1 zadel voor 2 verschillende paarden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

triesje

1 zadel voor 2 verschillende paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 23:02

Hoi,

Ik heb een aantal maanden geleden voor mijn pony een euroriding jade (veelzijdig) gekocht.
Ik wil graag voor mijn paard ook een ander zadel.
Gewoon omdat haar huidige zadel lelijk gaat worden.
Nu had ik dus vanavond voor de gein even het zadel van mijn pony er op gelegen en hij zat gewoon goed !
Ik verbaasde me er eigenlijk wel over want de boommaat is 32 !!! Verward

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie op de foto's kunnen zien verschillen ze toch wel van elkaar !

Ik heb dus even met het zadel gereden en toen ik hem er af haalde lagen dr haren nog mooi glad.
Nu wil ik dus eigenlijk dat zadel voor allebei gaan gebruiken.
Zou dat kunnen ?

Groetjes Patricia Pling

Anoniem

Re: 1 zadel voor 2 verschillende paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:04

op het onderste paard, ligt het zadel naar mijn idee te ver naar voren Lachen

maar wel appart inderdaad, dat het op beide past Tong uitsteken

leuk paard heb je trouwens Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:07

het kan best. ik heb een zadel voor mn fries maar op mn pony past het ook mn pony loopt er bete rmee dan met haar eigen zadel. het is wel een dressuurzadel met teruggesneden kamer maar ligt op allebei prima

triesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 23:09

Oh ja sorry,op de foto heeft ze haar oude zadel nog op !!! Knipoog

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:10

Ik zou het niet doen. Stel dat je ene paard scheef loopt en daardoor de vulling van de kussens opdrukt dan krijgt het andere paard daar last van met alle gevolgen van dien. Lijkt misschien nu een grote extra aanschaf maar op lange termijn scheelt het je alleen. Goede tweedehandsjes hoeven niet veel te kosten.

En van een een foto kan iedereen lastig beoordelen of het zadel goed ligt. Je kan beter een zadelmaker laten passen en dan gelijk de ander laten nameten en zo een extra zadel erbij zoeken. Succes.

triesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 23:20

Het is alleen maar totdat ik genoeg centjes heb gespaard voor een nieuw dressuuzadel voor haar.
En op de foto's heeft alleen mn pony het euroriding zadel op.
mn paard niet.
Ik heb de foto's alleen eff geplaatst zodat jullie een beetje een beeld krijgen over hoe ze eruit zien.
Ik snap heel goed wat je bedoelt met het evt. scheef lopen van een van de 2.
Maar ik kan jullie verzekeren dat mijn paarden niet scheef zijn.
Dat heb ik nmlk. zelf al een keer ondervonden bij mijn pony en is opgelost door de ostheopaat.
die laat ik sindsdien ieder jaar even komen voor controle.

Groetjes patricia.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:31

Ik zou het toch even laten opmeten door een goede zadelmaker. Recht liggende haren wil niet altijd zeggen dat het zadel goed ligt, het kan ook op de schouders drukken zonder te schuiven. Ze lijken vanaf de foto namelijk wel erg verschillend.
Maargoed, vanaf een foto is dat natuurlijk bijna niet te zien Lachen

Als ze echt verschillend zijn, en je wil toch hetzelfde zadel voor beide paardjes, dan kom je al snel uit bij boomloze zadels, bijvoorbeeld de barefoot london. Erg fijne zadels Lachen

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:30

Volgens mij kun je best een zadel voor meerdere paarden gebruiken als het op beide paarden goed past. Veel springruiters gebruiken hun zadel bijvoorbeeld ook voor meerdere paarden!

Voorwaarde lijkt me wel dat je even een zadelmaker alles na laat kijken. Een goede zadelmaker ziet heel veel en kan je ook echt vertellen of je je zadel voor je beide paarden kunt gebruiken. Vanaf een foto is dit niet goed te beoordelen. En zo`n controle moet je ook geregeld herhalen, ongeveer eens per jaar.

