Dubbelgebroken watertrens OF enkelgebroken bustrens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Dubbelgebroken watertrens OF enkelgebroken bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 20:46

Wat is beter? en wat zouden jullie liever nemen?
of juist niet.

en ook, wat is het verschil in werking tussen de 2 bitten?

Er is vast iemand die mij kan helpen.

Mizora

Re: Dubbelgebroken watertrens OF enkelgebroken bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:49

Een watertrens is een bit met losse ringen waardoor het minder de onrustige hand van de ruiter doorgeeft maar het bit zelf onrustiger in de mond ligt en het paard kan er wondjes van krijgen, maar daar hebben er niet veel last van.

Een bustrens ligt stiller in de mond maar moet een ruiter eigenlijk ook iets stillere handen voor hebben, zelf vind ik het stiller in de mond belangrijker. Het zorgt ook pas voor wondjes wanneer het bit versleten is, maar dan is vervangen toch handiger want het bit zal dan ook dunner en dus scherper en breekbaarder geworden zijn.

Over het algemeen vind een paard een dubbelgebroken bit prettiger dan een ongebroken bit omdat het geen punt kan vormen. o/-\o en dus niet in het gehemelte kan prikken. Het werkt wel wat meer in op de tong. Het is ook wat soepeler en het moet precieser passen dan een enkel- of ongebroken bit omdat de scharnier sneller tegen de mondhoek komt bij een grove ophouding wat wondjes veroorzaakt. Het bit is wel wat onrustiger in de mond.

Een enkelgebroken bit heeft een punt o/\o die in het gehemelte kan prikken als het paard een laag gehemelte heeft. Het ligt wel stabieler in de mond. Het is qua inwerking wel iets steviger dan een dubbelgebroken (en trouwens ook een ongebroken) bit.

Aangezien je geen gegevens over je paard geeft als bitverleden, rijgedrag etc. zou ik je, van deze 2, een dubbelgebroken watertrens aanraden. Maar eigenlijk raad ik je een dubbelgebroken bustrens of ongebroken watertrens aan.

N_geesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:13

Inde BIT van deze maand stond dus dat het een fabel is dat dubbelgebroken een mindere inwerking heeft als enkelgebroken. Dubbelgrboken werkt zwaarder in volgens BIT

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 22:21

Mizora, het gaat over mijn kleine merrie van 92cm.
Ik heb nu een enkelgebroken bustrens voor haar.
maar had het idee dat een dubbelgebroken bit het aannemen van het bit en het nageeflijk krijgen bevorderd?
of heb ik dat verkeerd begrepen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:56

N_geesje schreef:
Inde BIT van deze maand stond dus dat het een fabel is dat dubbelgebroken een mindere inwerking heeft als enkelgebroken. Dubbelgrboken werkt zwaarder in volgens BIT

Dus prikken in het gehemelte en de tong samen knijpen is minder scherp?

Ik vind een enkel gebroken bit het minst scherp. Die prikt niet in het gehemelte, knijpt de tong niet samen en werkt voornamelijk op de tong ipv op de lagen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 01:07

Lenneke_ schreef:
N_geesje schreef:

Dus prikken in het gehemelte en de tong samen knijpen is minder scherp?

Ik vind een enkel gebroken bit het minst scherp. Die prikt niet in het gehemelte, knijpt de tong niet samen en werkt voornamelijk op de tong ipv op de lagen

Ik dacht dat een enkele juist prikte en samenkneep?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:16

Ik zat al te slapen denk ik Clown

Ik bedoel dat ik een ongebroken trens het minst scherp vind.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:45

Je zou het kunnen proberen, als het niet bevalt dan terugwisselen. Het verschilt een beetje per paard, welke maat bit heeft ze? Het bit moet i.v.m. het kleine koppie wel precies passen anders heeft ze snel last van de scharnieren.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:52

Hallo,

een enkel gebroken watertrens heeft snel een 'kraak' effect. Als je je handen vastzet, krijgt het paard een knelling door de 2 bitdelen. Waardoor ie nog onrustiger zou gaan kunnen worden.

