Happy mouth bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Happy mouth bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 22:06

Wie weet wat het verschil is tussen deze bitten? Het zijn beide happy mouth bitten met pessoa bitringen alleen het gedeelte wat in de mond zit verschilt. Bij het eerste bit is dit gewoon recht/ongebroken en bij het tweede bit lijken er bobbeltjes op te zitten (in het engels wordt het 'mullen' genoemd?), het is echter ook ongebroken. Is er een verschil qua inwerking?

Afbeelding
Afbeelding

Is één van deze bitten geschikt voor een zwaarder type paard om mee te dressuren. Mijn paardje luisterd vrij goed maar ze is (altijd al geweest) een beetje stug. Weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik denk dat de meeste koudbloed-ruiters me wel begrijpen. Ik wil echter geen scherp bit gebruiken, maar ik heb soms toch net een tikkeltje meer nodig.
Ik heb een myler comfortsnaffle met sleuven en met lichte tongvrijheid welke ik gebruik om op buitenrit te gaan (dan rijd ik ook overwegend met lossere teugel) maar om echt mee te dressuren vind ik het net een tikkeltje te scherp.

Mandyke

Re: Happy mouth bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 19:36

Is er echt niemand die mij enige uitleg over deze bitjes kan geven? Verward

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:51

Dit zijn beiden pessoa-bitten en vrijwel per definitie scherp. (scherper dan je myler met sleuven omdat de hefboom veel groter is). Daarnaast zijn pessoabitten zowiezo te onnauwkeurig om mee te dressuren.

Qua mondstukken moet ik zeggen dat de plaatjes vrij klein zijn en dus een niet helemaal duidelijk beeld geven, vandaar toch iets giswerk, maar het verschil zou kunnen zitten in flexibiliteit van de mondstukken, of een smaakje. Verder neemt de onderste uiteraard minder plaats in in de mond, maar kan door de vorm juist ook scherper zijn.
Voor een koudbloed zijn dit (naar mijn idee) fijne bitten; veel koudbloeden hebben wat lage gehemeltes en zijn ze vaak niet erg gecharmeerd van het wriemelige van een (dubbel-)gebroken trens.

Ik zou in de winkel even gaan voelen hoe het zit met flexibiliteit van de mondstukken en er een bestellen met andere ringen (bustrens, D-trens, kneveltrens). Wil je echt per sé een hefboomwerking hebben dan kun je nog beter een pelham nemen, die rijd je met 2 teugels en kun je dus de hefboom achterwege laten en uitsluitend gebruiken wanneer dat nodig is. Door de begrenzende werking van de kinketting wordt is het dan ook veel vriendelijker dan een pessoa.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 20:41

Thanks, aan deze uitleg heb ik wat!
Nu heb ik ondertussen met mijn paardje aan de slag geweest in de piste om wat dressuur-matig werk te verrichten en ze reageerde veel beter op mijn myler dan ik had gedacht. Ze nam het bitje erg goed aan en ze kwam netjes aan de teugel bij lichte druk. Ze knabbelde het bit lekker af en liep erg ontspannen. Eigenlijk liep ze op die myler beter tijdens het piste-werk dan toen we op buitenrit gingen. Ik moest toen een paar keer 'ingrijpen' en vond het bit toen scherp inwerken, daarom dat ik er een beetje schrik voor had in de piste. Bij 'normaal' gebruik is het blijkbaar een heel aangenaam bit voor ons beide. Dat wordt dus oefenen in de piste zodat ze er buiten ook fijn op gaat lopen!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:04

Ik wist niet dat koudbloeden vaak een laag gehemelte hebben. Ik heb nu ook de myler comfort en deze bevalt erg goed. Maar is wel vrij scherp, waar je zeker rekening mee moet houden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:30

Vlinder32 schreef:
Ik wist niet dat koudbloeden vaak een laag gehemelte hebben. Ik heb nu ook de myler comfort en deze bevalt erg goed. Maar is wel vrij scherp, waar je zeker rekening mee moet houden.

Ik wist wel dat koudbloeden over het algemeen niet houden van teveel gerommel in de mond, dus ongebroken of zoals de mylers zijn zeker een goede optie, althans voor mijn paardje. Ik vind de myler inderdaad ook een vrij scherp bit als je op een buitenrit wat meer moet 'ingrijpen'. Ik heb ondervonden dat mijn paard het bit erg fijn vindt bij 'normaal gebruik' (normale druk op de teugel) maar nu heb ik voor buiten te rijden nog steeds geen goed bit. Ik dacht, toen ik de myler kocht, die daarvoor te gebruiken maar die bevalt dus veeeeel beter in de piste! Zo zie je maar dat je het toch altijd zelf moet proberen!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:03

Ik ga ook zeker eens de happy mouth proberen (ongebroken zonder extra ringen), misschien reageert die van mij daar wel heel goed, na bovenstaande te hebben gelezen. Myler is ook super hoor, maar ben ook benieuwd wat hij van een happy mouth vindt.