Ten slotte nog even een opmerking over de tweede foto. Het is al eerder opgemerkt dat het zadel wat ver naar voren lijkt te liggen. Dit kan een probleem van het zadel zelf zijn, dat het naar voren schuift en dus niet goed past, maar misschien is het ook je manier van opzadelen. Hou dit wel even goed in de gaten! Men is namelijk snel geneigd een zadel te ver naar voren te leggen.
(dit is beslist niet als negatieve kritiek bedoeld, maar als algemene tip, ook voor andere lezers van dit topic!)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:37

Je kan met een wit dekje eronder goed zien of de druk goed verdeelt.
Maar ik zou er erg voorzichtig mee zijn Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:46

Het is moeilijk te beoordelen vanaf een foto, maar op de bovenste foto vind ik het zadel niet echt geweldig liggen, het LIJKT achterover te liggen waardoor jij achter op het zadel zit en je benen naar voren lijken te steken.

Alleen een zadelmaker kan uitsluitsel geven of beide paarden dezelfde boommaat nodig hebben door het op te meten.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 01:19

Ik denk dat het voor een korte tijd en weinig gebruik weinig kwaad kan, maar zal er niet mee door blijven rijden. Net als dat je iemands anders ingelopen schoenen aandoet...ze gaan zich toch vormen naar je voeten.

Verder ben ik erg nieuwsgierig naar jouw paard. Is het een kruising Fries x Trekpaard? Als ik naar dat hoofd en die benen kijk denk ik aan een Fries, maar dat lijf heeft meer wat weg van een Ardenner ofzo. Waarschijnlijk zit ik er echt dik naast... Ben erg benieuwd. Leuk paard om te zien trouwens!

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:00

Alane schreef:
Alleen een zadelmaker kan uitsluitsel geven of beide paarden dezelfde boommaat nodig hebben door het op te meten.

Even om misverstanden te voorkomen: niet alleen de boommaat is van belang bij het passen van een zadel! Ook bijvoorbeeld de ligging en de vorm van de kussens spelen een rol!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:36

IrisLove schreef:
Alane schreef:

Even om misverstanden te voorkomen: niet alleen de boommaat is van belang bij het passen van een zadel! Ook bijvoorbeeld de ligging en de vorm van de kussens spelen een rol!

TS vond het opmerkelijk dat de boommaat op beide paarden lijkt te passen terwijl ze zo verschillend zijn... vandaar mijn opmerking over de boommaat.
Zeker spelen meer factoren een rol of een zadel past of niet past.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:12

Het is en blijft moeilijk te beoordelen vanaf een foto maar geen van beide foto's lijken de zadels goed te liggen. Het zadel van de pony (eerste foto) lijkt achterover te hellen... En het zadel van het tweede paard lijkt ook achterover te hellen en bovendien ligt het te ver naar voren. Maar als je goed kijkt dan zie je dat dit te wijten is aan de singelgroeve. De buik van het paard zorgt ervoor dat de singel en daarbij dus ook het zadel naar voren schuiven.
Mijn advies: haal er een bekwame (!) zadelmaker bij!

triesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:31

Bedankt voor de reacties maar ik probeer nu al een paar keer uit te leggen dat het zadel op de 2de fot NIET het zadel is die ik voor haar wil gebruiken.Op de foto heeft ze haar oude zadel nog op.
Het zadel wat mijn pony op heeft dat is dus het zadel waar het om gaat.
En die ligt bij hem trouwens gewoon goed.
Ik vindt het heel lief dat jullie me advies willen geven maar lees dan a.u.b eerst even goed wat ik schrijf....
De foto's heb ik alleen maar even geplaatst om jullie een idee te geven over hoe mn paarden gebouwd zijn.

@_Sigrid_ : Je hebt helemaal gelijk !
Vaders was een fries en mams een belgisch trekpaard !!!!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:49

Bij mij op stal rijd iemand haar haflinger en haar KWPNer met hetzelfde zadel, dit gaat om een KN Symfonie 17,5 inch medium boom. Het zadel zit perfect op beide...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:27

Mijn zus heeft een paar maanden voordat mijn 1e paard (3jr Gelderse) kwam haar Tinker verkocht (10jr, 1.53 en niet te breed). Alles heeft ze erbij verkocht, behalve een Henri de Rivel dressuurzadel. Ik ben ermee naar Daaleman gereden (ook met paard) en die heeft het zadel gepast op mijn Gelderse en hij zat helemaal goed! Hij moest alleen iets opgevuld worden, maar voor de rest past hij super!

Wat ik hiermee wil zeggen: het zou best kunnen dat je zadel op beide paardjes past, maar ik zou dit voor de zekerheid wel even laten checken door een zadelmaker.