Een dubbel gebrokenwatertrens ligt beter in de mond. Neemt meer de vorm aan van de mond van het paard. Hier is geen 'kraak' effect, maar je moet wel op de 'knopen' letten van het bit.
Afbeelding
Hier zie je geen 'knopen'

Afbeelding
Hier zie je duidelijk de 'knopen' en die kunnen in het gehemelte prikken als het ware. (dit is een bustrens Knipoog maar ik kon niks anders vinden zo snel.)

Dus let wel op, welk bit je neemt.
Bustrensen liggen over het algemeen stiller, en met watertrens raad ik je aan om bitringen/schijven te gebruiken, voor de gevoelige paardenmond.

Succes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:57

Ik raad nooit direct schijven aan want die kunnen ook voor irritatie zorgen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:00

Ik rij zelf altijd met een dubbelgebroken bit. Waarom? Een enkelgebroken bit knelt de lagen af en prikt in het gehemelde, kan me niet voorstellen dat een paard zo ontspannen kan lopen.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:19

Ik rijd ook met een dubbel gebroken bit om dezelfde reden als Eefjuh112 doet. Echter rijd ik nu soms ook bitloos maar dat is een totaal andere tak.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 13:37

Mizora schreef:
Je zou het kunnen proberen, als het niet bevalt dan terugwisselen. Het verschilt een beetje per paard, welke maat bit heeft ze? Het bit moet i.v.m. het kleine koppie wel precies passen anders heeft ze snel last van de scharnieren.

Ze heeft 10,5cm van bit.
Maar zit er dan nog verschil tussen een dubbelgebroken watertrens met koperen middenstukje en tussen een dubbelgebroken watertrens waarbij het tussenstukje hetzelfde metaal is als de rest?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:25

Koper daar schijnen ze van te gaan kwijlen, waardoor ze nagevelijker lopen (schijnbaar...)
Gewoon kiezen die jij het makkelijkst lijkt Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:34

Misschien een simpele test voor jezelf om te kijken of je een bepaald bit in de mond van je pony wilt hangen:
pak het bit dat je wilt testen en houdt deze met 2 handen aan de ringen vast, houd deze voor je onderbeen en haal je handen naar jezelf toe, zodat het bit dus om je onderbeen komt, als je dit goed in het midden doet zal je vanzelf voelen wat je wel en niet wilt voor je paard.

En ook in zweer enkelgebroken bitten volledig af! Ze zijn bijna dierenmishandeling te noemen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:10

Van koper gaan ze meer kauwen en van kauwen ontspannen ze eerder in de kaak. Eigenlijk iets dat meer vanaf de ruiter zou moeten komen maar het kan soms wel net helpen. Maar daarvoor moet de neusriem los genoeg zitten en zie er maar eens aan te komen in maatje 10,5 cm. Je moet al flink zoeken voor een gewone dubbelgebroken trens in die maat, rampzalig gewoont.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:46

Mizora schreef:
Van koper gaan ze meer kauwen en van kauwen ontspannen ze eerder in de kaak. Eigenlijk iets dat meer vanaf de ruiter zou moeten komen maar het kan soms wel net helpen. Maar daarvoor moet de neusriem los genoeg zitten en zie er maar eens aan te komen in maatje 10,5 cm. Je moet al flink zoeken voor een gewone dubbelgebroken trens in die maat, rampzalig gewoont.

http://www.imperialriding.nl heeft meerdere soorten dubbelgebroken bitten in maatje 10,5, dubbelgebroken met olijfvormig middenstuk, met plat middenstuk, en zowel koper als RVS.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:58

Ik kan er meerdere in 11 vinden maar toch echt maar 1 in 10.5 cm. Zijn ze de bitten gewoon consequent vergeten online te zetten?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:41

Mizora schreef:
Ik kan er meerdere in 11 vinden maar toch echt maar 1 in 10.5 cm. Zijn ze de bitten gewoon consequent vergeten online te zetten?

nee lijkt me niet, zouden de maten gewijzigd zijn? ik meen dat de K&K bitten (niet alle maar zeker meer dan één) verkrijgbaar waren in 10,5, ik heb er zelf één in mijn hand gehad. ik snap er niks van.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:57

