Peesbeschermers om in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Acda

Peesbeschermers om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 22:14

Heej allemaal,

Ik weet niet of ik dit onderwerp onder het goede forum heb gezet, want ik weet niet onder welk forum ik het moet zetten. Ik dacht ik zet het maar hieronder omdat het over peesbeschermers gaat.

In ieder geval, ik fiets als ik naar stage toe ga altijd langs een wei en daar staan twee paarden in de wei die peesbeschermers en streiklappen om hebben in de wei. Ik wil nou wel eens weten of dat wel goed is voor de benen en pezen. Ik heb die paarden namelijk nog nooit zonder peesbeschermers gezien.
Mijn mening is dat het mij niet goed lijkt dat je je paard altijd peesbeschermers om hebt in ieder geval niet in de wei, want daar krijgen ze toch hele slappe pezen van? Ik wil wel eens weten wat jullie hier over denken ik hoor het wel vaker en ik wil wel eens zeker weten of het wel goed is!! Nou mij lijkt dus van niet. Dus ik ben benieuwd naar jullie mening als het kan ook erbij zetten waarom jullie het vinden.

Groetjes,
Suzan

AH_scim

Re: Peesbeschermers om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:16

voor zover ik weet doen mensen het alleen als hun paard juist slappe benen (pezen) heeft.

Of gewoon voor de veiligheid Clown

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:18

Ik heb een tijdje op een springstal gewerkt, en sommige paarden kregen daar ook peesbeschermers en/of strijklappen om als ze naar buiten gingen. Ze leefden zich nogal graag uit, en dan werd er bescherming omgedaan voor het geval dat. Dit was trouwens alleen als ze maar even de wei opgingen. Als ze langer op de wei stonden, haalden we ze eraf.

Ik doe het zelf nooit, ik vind het niet nodig en het lijkt me ook niet echt goed voor de benen om lang met bescherming om te staan.

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 22:35

oke bedankt voor de reacties zover..Lachen ik heb dus gehoord dat als ze het vaak om kregen en lang dat ze er juis slappe pezen van krijgen..

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:45

Dat is wat mij ook verteld word Ja

MonsterInc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:47

voor even een uurtje in het land ter bescherming als de paarden erg gek doen oke ... maar vind het verder onnodig en als er zand tussenkomt heb je snel schuurplekken als ze lang op het land staan.
Laatst bijgewerkt door MonsterInc op 19-11-07 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:49

Op mijn stage plek word het ook gedaan, omdat alle paarden maar 2 uur naar buiten gaan zijn ze meestal nogal wild en voorkomt het dat ze zichzelf beschadigen

roxtemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:32

Als je paard heel de dag in de wei staat dan hoef je geen peesbeschermers om te doen. Maar als ze af en toe een uurtje buiten staan zijn ze vaak wat frisser dan is het wel verstandiger om ze aan te doen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:35

Weet je ook hoelang die paarden per dag op de wei staan? Kan zo zijn dat ze maar een paar uurtjes erop staan. Of misschien gaan ze soms helemaal uit hun dak, dus dat ze die kappen om hebben voor bescherming?

Verder mijn paard staat altijd zonder, niet nodig en ze staat heel of dag en nacht buiten of de hele dag. Lijkt me dan niet erg lekker zitten Tong uitsteken.

Ik heb ook op verschillende stallen stage gelopen. Dat waren stallen met veel paarden en niet super veel grond, dus de paarden konden maar 2 tot 4 uurtjes naar buiten. Sommige paarden waren sportpaarden dus redelijk heet. Als die dan op het land werden gezet gingen die helemaal uit hun dak. Die kregen om die reden dus kappen om. Ook heb ik op een stal gelopen waar ze dus wel heel de dag op het land konden en dat dus ook deden. In het begin waren die paarden (natuurlijk) helemaal hyper, dus sommige kregen de 1e paar dagen kappen om voor bescherming. Die waren dan zo blij om naar buiten te gaan.

Ik vind het ligt een beetje aan je paard en aan hoelang je paard naar buiten kan ...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:54

Pezen worden niet sterker of juist slapper van peesbeschermers. Ze moeten sterk zijn van binnen.

Het enige schadelijke is dat peesbeschermers ervoor zorgen (net zoals bandages etc) dat de pezen niet goed kunnen koelen waardoor je eerder kans op blessures zou kunnen krijgen. Bovendien kunnen peesbeschermers in de wei gaan schuren tegen het been (mn als er zand tussen komt). Daarom ben ik zelf een tegenstander van peesbeschermers in de wei.

Alleen voor paarden die niet veel in de wei mogen (vaak op een handelsstal) kan ik me voorstellen dat je ze omdoet. ALS die paarden dan eindelijk even buiten mogen, dan kunnen ze zo uitbundig gaan doen dat ze zich verwonden. Oplossing zou zijn om die paarden meer tijd buiten te geven, zodat ze niet meer zo maf doen als ze in de wei mogen.

Toen we ons jonkie thuis kregen, kwam die ook van een stal af waar ze niet zoveel buiten kwam. Ze moest dus erg wennen aan haar nieuwe vrijheid bij ons. Daar kwam nog eens bij dat ze op haar eerste setje ijzers stond waar ze niet aan gewend was. Ze kwam dus elke dag met wondjes uit de wei. Ik heb daardoor op het punt gestaan om haar met peesbeschermers buiten te doen, maar toch er vanaf gezien. Toen ze na een poosje gewend was aan haar vrijheid is alles goed gekomen.