[HAR] dit zadel kwalitatief goed, voor recreatieruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[HAR] dit zadel kwalitatief goed, voor recreatieruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:02

ik zit een beetje op het internet rond te kijken, naar zadels die mij lekker lijken te zitten, en makkelijk zijn in onderhoud. en nu zag ik dit zadel.

Knightrider Neptunus € 199,95

Soort / MatenDressuur 17" inch Dressuur 17.5" inch Dressuur 18" inch Veelzijdig 15" inch Veelzijdig 16" inch Veelzijdig 17" inch Veelzijdig 17.5" inch Veelzijdig 18" inch
Kunststof zadel; leverbaar in dressuur en veelzijdig.
Het zadel is in de wijdte aan te passen d.m.v. uitwisselbare beugels.
De zadels zijn voorzien van een medium beugel.

http://www.allesvoorpaarden.nl/index1.html

en dit vind ik er heel mooi uitzien, en de prijs vind ik ook wel aanlokkelijk. maar nu ben ik bang, dat dit zadel kwalitatief niet goed is, net zoals zadels van zadelmarkt enzo.

heeft iemand ervaring met dit zadel?

en zou een 17 inch passen op mijn brede welsh pony van 1,38? ze heeft niet veel schoft.

unamie

Re: [HAR] dit zadel kwalitatief goed, voor recreatieruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:22

Voor 199 euro heb je gewoon geen (kwalitatief) goed zadel
En of 17 inch op een welspony van 1.38 past..
De inch zegt iets over de zitmaat van de ruiter
17 inch is voor mensen die maat 36/38 hhebben
De boom-maat zegt alles over de breedte van de boom, dus eerst er maar eens achter zien te komen welke boom-maat jou pony heeft
Welshpony's zijn over het algemeen vrij breed
Onze welsh van 1.24 heeft boom-maat 33 maar mijn schimmel van 1.72 heeft ook boom-maat 33
Dus de hoogte van het paard zegt niets over de boom-maat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:28

oke bedankt voor je bericht Lachen

dan ga ik op zoek naar toch een duurder zadel Lachen
dan duurt het maar iets langer, voor ik een leuk dressuurzadeltje heb Lachen kwaliteit en goed passend en lang gebruik, is belangrijker dan de prijs Ja

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:30

Probeer anders eens te kijken naar een wintec..
Of bel de zadelmaker wat hij tweedehands nog heeft liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:35

ik zat inderdaad ook al aan wintec te denken Ja maar die vind ik persoonlijk minder mooi ogen Lachen

ik wil wel een nieuw zadel, als ik ereen koop. niet dat ik dadelijk met een zadel zit, wat altijd in een hoek is gegooit of ruw mee om is gegaan Nagelbijten / Gniffelen

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:14

Wintec zou ik ook niet aanschaffen erg hard gevuld en dat doet geen goed voor je paard zijn rug..
De inch maat doet er ook wel degelijk toe hoe het zadel ligt op een paard.. een 17 inch heeft b.v minder kussen dan een 18.5 inch.. je kan geen 18 inch op een schetlander leggen en geen 16 inch op een tinker.. dus het is niet alleen de boom waar gekeken naar moet worden maar het gehele zadel.. alle zadels moeten passend gemaakt worden op een paardenrug !

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:22

Tweedehands zadels hoeven echt niet altijd misbruikt te zijn hoor. Er zijn genoeg leuke A merk zadels die er nog super uit zien en die je voor een honderd of 4 kan kopen (en bij geluk nog minder). Informeer bij eens zadelmaker die kan je goed op weg helpen.

Carliniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:28

Ik ben zowiezo geen fan van kunstof zadels, ze zijn te heet in de zomer, te koud in de winter en ze vormen zich nooit naar je paard en jou. Maar als je het toch doet zou ik voor Wintec gaan. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:37

MusicJs schreef:
Ik ben zowiezo geen fan van kunstof zadels, ze zijn te heet in de zomer, te koud in de winter en ze vormen zich nooit naar je paard en jou. Maar als je het toch doet zou ik voor Wintec gaan. Pling

is dat zo? oh.. dat vind ik dan toch een minpunt..
dan ga ik denk ik toch maar voor een leren zadel.. dan maar werk eraan hoor!
het moet mijn pony wel goed passen, en goed kunnen vormen!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:44

astridjhu schreef:
MusicJs schreef:

is dat zo? oh.. dat vind ik dan toch een minpunt..
dan ga ik denk ik toch maar voor een leren zadel.. dan maar werk eraan hoor!
het moet mijn pony wel goed passen, en goed kunnen vormen!

