Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

kimmy1985 schreef:heeft naar mijn idee ook te maken dat met neusriem er voor zorgd dat het bit stiller in de mond ligt.
En helemaal omdat er best veel mensen misbruik van maken dan kunnen ze het toch net zo goed afschaffen?

Gecombineerde neusriemen vind ik persoonlijk spuuglelijk. CoriienRN schreef:om gewoon hun tong er niet over heen te doen, kaken op elkaar houden.
persoonlijk doe ik hem altijd hoog en goed strak
CoriienRN schreef:om gewoon hun tong er niet over heen te doen, kaken op elkaar houden.
persoonlijk doe ik hem altijd hoog en goed strak
Jus_dOrange schreef:Om die reden is een neusriem niet toegestaan op westernwedstrijden; je kan snoeren en dan kan je niet zien als je paard z'n mond opent uit protest.
Citaat:Het enige verschil dat mij is opgevallen is dat deze hoofdstellen sneller op en af te doen zijn.
Het kinriempje zou er wel voor zorgen dat je het bitje niet helemaal door de mond kon rossen, heb ik me laten vertellen.
Jethafa schreef:Goed om zo'n plaatje er bij te hebben. Ik moet zeggen dat ik een poosje een dressuur paard heb gereden met een gewone lage neusriem om en dat vond ik toch wel het fijnste idee. Ik heb bij die hoge neusriemen (of dubbele) altijd het idee dattie echt op het bot drukt. Maar laatst zag ik een paard met alleen gewoon bakstukken zeg maar achter de oren langs en dan een bit er aan. Ach ja, steeds minder, steeds leuker, toch? Bijvoorbeeld zo'n neck rope, tsja, neusriem nog nodig? Denk het niet
_Saida_ schreef:Een (té) strakke neusriem vind ik ronduit zielig voor je paard/pony en niet nodig.
Ga zelf maar eens een band strak om je neus doen, nog even goed aantrekken en er dan een uurtje mee rondlopen, dan weet je hoe dat voelt.
Als ik bij mijn paard de neusriem te strak aantrek dan kan ik er donder op zeggen dat ze continu met haar hoofd in de lucht gaat lopen om aan de druk proberen te ontkomen.
Als je je handen goed stil kan houden dan zou je ook zonder neusriem kunnen rijden lijkt mij.
Tumba schreef:Waarom zou die afgeschaft moeten worden?
Heb jij er last van?
En bij sommigen zie je deuken, maar dat komt
gewoon omdat de haren plat zitten, want dat
heb ik ook bij mn halster die toch echt super
ruim valt.
Ik vind het een beetje vreemd, waarom zou het
geen eerlijk beeld geven? Om de mond van een paard
dicht te houden bestaat de sperriem, dan haal je
die er toch af? Probleem opgelost...
Waarom zou het met geen eerlijk beeld geven?
Je bedoeld dus dat iedereen die met neusriem rijd,
dat die allemaal 'niet eerlijk'rijden?
Sorry maar ik vind dit een vreemd topic..
_Saida_ schreef:Als je je handen goed stil kan houden dan zou je ook zonder neusriem kunnen rijden lijkt mij.
Tinkerloos schreef:Tumba schreef:Waarom zou die afgeschaft moeten worden?
Heb jij er last van?
En bij sommigen zie je deuken, maar dat komt
gewoon omdat de haren plat zitten, want dat
heb ik ook bij mn halster die toch echt super
ruim valt.
Ik vind het een beetje vreemd, waarom zou het
geen eerlijk beeld geven? Om de mond van een paard
dicht te houden bestaat de sperriem, dan haal je
die er toch af? Probleem opgelost...
Waarom zou het met geen eerlijk beeld geven?
Je bedoeld dus dat iedereen die met neusriem rijd,
dat die allemaal 'niet eerlijk'rijden?
Sorry maar ik vind dit een vreemd topic..
Vertel jij dan eens in duidelijke woorden WAAROM een neusriem dan gebruikt wordt?
Ik zeg niet dat iedereen die met neusriem rijd oneerlijk rijd,maar negen van de tien ruiters weten niet waar de neusriem voor is,en rijden er gewoon mee 'omdat het hoort'.
Ik zei wel dat als je de neusriemen van iedereen zou weglaten,dat je dan opeens veel open monden zou zien.
Of denk je dat dat niet waar is?