Hoe merk je of de boom van je zadel gebroken is ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smart

Hoe merk je of de boom van je zadel gebroken is ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 20:47

Ik zat net een topic te lezen over een zadel waarvan de boom gebroken was en de niemand het gemerkt had.. Hoe merk je zoiets ?

taffy

Re: Hoe merk je of de boom van je zadel gebroken is ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:56

Vaak kun je het voelen vanaf de buitenkant door druk te zetten op het gedeelte van de boom.
Maar soms voel je niks en is de boom alsnog gebroken of zitten er scheur(tjes) in.
Het beste kun je als je twijfelt aan de boom even langs je zadelmaker die maakt het zadel dan open(wat ook bij het vullen gebeurt)en die kan zo zien of de boom 100% in orde is of niet.

Vandaag bij een zadelmaker geweest en 3 gebroken bomen gezien,ook een met een scheurtje Sigaar
Laatst bijgewerkt door taffy op 22-11-07 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:58

Vaak komt het doordat een zadelboom te smal is voor het paard waardoor er (langere tijd) druk staat op de boom,waardoor het breekt of waardoor er scheurtjes ontstaan.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 21:02

Okè, dank je wel voor de reactie. Dan ga ik maar eens met het zadel weg denk ik..

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:19

Als je twijfelt zou ik dat zeker doen! Lachen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:21

als je twijfelt of je boom gebroken is, zou je ook het zadel met de lepel tegen je buik te zetten en dan aan de voorboom trekken. Kan je het zadel bewegen, is de boom gebroken... Ook in de lengte kan je dat doen. Leg het zadel zijdelings op een tafel, duw op 1 kant. Kan je het zadel bewegen is het zijdelings gebroken. Als je dat al kan hoef je niet meer naar een zadelmaker te gaan... Dan weet je't zo al...

De boom van het zadel kan ook breken als het zadel tegen de grond valt... Zo is de wintec van een vriendin van mij een tijdje geleden van haar paard gevallen toen de singel (was héél erg versleten) brak. Resultaat: boom gebroken...

edit: typfoutje verbeterd Bloos

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:50

Ik wilde precies hetzelde gaan typen als mijn voorganger Knipoog

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:21

Ik controleer de boom regelmatig zelf, zou niet willen dat mijn paard met een kapot zadel op dr rug zou moeten lopen.
Alleen scheurtjes kan je neem ik aan niet zelf zo voelen??

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:52

Libertylove schreef:
Ik controleer de boom regelmatig zelf, zou niet willen dat mijn paard met een kapot zadel op dr rug zou moeten lopen.
Alleen scheurtjes kan je neem ik aan niet zelf zo voelen??

nee scheurtjes kun je niet altijd vanaf de buitenkant voelen Lachen

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:38

Toen de boom van mijn zadel was gebroken kon ik het zadel tegen de richting in dubbelklappen Clown !

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:58

De voorboom van mijn zadel was op gegeven moment gebroken en ik merkte het alleen doordat ik wat licht gepiep hoorde bij lichtrijden (en niet eens altijd) en doordat mn paard een kaal plekje kreeg naast zn schoft.

Niets schokkends of groots, maar wel een gebroken boom.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 02:10

Een boom kan in de lengte breken maar ook in de breedte...
Normaliter zou je minimaal 2 X per jaar de zadelmaker moeten laten komen om te laten controleren of je zadel nog goed ligt/past en hij an dan controleren of de boom nog goed is.

Als je de achterkant van je zadel tegen je buik houd (net onder je ribben) en je pakt het zadel aan de voorkant vast met beide handen en trekt voorzichtig het zadel naar je toe kun je controleren of de boom in de breedte is gebroken.
Klem het zadel tussen je knieen, (waar de beugelriemen aan je zadel zitten) en knijp voorzichtig let dan op het zitvlak (voel desnoods) om te controleren of je boom in de lengte is gebroken.
Wat speling of gekraak is nog geen aanwijzing dat de boom gebroken is... alleen een zadelmaker kan uitsluitsel geven
Een boom vervangen is niet goedkoop...

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:10

Een boom kan in de lengte breken maar ook in de breedte...
Normaliter zou je minimaal 2 X per jaar de zadelmaker moeten laten komen om te laten controleren of je zadel nog goed ligt/past en hij an dan controleren of de boom nog goed is.

Als je de achterkant van je zadel tegen je buik houd (net onder je ribben) en je pakt het zadel aan de voorkant vast met beide handen en trekt voorzichtig het zadel naar je toe kun je controleren of de boom in de breedte is gebroken.
Klem het zadel tussen je knieen, (waar de beugelriemen aan je zadel zitten) en knijp voorzichtig let dan op het zitvlak (voel desnoods) om te controleren of je boom in de lengte is gebroken.
Wat speling of gekraak is nog geen aanwijzing dat de boom gebroken is... alleen een zadelmaker kan uitsluitsel geven
Een boom vervangen is niet goedkoop...

Maar goed dat ik dit topic gevonden heb.
Mijn schoonzusje is van de week ook met haar pony gevallen.
En 't schijnt dat hij ook een keer heeft omgerold met zadel.
Ik geef dit zeker even door aan mijn vriend.

Ik heb niks gemerkt met rijden.
maar zoals jullie al zeggen ..
Dat hoef je niet meteen te merken!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:14

willeke_nijs schreef:
De boom van het zadel kan ook breken als het zadel tegen de grond valt... Zo is de wintec van een vriendin van mij een tijdje geleden van haar paard gevallen toen de singel (was héél erg versleten) brak. Resultaat: boom gebroken...

Lijkt me niet normaal dat een verder goed zadel zomaar breekt als het valt. Denk dat de boom dan al niet helemaal in orde is geweest?