pessoa bit en hackamore

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

pessoa bit en hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 14:10

ik zat zo eens na te denken.. Hebben deze 2 niet ongeveer een soort zelfde werking?

Bijde werken in achter de oortjes (als ik het goed heb) en pessoa dan in de mond en de hackamore op de neus toch?

Mizora

Re: pessoa bit en hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:50

Nee, want de hackemore heeft een kinketting. Je moet een hackemore eerder vergelijken met een stang.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:52

Maar ik denk dat de pessoa ook meer op de mond werkt (kijkt vooral naar een enkelgebroken pessoa; dubbelgebroken zijn ze nl. moeilijk te vinden) ; dus prikken in het gehemelte enzo

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:53

een hackamore ligt niet in de mond en werkt daar niet in. Dat is een groot verschil. De hefboom zit idd in beide constructies.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:59

hackamore
Dit is één van de meest bekende bitloze hoofdstellen in Nederland. Dit hoofdstel zie je vaak terug in het springparcours in de hogere niveaus. De Hackamore werkt met een zogenaamde hefboomwerking. De mate waarin deze hefboomwerking voorkomt hangt af van de lengte van de scharen. Er zijn zowel korte als lange scharen, de langere scharen werken scherper in dan de kortere. Met het in contact nemen van de teugels kantelen de scharen en wordt er druk uitgeoefend op de neus en de kin. Maar ook achter de oren komt druk, de mate waarin hangt ook weer af van de lengte van de scharen. Bij verkeerd gebruik van de Hackamore kan het neusbot breken. Dit komt echter alleen voor bij een te harde hand en een te laag hangende hackamore. De hackamore is de scherpste bitloze optoming die momenteel op de markt is.

pessoa bit

Door de hevelwerking wordt een pittige inwerking verkregen. Kan ook met dubbele teugel worden gereden. je hebt een normaal effect bij de grote ringen en bij de kleine ringen een hefboom effect

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:02

@ Meissielief: ik geloof dat de TS dit verschil wel weet, maar haar vraag is: ondanks dat de een op de neus werkt en de andere in de mond, hebben ze dezelfde (scherpe) inwerking

(correct me if I'm wrong)