Het nut van een neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Het nut van een neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:25

Wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag: Waarom wordt er met dressuur met een neusriem gereden? Want zover ik heb begrepen is vandaag de dag de hoofdfunctie van de neusriem om dat mond dicht te houden, maar de mond openen is een teken van verzet en door deze symptoon bestrijding krijgt de jury geen eerlijk beeld te zien. Ook is er geen enkele regeling watbetrefd hoe strak de neusriem aangetrokken mag worden, bij sommige paarden zie je gewoon bijna een deuk in de neus als de neuriem afgehaald word, zo strak trekken sommige mensen de neusriem aan!

Zou het niet gewoon veel beter zijn als de neusriem afgeschaft zou worden en de jury een eerlijk beeld zou krijgen?

koetjeboe

Re: Het nut van een neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:28

heeft naar mijn idee ook te maken dat met neusriem er voor zorgd dat het bit stiller in de mond ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:30

Wreedheid mag niet, je kunt er dus om uitgesloten worden.
Maar ik ben het zeker met je eens dat er te weinig op gecontroleerd word. Ook bitten controle zie je zelden tot nooit.

Er is niks mis met een neusriem, maar wel een aangesingelde.
Zou er persoonlijk ook geen moeite mee hebben als een neusriem niet meer mocht Lachen
Mar heb ook niks tegen de neusriem in goed gebruik

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:34

kimmy1985 schreef:
heeft naar mijn idee ook te maken dat met neusriem er voor zorgd dat het bit stiller in de mond ligt.

Die theorie snap ik nog steeds niet, naar mijn weten zit de teugel gewoon aan het bit en veranderd een neusriem niks aan de kracht waarmee de teugels gebruikt worden. Ik denk alleen dat als een paard zijn mond dicht moet houden het stabieler aanvoelt dan dat een paard steeds protesterend met de mond open gaat lopen.

Ik heb ook niks tegen een neusriem als er gewoon twee vingers tussen kunnen, maar ik snap gewoon simpel weg het nut er niet van Clown En helemaal omdat er best veel mensen misbruik van maken dan kunnen ze het toch net zo goed afschaffen? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:36

Bij een neusriem ligt het bit niet stiller
Maar bij een sperriem wel, die drukt als het ware het bit tegen de mondhoeken.
Niet nodig als je het bit op de juiste hoogte hebt hangen, maar toch zijn er veel mensen die het graag een gaatje te laag hebben hangen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:37

ik ben absoluut niet voor het "aansingelen" van een neusriem... maar heb jij het niet over een sperriem?
want ook al zit de neusriem strak op de goede hoogte, de mond kan dan nog prima open hoor! maar als je een sperriem flink aansnoert kan de mond inderdaad niet meer open.

ik rij zelf zonder sperriem, zodat ik goed kan controleren of ik niet te hard word in mijn hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:39

Als je de neusriem aansingelt kunnen de kaken ook niet meer van elkaar af hoor Lachen
Ik zie echt ooit mensen daar aan trekken...brrrr

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:42

@liSSy: de "schanieren" van de mond zitten achter in het schedel, het maakt dus eigenlijk weinig uit op welke hoogte de neusriem aangesingeld wordt, ook een hoge neusriem kan de mond dichtsnoeren:

Afbeelding

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:38

Goed om zo'n plaatje er bij te hebben. Ik moet zeggen dat ik een poosje een dressuur paard heb gereden met een gewone lage neusriem om en dat vond ik toch wel het fijnste idee. Ik heb bij die hoge neusriemen (of dubbele) altijd het idee dattie echt op het bot drukt. Maar laatst zag ik een paard met alleen gewoon bakstukken zeg maar achter de oren langs en dan een bit er aan. Ach ja, steeds minder, steeds leuker, toch? Bijvoorbeeld zo'n neck rope, tsja, neusriem nog nodig? Denk het niet Knipoog

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:40

om gewoon hun tong er niet over heen te doen, kaken op elkaar houden.

persoonlijk doe ik hem altijd hoog en goed strak

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:42

Om die reden is een neusriem niet toegestaan op westernwedstrijden; je kan snoeren en dan kan je niet zien als je paard z'n mond opent uit protest.