Ik heb een dubbelgebroken bit gevonden met koper tussenstukje.
en ook 1 die gewoon helemaal van hetzelfde metaal is.
allebei in 10,5cm

Bij de laatste had ik naar de shop gemailt om te vragen naar de dikte van het mondstuk en de grote van de ringen.
Ze zegt dat de dikte 1cm is? (volgens mij klopt dat niet?) en dat de ringen 8cm zijn.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:13

1cm is voor een bit wel erg dun en dat is ook het dunste bit dat in ieder geval in de dressuursport is toegestaan.
Mocht je wedstrijden gaan rijden: dan mag je niet met een bit rijden waarvan het mondstuk uit meer dan 1 metaal bestaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:13

Officieel niet, maar het wordt eigenlijk niet gecontroleerd.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:19

Ik ga geen wedstrijden met haar rijden hoor.
ben er veel te groot voor Tong uitsteken
Maar goed... 1cm lijkt me onwaarschijnlijk... op de foto ziet het bit er veel dikker uit..
Ik heb nu een enkelgebroken bustrens van geloof ik 15mm... dat vind ik een prima dikte.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:22

Mizora schreef:
Een watertrens is een bit met losse ringen waardoor het minder de onrustige hand van de ruiter doorgeeft maar het bit zelf onrustiger in de mond ligt en het paard kan er wondjes van krijgen, maar daar hebben er niet veel last van.

Een bustrens ligt stiller in de mond maar moet een ruiter eigenlijk ook iets stillere handen voor hebben, zelf vind ik het stiller in de mond belangrijker. Het zorgt ook pas voor wondjes wanneer het bit versleten is, maar dan is vervangen toch handiger want het bit zal dan ook dunner en dus scherper en breekbaarder geworden zijn.

Over het algemeen vind een paard een dubbelgebroken bit prettiger dan een ongebroken bit omdat het geen punt kan vormen. o/-\o en dus niet in het gehemelte kan prikken. Het werkt wel wat meer in op de tong. Het is ook wat soepeler en het moet precieser passen dan een enkel- of ongebroken bit omdat de scharnier sneller tegen de mondhoek komt bij een grove ophouding wat wondjes veroorzaakt. Het bit is wel wat onrustiger in de mond.

Een enkelgebroken bit heeft een punt o/\o die in het gehemelte kan prikken als het paard een laag gehemelte heeft. Het ligt wel stabieler in de mond. Het is qua inwerking wel iets steviger dan een dubbelgebroken (en trouwens ook een ongebroken) bit.

Aangezien je geen gegevens over je paard geeft als bitverleden, rijgedrag etc. zou ik je, van deze 2, een dubbelgebroken watertrens aanraden. Maar eigenlijk raad ik je een dubbelgebroken bustrens of ongebroken watertrens aan.

Sluit me hier helemaal bij aan Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:12

1 cm is voor een shet min of meer gelijk aan 18 mm voor een groot paard. een shet heeft een kleiner bekkie, kleinere tanden... 18 mm is dan een flinke mond vol, en dat is nog minder prettig dan een dunner bit. voor mijn merrie (shet) heb ik geloof ik 12 mm, maar er komt een mini myler die volgens mij dunner is. echter een zeer paardvriendelijk bit. het bit van mijn paard (Sprenger K&K Ultra Dynamic) is 16 mm, dat is voor een shet dus zeg maar 9 mm. 16mm is voor mijn paard in ieder geval een erg fijne dikte, geen mond vol ijzer en dankzij het goed passende anatomisch gevormde mondstuk pakt het toch een groot oppervlak.

dikker betekent niet automatisch zachter, en dunner betekent niet per definitie scherper. dat is wel een veelgemaakte fout, mensen overschatten de breedte die het paard kan hebben waardoor veel paarden de mond veel te vol hebben, wat niet alleen storend is maar ook bijzonder pijnlijk kan zijn. met name 'vroeger' dacht men: hoe dikker hoe zachter en hoe dunner hoe scherper. bij de meest recente studies en onderzoeken komt men daar echter op terug. ik zou dus rustig voor de 1 cm kiezen, dat is voor de gemiddelde shet van Ivy's formaat echt een prima dikte.