Mag ik even melden dat ik het er niet mee eens ben.
Ik heb ooit een goedkopen throwboom (denk dat ik het fout zeg Koe ) zeer goed zadel, het beste zadel voor mijn pony, helaas ben ik eruit gegroeit, maar ik heb nooit last gehad van een slecht passend zadel en koud zadel :s mijn zadelmaker vond dit tevens het beste zadel voor mijn pony (stond een stubben en een passier naast).

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:03

Trow..... zadels schijnen beter te zijn dan de wintec zadels..

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:21

throwboom? bedoel je Thorowgood?

Daar heb ik jaren mee gereden, beviel harstikke goed, vormde zich wel naar het paard en ik had een extra luxe versie met dikke schuimlaag bovenop die bij opwarming precies naar je kont vormde Tong uitsteken Heerlijk zadel, maar blijft een kunststof zadel en het nepleer begon hier en daar slijtage plekken te krijgen en bij de singelstoten scheurde de nepleren buitenkant, en dus ben ik naar een kwaliteits leren zadel overgestapt.

Ik zou voor een iets duurder zadel gaan, bijvoorbeeld de Thorowgood. Of een 2e hands zadel van goed merk. De meeste mensen gaan erg zuinig met zadels om. Je kan het zadel altijd even laten nakijken door de zadelmaker, misschien heeft die zelf ook wel iets voor je liggen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:08

Ik heb eigenlijk geen recht van sprken, want heb nooit kunststof gehad. Maar ik zou voor een lerenzadel kiezen. Het onderhoud ervan valt erg mee. Af en toe een vochtige lap erover en wat creme erop en klaar is kees.

Als ik je een tip mag geven, zou ik geen zadel van het internet halen. Ik zou een zadelmaker in de buurt vragen of hij wat ik jouw prijsklasse heeft. (zal wel even door sparen tot 500,-) Er zijn goede tweedehands zadels te verkrijgen die passend gemaakt kunnen worden.

Ondanks dat het voor de recreatie is bedoelt zal ik toch graag een goed en fijn zittend zadel willen hebben. Succes met de zoektocht!

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:33

toevallig heb ik een wintec (VHZ 2000) in me kast liggen, heb er jaren met plezier mee gereden koud in de winter??? valt reuze mee hoor en zomers wordt hij ook niet extreem heet, behalve dan als je hem in de brande zon een tijd legt maar dat is logisch. Ik vind wintec een super fijn zadel en hij is het geld dubbel en dwars waard!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:00

ik heb n wintec vind hem niet zo.
ik krijg straks n pagony dressage die heb ik al eens eerder gehad
heerlijk zadel en tweedehands vaak ook goed te betalen denk aan 300 a 400 euro

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:05

Ik heb dit zadel vandaag binnen gekregen, vind het er op het eerste gezicht goed uitzien.
Kan het vanavond wel pas passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:36

bedankt allemaal voor jullie tips Haha!
maar het gaat voorlopig nog niet door, of helemaal niet.
aangezien het zadel voor mijn verzorgpony zou zijn, en die waarschijnlijk weg moet Verdrietig
ik ben werk aan het regelen, en ik ga vandaag vragen of ik haar mag overnemen. en als dat mag komt het zadel er binnen het jaar Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:58

BE_GENTLE schreef:
Wintec zou ik ook niet aanschaffen erg hard gevuld en dat doet geen goed voor je paard zijn rug..
De inch maat doet er ook wel degelijk toe hoe het zadel ligt op een paard.. een 17 inch heeft b.v minder kussen dan een 18.5 inch.. je kan geen 18 inch op een schetlander leggen en geen 16 inch op een tinker.. dus het is niet alleen de boom waar gekeken naar moet worden maar het gehele zadel.. alle zadels moeten passend gemaakt worden op een paardenrug !

de reden dat 18 inch niet op een shet past lijkt me logisch, maar er zijn toch echt wel 16 inch zadels (en zelfs kleiner) die gewoon op een groter paard kunnen hoor. de inchmaat zegt iets over lengte/ breedte van de ruiter (te vergelijken met kledingmaat), en niet over het paard. echter, grotere inchmaten zijn vaak te groot voor kleine ponies. waarom? omdat een grote ruiter (die bijv. een 18 inch zadel nodig heeft) ook niet op die kleine ponies zou passen.

ik vraag me af waarom je denkt dat er geen 16 inch zadel is wat op een tinker past. zelf heb ik bij gebruikt van een zadel met vlakke zit inchmaat 16 tot 16,5 nodig, en van diepere zitten 17 inch. dit kan ook gewoon op grotere ponies of paarden, ik zou niet weten waarom niet. inchmaat heeft niets te maken met de maten van het paard verder, tenzij dus bij kleine ponies.