Pessoa trainingsteugel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carliniii

Pessoa trainingsteugel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:18

Hallo beste Bokkers,
Ik zit er over te denken om aan de pessoa trainingsteugel te gaan vanwege de recenties van mijn vrienden. Iedereeen op stal gebruikt het en is er echt super blij mee, maar hoe en waar werkt het nou? Mijn paard loopt zelf het liefst lang en laag met zn hoofd, en het is een ware kwelling voor je armspieren, dus dit probeer ik te verhelpen.

Advies please?

8nnemiek

Re: Pessoa trainingsteugel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:32

Je moet juist blij zijn dat je paard graag laag loopt, en niet met de neus in de lucht Ja
Met goede les kun je hem na een tijdje makkelijk omhoog nemen, zonder veel druk. Maar je moet eerst van voren gaan loslaten, niet terug gaan trekken, en van achteren bijdrijven. Laat hem maar lekker lang en laag lopen van voren.
Als je dan na een tijdje de achterhand goed eronder hebt, en goed voorwaarts en aan het been, dan ga je meer figuren rijden, heel rustig en voorzichtig met je handen, en langzamerhand zul je merken dat hij meer met je hand wil meegaan en dus gaat nageven.
Een pessoateugel kan daarbij helpen, maar zoals je het nu beschrijft ga jij hem verkeerd gebruiken, niet doen dus! Een pessoa hoort lang en laag te zitten, en is in het begin alleen zodat het paard voelt dat hij zijn achterhand beter moet gebruiken. Als dat allemaal goed zit kun je hem pas een niveau hoger instellen, en langzaam 'aan de teugel' vragen.