zadelkamer inrichting

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

zadelkamer inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 00:30

Wij gaan verhuizen en dus zal er een nieuwe zadelkamer ingericht moeten worden, en nu ben ik internet aan het afstruinen om ideeen op te doen over de inrichting. (gaat om een prive stalling en dus prive spullen, denk aan 2 of 3 zadels en enkele hoofdstellen, kudde halsters, groep dekjes, enz) Wel betaalbaar en bjelkaar passend (heb bijv. leuke zadelsteunen gezien maar kan er bijv. geen bijpassende hoofdstelhangers of tuig op hangsets bij vinden)
Nu hebben we 'standaard' hoofdstelhaken, zadelsteunen en tuig ophangsets... maar ik wil het anders..
Praktischer maar ook iets luxer, de nieuwe zadelkamer zal ruim genoeg zijn, er wordt een gedeelte gereserveerd voor het onderhoud, een gedeelte zal ingericht moeten worden voor de opslag van de dekjes, beenbeschermers etc..

Nu zit ik te twijfelen of ik weer de zadels boven elkaar zal ophangen of juist wat lager en naast elkaar om zo erboven muur vrij te houden voor bijv. schappen. Of juist de zadels (stuk of 3) naast elkaar en wat hoger zodat de hoofdstellen eronder kunnen hangen.
Wij vouwen geen zadeldekjes, diepe schappen en stapelen is dat redelijk muisproef of toch ophangen?
Dus wat is praktisch? Wat is mooi en waar te verkrijgen/bezichtigen? Hoe heb je het zelf ingedeelt en is het praktisch?

HippoLogic

Re: zadelkamer inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:36

Als ik je een tip mag geven:
Zoek goede zadelsteunen. Een goede zadelsteun ondersteunt de kussens helemaal, of helemaal niet.
Eén enkele stang voldoet dus, maar een zadelsteun van 'draad' niet (een van de meest gebruikte). De kussens gaan naar het paard staan, maar ook naar de zadelsteun (waar hij 23 uur per dag op ligt) en dat kan de vulling van het zadel beinvloeden. Ik spreek uit ervaring, helaas.

Een zadelsteun die de kussens helemaal ondersteunt kan geen deuken in de kussens vormen dus die zijn ook aan te raden.

Verder zou ik de zadel op een praktische (de meest ideale) hoogte hangen, dus naast elkaar.

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:59

Ik stond eerst op een privestal en daar hadden we de zadels altijd op van die bokjes. Naast elkaar ( stuk of 5 zadels )
Dit vond ik altijd heel handig, omdat je er makkelijk bij kan, je kan ze verplaatsen, en het is handig met invetten.
De dekens hadden we op een dekenrek.
( nu heb ik mijn zadels in een zadelkast omdat ik nu op een pensionstalling sta, maar met de bokjes vond ik het toch een stuk handiger)

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:02

ik heb mijn zadels ook op bokjes..
Dekens en dekjes gaan op dekenrekken!
peesbeschermers hang ik als ze nat zijn op aan een zelf gelaste stang aan de muur bij de verwarming Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:05

hier 1 stang waar alle zadels opliggen, dekjes ernaast, verder zou ik dekens (en dekjes) ophangen, ivm muizen, liggende dekjes zijn heerlijke nesten Lips are sealed
de hoofdstellen hangen aan 1 muur, tuigen aan de andere... halsters hangen bij de paarden aan de box, net als de touwen... beenbescherming ed ligt in een mand.
verder is er een medicijnkast voor alle medicijnen, smeerseltjes enz enz...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 00:42

HippoLogic schreef:
Als ik je een tip mag geven:
Zoek goede zadelsteunen. Een goede zadelsteun ondersteunt de kussens helemaal, of helemaal niet.
Eén enkele stang voldoet dus, maar een zadelsteun van 'draad' niet (een van de meest gebruikte). De kussens gaan naar het paard staan, maar ook naar de zadelsteun (waar hij 23 uur per dag op ligt) en dat kan de vulling van het zadel beinvloeden. Ik spreek uit ervaring, helaas.

Een zadelsteun die de kussens helemaal ondersteunt kan geen deuken in de kussens vormen dus die zijn ook aan te raden.

Verder zou ik de zadel op een praktische (de meest ideale) hoogte hangen, dus naast elkaar.

Dat is ook de reden waarom ik andere zadelsteunen wil, heb er nu een een opgevouwen oude deken opliggen om die deuken te voorkomen, maar meestal liggen de zadels op een kruier (met een stang) wat weer wat wiebelig is..

Maar ik wil dus alles bijelkaar passend hebben... zodat het een eenheid vormt, wat weer opgeruimder lijkt dan van alles en nog wat bijelkaar...

Dekjes op rekken zal wat worden... We hebben nu een gedeelte op bokjes liggen, maar schijnbaar is altijd de onderste nodig Verward (en we hebben nogal wat dekjes)
Daar ben ik dus ook al geruime tijd over aan het nadenken.
Had ze eerder aan kapstokken hangen (van die 'knijp' kledinghangers, alles netjes op de rij... maar dan hebben we inmiddels een behoorlijke stang nodig om ze allemaal op te hangen naast elkaar)

De dekens hangen op een denkenrek, muv de fleecedekens die liggen opgevouwen in zakken opgestapeld...

Wat is nu een praktische hoogte voor je zadels? Net boven kniehoogte (singelstoten vrij van de grond) borsthoogte of nog hoger?
Hoofdstellen eronder of juist lager hangende zadels met schappen erboven?