Qua neusriem zou ik zelf persoonlijk nooit verder gaan dan een hoge Engelse neusriem, die vind ik zelf soms gewoon heel sjiek staan, beetje functieloos dus. Bloos Gecombineerde neusriemen vind ik persoonlijk spuuglelijk.
Laatst bijgewerkt door Authentic op 20-11-07 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:42

CoriienRN schreef:

Ocharme.

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:47

ik heb een gecombineerde neusriem, maar zowel de neusriem als de sperriem zitten bij mijn paard gewoon los, trek beide eigenlijk nooit strak aan. Dus bij mij heeft de neusriem totaal geen functie

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:51

CoriienRN schreef:

Dat zeg je wel héél erg grof! Ik heb dat wel eens gedaan, gewoon 5 minuten op mijn neus gedrukt, het is natuurlijk niet honderd procent te vergelijken, maar toch weet ik wel dat het bij mij flink zeer deed, dus dat het bij een paard ook niet lekker zal voelen.....
Ik zelf heb een aansnoerneusriem, niet om aan te snoeren, maar omdat er "bij de kin" een heel zacht en dik stukje leer zit. Bij mij kunnen er altijd 2 vingers tussen en bij de sperriem kijk ik altijd even of ik hem met 2 vingers aan allebei de kanten van de neus een beetje naar buiten kan trekken i.v.m. verbreden van de neusgaten bij inspanning.

Verder zou ik niet echt weten waar een neusriem voor dient. Wel weet ik dat er ook pony's zijn (zoals mijn eigenste britt) die op het moment dat je nog aan het losrijden bent, met hun mond open lopen en als je met ze aan het werk gaat dan doe ze dat niet meer (en nee, dat heeft bij Britt niks te maken met fysieke redenen, alles is uitgebreid gecontroleerd...). Dus dan zou de neusriem een soort hulp kunnen zijn om de mond een beetje dicht de houden (DUS NIET dichtgesnoerd, maar gewoon als een soort geheugensteuntje voor het paard)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:59

Jus_dOrange schreef:
Om die reden is een neusriem niet toegestaan op westernwedstrijden; je kan snoeren en dan kan je niet zien als je paard z'n mond opent uit protest.

Juch wat klinkt dat lelijk!
Maar goed. Bij dressuur heb ik altijd met neusriem gereden, 'dat hoorde zo'. De western paardjes waar ik later op reed (en rijd) dragen hoofdstellen zonder neusriem. Het enige verschil dat mij is opgevallen is dat deze hoofdstellen sneller op en af te doen zijn.
Het kinriempje zou er wel voor zorgen dat je het bitje niet helemaal door de mond kon rossen, heb ik me laten vertellen. Maar als je zo hard aan teugels moet trekken heb je imo heel andere problemen, die niet zijn op te lossen met simpel een neusriem...

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:13

Een (té) strakke neusriem vind ik ronduit zielig voor je paard/pony en niet nodig.
Ga zelf maar eens een band strak om je neus doen, nog even goed aantrekken en er dan een uurtje mee rondlopen, dan weet je hoe dat voelt.
Als ik bij mijn paard de neusriem te strak aantrek dan kan ik er donder op zeggen dat ze continu met haar hoofd in de lucht gaat lopen om aan de druk proberen te ontkomen.
Als je je handen goed stil kan houden dan zou je ook zonder neusriem kunnen rijden lijkt mij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:19

Citaat:
Het enige verschil dat mij is opgevallen is dat deze hoofdstellen sneller op en af te doen zijn.
Het kinriempje zou er wel voor zorgen dat je het bitje niet helemaal door de mond kon rossen, heb ik me laten vertellen.

*LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:56

Jethafa schreef:
Goed om zo'n plaatje er bij te hebben. Ik moet zeggen dat ik een poosje een dressuur paard heb gereden met een gewone lage neusriem om en dat vond ik toch wel het fijnste idee. Ik heb bij die hoge neusriemen (of dubbele) altijd het idee dattie echt op het bot drukt. Maar laatst zag ik een paard met alleen gewoon bakstukken zeg maar achter de oren langs en dan een bit er aan. Ach ja, steeds minder, steeds leuker, toch? Bijvoorbeeld zo'n neck rope, tsja, neusriem nog nodig? Denk het niet Knipoog

Bot is niet erg hoor, de lage neusriem vind ik persoonlijk erger want die drukken dan wel niet op het bot maar op knijpen wel de neus af waardoor een paard moeilijker adem kan halen, ook liggen de zenuwen daar haast open en blood. Hoger op de neus worden ze beschermd door een dik bot waardoor de werking niet heel erg is, lager op de neus (dus onder het neusbot) licht de neusriem direct op de zenuwen. Als een paard dus zijn mond probeert open te doen wordt zijn adem hem ontnomen en het doet hem heel erg zeer.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:03

Als niemand precies weet waar een neusriem voor dient,waarom wordt er dan mee gereden?
Ik zie het alleen als een oplossing voor het openen van de mond als je aan het bit trekt.
Niet dat IK dat een oplossing vind,ik rij liever met zo min mogenlijk om het hoofd,maar ik denk dat ruiters ermee rijden omdat anders waarschijnlijk meer dan de helft van de paarden met open mond zouden lopen tijdens het rijden.
Met neusriem zie je minder snel dat je een paard aan de teugel trekt,of trekt als je wil stoppen of achterwaarts gaat enz.
Gewone neusriem of gecombineerde,ik zie het echte nut er niet van in.
Maar wie het wel weet mag het zeggen hoor!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:18

Ik heb het ooit al eens eerder geschreven:

de duitse neusriem: het oudste bekende neusriem, zie je nu nog in de mensport, een riem die door de daarvoor dienende sleuven in de bakstukken liep en als neus kin riem diende. en ongeveer 2 vingers onder het jukbeen ligt.
Vroegah veel gezien en gebruikt bij de cavalarie.

Hanoveraanse/africhtings neusriem: In NL bekent als africhtingsneusriem, uitgevonden begin tot midden 1900 op de duitse cavalierschool door Seipler, tot voor kort de meest ingezette en gebruikte neusriem tot die 'ingeruilt' werd door de engelse neusriem.
De neusriem behoort op het benige gedeelte van de neus te liggen ongeveer 4 tot 5 vingers boven de neusgaten, en zo strak of los gegespt dat er nog makkelijk 2 vingers tussen kunnen, te strak gegespt zal het de werking juist omkeren.
Bij jonge paarden kan de teugel aan het ringetje van de neusriem en aan het bitring vast gegespt worden zodat er meer inwerking op de neus komt en de mond meer ontzien wordt. Zodat het notenkrakereffect er in mindere mate is.

de engelse neusriem:
gebruikt zodat het paard de mond minder ver kan openen. Houd het paard de mond dicht heeft de neusriem geen inwerking.

de gecombineerde neusriem:soms ook engels gecombineerd maar ook bekent als ierse neusriem, en de meest gezien variant.
'bedacht'als combinatie van hanoveraanse en engelse neusriem. Maar die werking is er alleen als je maatwerk geleverd hebt gekregen, vaak zitten deze neusriemen te laag waardoor de werking niet meer die is als waarvoor ze is uitgevonden.
Dan heb je nog de zweedse neusriem, zelfde verhaal als de engelse alleen is de sluiting anders, mij is geleerd dat door de deling van de neusriem deze een 'knik' kan maken en daardoor comfortabeler is voor het paard, de sluitng is niet bedoelt als aansnoer mechanisme.

