Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
N_geesje schreef:Inde BIT van deze maand stond dus dat het een fabel is dat dubbelgebroken een mindere inwerking heeft als enkelgebroken. Dubbelgrboken werkt zwaarder in volgens BIT
Lenneke_ schreef:N_geesje schreef:Inde BIT van deze maand stond dus dat het een fabel is dat dubbelgebroken een mindere inwerking heeft als enkelgebroken. Dubbelgrboken werkt zwaarder in volgens BIT
Dus prikken in het gehemelte en de tong samen knijpen is minder scherp?
Ik vind een enkel gebroken bit het minst scherp. Die prikt niet in het gehemelte, knijpt de tong niet samen en werkt voornamelijk op de tong ipv op de lagen
Mizora schreef:Je zou het kunnen proberen, als het niet bevalt dan terugwisselen. Het verschilt een beetje per paard, welke maat bit heeft ze? Het bit moet i.v.m. het kleine koppie wel precies passen anders heeft ze snel last van de scharnieren.
Mizora schreef:Van koper gaan ze meer kauwen en van kauwen ontspannen ze eerder in de kaak. Eigenlijk iets dat meer vanaf de ruiter zou moeten komen maar het kan soms wel net helpen. Maar daarvoor moet de neusriem los genoeg zitten en zie er maar eens aan te komen in maatje 10,5 cm. Je moet al flink zoeken voor een gewone dubbelgebroken trens in die maat, rampzalig gewoont.
Mizora schreef:Ik kan er meerdere in 11 vinden maar toch echt maar 1 in 10.5 cm. Zijn ze de bitten gewoon consequent vergeten online te zetten?
Mizora schreef:Een watertrens is een bit met losse ringen waardoor het minder de onrustige hand van de ruiter doorgeeft maar het bit zelf onrustiger in de mond ligt en het paard kan er wondjes van krijgen, maar daar hebben er niet veel last van.
Een bustrens ligt stiller in de mond maar moet een ruiter eigenlijk ook iets stillere handen voor hebben, zelf vind ik het stiller in de mond belangrijker. Het zorgt ook pas voor wondjes wanneer het bit versleten is, maar dan is vervangen toch handiger want het bit zal dan ook dunner en dus scherper en breekbaarder geworden zijn.
Over het algemeen vind een paard een dubbelgebroken bit prettiger dan een ongebroken bit omdat het geen punt kan vormen. o/-\o en dus niet in het gehemelte kan prikken. Het werkt wel wat meer in op de tong. Het is ook wat soepeler en het moet precieser passen dan een enkel- of ongebroken bit omdat de scharnier sneller tegen de mondhoek komt bij een grove ophouding wat wondjes veroorzaakt. Het bit is wel wat onrustiger in de mond.
Een enkelgebroken bit heeft een punt o/\o die in het gehemelte kan prikken als het paard een laag gehemelte heeft. Het ligt wel stabieler in de mond. Het is qua inwerking wel iets steviger dan een dubbelgebroken (en trouwens ook een ongebroken) bit.
Aangezien je geen gegevens over je paard geeft als bitverleden, rijgedrag etc. zou ik je, van deze 2, een dubbelgebroken watertrens aanraden. Maar eigenlijk raad ik je een dubbelgebroken bustrens of ongebroken watertrens aan.