Verandering rug drachtige / onlangs bevallen merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Verandering rug drachtige / onlangs bevallen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 15:29

De merrie die ik lease is momenteel 7 maanden drachtig. Eigenlijk vanaf het begin dat ik haar lease wilde ik eigen zadel voor haar aanschaffen omdat het zadel dat ik erbij kreeg zijn beste tijd wel heeft gehad. Ik heb dat nog niet gedaan omdat het mijn eerste eigen paard is en ik eerst wilde weten of die investering het wel waard was en het zadel dat erop ligt, ligt goed.

Ondertussen hebben ze haar iom mij laten dekken dus heb ik het nog maar wat langer uitgesteld. Een zadel aan laten meten terwijl ze niet haar juiste vorm heeft leek mij niet echt een goed idee.

Ondertussen is ze 7 maanden drachtig en begint al aardig dik te worden, maar ik merk niet dat het zadel nu anders is gaan liggen.

In hoeverre verandert de rug van een paard tijdens en na de dracht? Wanneer is het verstandig op zoek te gaan naar een ander zadel? Zou ik dat nu al kunnen doen of is het verstandig te wachten tot ze van haar veulen af is?

Scipita

Re: Verandering rug drachtige / onlangs bevallen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:12

Hallo, wij hebben een merrie die ondertussen 8 veulens heeft gehad, toen wij haar kochten had ze de 1e 5 al gehad en was haar rug aardig ingezakt.
Volgens mij veranderd de rug na de dracht, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of je iets kan doen om dit tegen te gaan.
Aangezien de merrie al 5 veulens had gehad voordat we haar kregen zijn wij voor haar natuurlijk te laat (ze liep daar alleen voor de kar)

Hier bij ons loopt ze alleen onder het zadel en ik heb een extra verhogingkje tussen het zadel en het dekje zitten, gewoon van schuimrubber dan ligt het zadel recht.

Ik raad je aan om te wachten na het veulen, tenzij je eerder het gevoel natuurlijk hebt dat het zadel niet goed meer is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:58

Mijn merrie is nu ruim 7 maanden dragend en ik kan nu niet meer rijden met een zadel. Het zadel ligt gewoon niet goed meer, ze is veel ronder geworden. Ik denk dat het ook per paard verschilt, want mij oude merrie kon ik tot de laatste dag nog met zadel rijden en dat lag nog steeds prima.

roxtemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:57

Je kunt idd beter wachten tot dat je merrie heeft geveulend. De rug kan idd veranderen maar dat is voor ieder merrie verschillend. Het ligt er aan hoe zwaar de dracht is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:59

Wachten tot ze van het veulen af is én dat ze weer een tijdje in training is. :0 Dat is het beste.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 09:54

Okee, het veulen wordt eind maart/begin april verwacht. Ik zou dan dus het beste tot na de zomer kunnen wachten voor ik haar een nieuw zadel aan laat meten.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:27

Ik zou nog wat langer wachten, mijn merrie bijvoorbeeld valt zo hard terug de laatste maand dat ze zoogt dat echt een paar maanden nodig heeft om bij te trekken. Bijvoorbeeld tot een jaar na de geboorte van het veulen, dan is ze ook echt weer in "shape" zeg maar. Voor mijn merrie heb ik maar een Bates met verwisselbare boom en Flair genomen, werd er helemaal simpel van.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 10:55

Het is niet de planning dat ze nog vaker gedekt gaat worden dus als ze weer in vorm is kan ik het waarschijnlijk wel met één zadel redden. Maar dat kan dus wel tot een jaar duren... Afwachten dus.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:50

Scipita schreef:
Hallo, wij hebben een merrie die ondertussen 8 veulens heeft gehad, toen wij haar kochten had ze de 1e 5 al gehad en was haar rug aardig ingezakt.
Volgens mij veranderd de rug na de dracht, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of je iets kan doen om dit tegen te gaan.
Aangezien de merrie al 5 veulens had gehad voordat we haar kregen zijn wij voor haar natuurlijk te laat (ze liep daar alleen voor de kar)

Hier bij ons loopt ze alleen onder het zadel en ik heb een extra verhogingkje tussen het zadel en het dekje zitten, gewoon van schuimrubber dan ligt het zadel recht.

Ik raad je aan om te wachten na het veulen, tenzij je eerder het gevoel natuurlijk hebt dat het zadel niet goed meer is.

Ik heb dus hetzelfde probleem. Merrie (fries) heeft al veel veulens gezakt en heeft ook een licht ingezakte rug. We zijn op zoek naar een nieuw zadel, maar dit is erg moeilijk.
Misschien is zoon schuimrubber ding ook handig. Heb je misschien een foto hoe jij dat hebt liggen dan?