mexicaanse neusriem: daar zijn 2 varianten van, noem ze de echte en de onechte mexicaanse.
de ene: (ik verwissel ze nog al eens Bloos ) heeft een vaste rozet en lijkt qua inwerking op een engels gecombineerde neusriem.
De andere bestaat uit 2 riemen die zich in het midden van hun lengte kruizen, waarbij het ene uiteinde aan de gesp van de andere riem wordt bevestigd (snap je het nog Tong uitsteken )en daardoor gelijktijdig neus en sperriem zijn. De 'echte' mexicaan is in de moderne variant vaak voorzien van een ringetje aan de bakstukken zodat de rozet in hoogte versteld kan worden waardoor de mondvrijheid zo vrij of beperkt kan worden als de ruiter prettig vind.
Het voordeel van de mexicaanse neusriem is, mits goed aangebracht, deze de werking van het bit niet beinvloed, veel mondvrijheid geeft en nooit de ademhaling kan beperken.
Wordt de rozet te laag geplaatst zal het tegenovergestelde bewerkstelligd worden en bij te losse bevestiging juist zeer scherp inwerken.

Tumba_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:25

Waarom zou die afgeschaft moeten worden?
Heb jij er last van?
En bij sommigen zie je deuken, maar dat komt
gewoon omdat de haren plat zitten, want dat
heb ik ook bij mn halster die toch echt super
ruim valt.

Ik vind het een beetje vreemd, waarom zou het
geen eerlijk beeld geven? Om de mond van een paard
dicht te houden bestaat de sperriem, dan haal je
die er toch af? Probleem opgelost...

Waarom zou het met geen eerlijk beeld geven?
Je bedoeld dus dat iedereen die met neusriem rijd,
dat die allemaal 'niet eerlijk'rijden?

Sorry maar ik vind dit een vreemd topic..

Tumba_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:27

_Saida_ schreef:
Een (té) strakke neusriem vind ik ronduit zielig voor je paard/pony en niet nodig.
Ga zelf maar eens een band strak om je neus doen, nog even goed aantrekken en er dan een uurtje mee rondlopen, dan weet je hoe dat voelt.
Als ik bij mijn paard de neusriem te strak aantrek dan kan ik er donder op zeggen dat ze continu met haar hoofd in de lucht gaat lopen om aan de druk proberen te ontkomen.
Als je je handen goed stil kan houden dan zou je ook zonder neusriem kunnen rijden lijkt mij.

Als je paard dat doet, moet je de neusriem gewoon niet te strak doen....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:28

Tumba schreef:
Heb jij er last van?
ruim valt.

Vertel jij dan eens in duidelijke woorden WAAROM een neusriem dan gebruikt wordt?
Ik zeg niet dat iedereen die met neusriem rijd oneerlijk rijd,maar negen van de tien ruiters weten niet waar de neusriem voor is,en rijden er gewoon mee 'omdat het hoort'.
Ik zei wel dat als je de neusriemen van iedereen zou weglaten,dat je dan opeens veel open monden zou zien.
Of denk je dat dat niet waar is?

Tumba_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:29

_Saida_ schreef:

Jonge kinderen en pony's niet dus.

Verplichte neusriem hoeft niet vind ik, maar hij moet zeker niet worden afgeschaft,
al kan ik ook zonder rijden...

Tumba_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:29

Tinkerloos schreef:
Tumba schreef:
Heb jij er last van?
ruim valt.

Vertel jij dan eens in duidelijke woorden WAAROM een neusriem dan gebruikt wordt?
Ik zeg niet dat iedereen die met neusriem rijd oneerlijk rijd,maar negen van de tien ruiters weten niet waar de neusriem voor is,en rijden er gewoon mee 'omdat het hoort'.
Ik zei wel dat als je de neusriemen van iedereen zou weglaten,dat je dan opeens veel open monden zou zien.
Of denk je dat dat niet waar is?

nee hoor, bij mijn pony niet iig.... misschien bij jou pony?