Welk bit het best voor mijn pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Welk bit het best voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 14:58

Hallo,

Ik heb een 3,5 jarige nrps pony.
Op het moment rijd ik haar met een enkel gebroken watertrensje. Alleen heb ik het gevoel dat ze die niet helemaal accepteert. Ze kruipt snel achter de teugel en accepteert geen druk op het bit.
Nou wil ik dus een ander bitje proberen.
Ik zat zelf te denken aan een dubbelgebroken watertrensje..
Denken jullie dat dit bit goed gaat werken of weten jullie nog andere bitten die ik misschien zou kunnen proberen?
Nog even ter informatie: Ze heeft van zich zelf een aardig gevoelige mond en is nu ongeveer 4 maand onder het zadel.

Groeten Hilde

8nnemiek

Re: Welk bit het best voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:09

Enkelgebroken bitten zijn altijd vrij scherp, omdat ze in een punt gaan staan bij druk, en dan in eht gehemelte kunnen prikken.
Dubbelgebroken bitten zijn fijner, maar knijpen nog steeds de mond een beetje bij elkaar.
Ongebroken bitten (dus geen stang) zijn nog zachter, die kunnen niet prikken of knijpen, en liggen het rustigste in de mond.
Natuurlijk zou je ook bitloos kunnen rijden, dat is een geweldig alternatief, zeker als je voorlopig geen wedstrijden wil gaan rijden.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:11

je kan een dubbelgebroken bustrens proberen..bustrens ligt stabieler en stiller in de mond..vind ik...anders kune je een dubbelgebroken aurigan bustrenstrens nemen(heb ik nog te koop maat 13,5) ..een ideetje..mischien hebben andere mensen hier op bokt nog meer suggesties?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:13

toevoeging: aurigan bevat 85% koper en stimuleert het "knabbelen"op het bit..waardoor je paard wat nagevelijker word.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:22

Wat MysticTinker zegt is zeker waar: een enkelgebroken bit is niet fijn voor een paard. Sterker nog: uit een rontgenologisch onderzoek is gebleken dat bij druk de druk op het gehemelte zo groot kan worden dat je paard er meer dan een beetje pijn aan krijgt. Zelf heb ik die dus 100% afgezworen!

Water- of bustrens: iedereen heeft zijn eigen redenatie waarom zij een bit goed of fout vinden. Zelf kies ik liever voor een watertrens, omdat het mondgedeelte onafhankelijk kan draaien van de ringen, waardoor als je je teugels aanneemt het bit dus niet draait in de mond, maar in de ringen, zodat het bit op dezelfde plek blijft liggen. Maar de redenatie van MarissaM wordt ook vaak aangedragen om te kiezen voor een bustrens. Het is dus maar net waar je zelf in geloofd en waar je paard fijn op loopt.

Wat heel belangrijk is, is dat je niet een te dik bit neemt, omdat je paard dan niet lekker zijn mond gesloten kan houden. Aan de andere kant: werkt een dunner bit scherper in en zal je dus een erg stille hand moeten hebben om hier net zo zacht of zachter mee in te werken dan een dikker bit. Maar uiteindelijk bepaald natuurlijk altijd je eigen hand hoe scherp of zacht een bit is.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 15:30

Oke bedankt allemaal! Ik zal er over na denken en het vanavond even overleggen met mijn instructrise!