advies was toen om hem op te laten meten als je paard op zijn breedst is (dus zomer) en dan in de winter met bijvoorbeeld een haf pad met inlages (shims) te rijden.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:32

Er bestaat geen passend zadel voor een paard.
Een zadel zal passend gemaakt dienene te worden voor een paard, dus ook voor die van jou.
Bel eens met Kootstra in Groningen hier over, hij kan je vast wel adviseren.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:49

Ik heb een ijslanderzadel op mijn tinker liggen. Brede boom, korte kussens en zeer geschikt voor afstandsritten, doordat het zwaartepunt net iets verder naar achteren ligt.
Die van mij ziet er zo uit;
Afbeelding
Het is overigens een Waldhausen Tolt. Tweedehands zeer betaalbaar.

Wat ik me overigens afvraag;
is de Massimo Trail ook geschikt voor kortere tinkers? Mijn tinker is 1.45 dus ook niet zo lang.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:56

een goede zadelmaker om advies vragen lijkt mij beter...

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 00:07

Ik heb al contact met een zadelpasser in opleiding. Zij kent enkele mensen die mij wellicht verder kunnen helpen. Ook test ik een zadel voordat ik het koop met een plip-pad en mijn tinker is érg duidelijk wat betreft pasvorm (als 't zadel niet lekker zit loopt 'ie gewoon niet). 'K vraag dus gewoon advies en mocht ik naar aanleiding van een tip hier een zadel gaan proberen, dan wordt dat eerst aan een uitgebreide test onderworpen. Hoop dat 't zo wat duidelijker is Lachen