Hoe meer ik erover nadenk hoe meer voor en nadelen ik zie van bepaalde oplossingen:
bij zadels net boven kniehoogte: stoot je gemakkelijk met dingen tegen aan (denk aan poetskist of stoel)
op borsthoogte: net te laag om er nog iets onder te kunnen hangen, en te hoog om er iets boven te kunnen hangen. Mooie hoogte om het dan als kapstok te gebruiken, of als er vlakbij zit je hoofd aan te stoten.
(op enkele van die nadelen is het mogelijk om heet te voorkomen, door een strategische plaats van die zadels uit te kiezen)
Op oog hoogte: makkelijk om je hoofd te stoten, maar je kan er weer vanalles onderhangen (bij. hoofdstellen)

enz. enz.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:55

Zadelsteunen misschien op buikhoogte? Lachen
Zit tussen kniehoogte en borsthoogte in, en je kan er dan misschien nog het hoofdstel onder hangen Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 02:56

Een gemakkelijke hoogte voor zadels weghangen en pakken is zo min mogelijk tillen. Dus niet te hoog, niet te laag. Gewoon op jouw hoogte. Lachen Even uitproberen.

Alane schreef:
Dekjes op rekken zal wat worden... We hebben nu een gedeelte op bokjes liggen, maar schijnbaar is altijd de onderste nodig Verward (en we hebben nogal wat dekjes)
Daar ben ik dus ook al geruime tijd over aan het nadenken.
Had ze eerder aan kapstokken hangen (van die 'knijp' kledinghangers, alles netjes op de rij... maar dan hebben we inmiddels een behoorlijke stang nodig om ze allemaal op te hangen naast elkaar)

Aan hoeveel dekjes (shabrakjes) moet ik dan denken? 50 ofzo? Misschien tijd om een deel te wassen en in een kast te bewaren en alleen de dagelijkse in de zadelkamer te houden.

Ik denk dat het handig is om de hoofdstellen bij de zadels te hangen.

Dekens is lastig. Ik denk dat een dekenrek de beste optie is omdat uithangen beter is dan opgevouwen liggen, zeker voor zweetdekens.

Ik zou ook de spullen die minder intensief gebruikt worden in kasten bewaren want een stal is nu eenmaal een erg stoffige plaats.

Voor zwepen is een mooie oplossing in M-haakjes (geen idee van de officiële naam). Kun je ze zo tegen de muur klemmen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 04:12

Wij hadden in Drenthe de zadels op steunen aan de muur, ong op ooghoogte.
Daaronder hingen de hoofdstellen, aan de zadelsteunen zat een hoofdstelhaak. Hoofdstellen die we niet kwijt konden kregen een aparte haak.
Onder de hoofdstellen en de zadels heb je dan zát ruimte voor bijv lage stellingkasten (die van de gamma die zware bijvoorbeeld) of grote opbergboxen. Voordeel van de opbergboxen is dat er geen muizen in kunnen komen.
Verder is een dekenrek handig, zeker voor het drogen van je dekens.
Verder moet je het lekker naar je eigen idee inrichten zoals je het zelf fijn vind Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:04

Niet heel chique, maar ik vind die inklapbare zadelsteunen altijd wel erg handig. Hangt er even geen zadel dan zit die steun ook niet in de weg.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:20

Misschien kan je zelf van hout wel een hele mooie set maken?
Ik heb wel eens voorbeelden gezien van hoofdstelhangers van hout en als je ze netjes lakt achteraf kan dat ook heel chique zijn!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 13:33

Het zijn dus erg veel dekjes, mede omdat deen dekje 1 X gebruikt wordt voor 1 paardje en dan gewassen wordt.
De zadelkamer is apart van de stallen, zal inderdaad wel wat stoffiger zijn, maar wel afgesloten geheel gemetseld.

Ik wil sowieso ronde hoofdstelhangers zodat er geen knikken in de kopstukken komen.

Qua inrichting.... we hebben momenteel chronisch ruimte te kort en we hebben alles zo economisch moelijk opgehangen, en wat niet in de zadelkamer past elders ligt.
We krijgen een ruime zadelkamer en wil dus het liefst alles in 1 X op de goede plek hebben hangen en daarom is ervaring van anderen gevraagd.

Voor de zwepen hebben we een ophangsysteem, kun je de zwepen zo inklikken.

Het gaat niet alleen om hoofdstelhangers, maar ook om zadeldragers en tuigophangsets.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:56

toch kiezen voor een kast?
ik heb een open kast met lange planken ( 1 meter per plank in lengte) 4 verdiepingen hoog en ruimte bovenop.
Onderin de laarzen etc, dan de dekjes verdeeld over 2/3 planken en helemaal bovenop alle dekens. scheelt veel ruimte, alles is netjes opgeruimd en je kunt altijd hetgene pakken wat je wil zonder de hele stapel om te laten vallen Clown
ik heb al mijn dekjes op 3 planken en het wertk echt perfect.

Zadels heb ik naast elkaar, onder de zadelsteunen zitten haakjes, daar heb ik oude halsters etc hangen, mooi uit de weg,maar toch netjes opgeborgen. boven de steunen zitten de hoofdstelhaken en extra haken voor touwen, extra spullen etc, en daar weer boven een plank voor de caps en de fleecedekens enz.

alles netjes, en toch in een redelijk kleine ruimte opgeborgen op verschillende manieren Ja