Twijfel over zadel. Moet een zadel altijd helemaal recht zij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Twijfel over zadel. Moet een zadel altijd helemaal recht zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 16:34

Hallo allemaal,

Ik heb mijn zadel laten aanmeten door een goede zadelmaker hier uit de buurt. Is een Wintec Pro dressuur. Ieder jaar laat ik iemand komen (in feb weer dan is zadel 3 jaar) om hem te laten opvullen. Zadelmaker bekijkt het paard, het zadel en terwijl ik rijd. Iedere keer komt er uit dat het zadel scheef is. Word dan aan 1 kant bijgevuld maar heb eigenlijk het idee dat hij best snel weer scheef ligt. Als ik rijd zie ik niet de schoft recht onder de kamer zeg maar maar. Ook heb ik altijd het idee dat ik mijn rechterbeen flink moet uitdrukken. Paard gooit je als het ware die kant op. Toen ik nog leren beugelriemen had toen was mijn rechteriem wel 4 gaten uitgerekt. Toen kunstof niet uitrekbare gekocht maar ja voor mijn gevoel zit het toch niet helemaal lekker. Paard loopt scheef, ik heb scoliose en heb ze nu een maand in training gezet. Diegene rijd met eigen zadel en straks als ze weer helemaal goed en recht is vraag ik mij af moet ik dan niet een ander zadel. Als een zadel eenmaal scheef gereden is kun je deze dan nog wel helemaal recht krijgen? Of zal een zadel uberhaupt nooit helemaal recht blijven omdat een paard meestal ook niet zo bespierd is en helemaal recht is en blijft?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Twijfel over zadel. Moet een zadel altijd helemaal recht zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:46

Als je paard straks weer helemaal recht is, en jij gaat er recht op zitten (ik weet niet hoe makkelijk dat is met je scoliose???) en je zorgt dat je beugelriemen gelijk zijn, dat moet het zadel op zich gewoon normaal opegvuld kunnen worden en is het weer recht, tenzij de boom zelf scheef is. Maar dan is het scheefhangen van je zadel niet het gevolg van jou/jouw paards scheefheid, maar van de scheefheid van het zadel. Maar in principe moet het gewoon weer kunnen, want meestal zijn het de kussen die scheef inzakken. Ik zou daarna wel even iemand op de grond laten kijken of je ook echt recht zit, want vaak zie je mensen glashard beweren dat ze recht zitten, terwijl dat niet het geval is. Je lichaam kan je op dat gebied aardig voor de gek houden, en ik denk dat jij daar nog weleens extra moeite mee kan hebben (dit is niet banketstaaf bedoelt, maar juist om aan te geven dat ik begrijp dat het voor jou gewoon moeilijker is om recht te zitten).

Het kan wel zo zijn dat je de gehele vulling moet vervangen, dat zou in elk geval wel mijn keuze zijn in dit geval.
Het beste kan je even overleggen met degene die je zadel komt controleren.

Bedenk wel, dat als jij, bijvoorbeeld door je scoliose, niet helemaal recht zit, dit probleem, zowel wat betreft scheefheid van je zadel als scheefheid van je paard, altijd terug zal komen.

Succes!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:27

Haha.. Wat toevallig ik heb hetzelfde probleem. Ik volg dit even.
Ik heb namelijk ook dat het zadel naar links schuift.. Nou komt er woensdag een zadelmaker om de kussens goed op te vullen want ik heb de Wintec 500 Dressuur en het linker kussen is ''ingedeukt'' zeg maar waardoor het wel logisch is dat het zadel naar links schuift en er een bult komt (kwam) op de rug van mn paard, maar voorderest ligt het zadel goed.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:10

Andere zadelmaker proberen? Ik denk dat het nooit kwaad kan het van een ander oogpunt te laten nakijken.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 19:13

Zit ik ook soms aan te denken maar ben bang dat mij dan sowieso ander zadel word aangesmeerd. Meestal kraken experts elkaars werk zowiezo af. Maar opvullen moet hoe dan ook dus denk dat ik ze gewoon dit jaar eerder laat komen zodra de training voorbij is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:01

Men kan je alleen een ander zadel aansmeren als je je iets laat aansmeren...
Een zadelmaker die het werk van een ander afkraakt is zelf geen goede zadelmaker, als hij met feiten komt en uitlegt wat er mis met jouw zadel op jouw paard heb je een ander verhaal.

Naast de mening van een andere zadelmaker/passer zou ik ook eens een goede instructeur laten kijken naar jouw hoduing en rijkunsten en naar je paard.
Opmerkelijk dat je rechter beugeliem uitrekt terwijl het meestal de linker is (opstijgkant). Ik advieseer soweiso om de beugelriemen na iedere rit te wisselen om dit te voorkomen.
Verkeerd opstijgen is vaak de oorzaak van een scheef zadel.
En hoort mi niet het zadel scheef opgevult te worden (om het weer recht op het paard te krijgen) maar het paard anders getraind/bereden te worden om erger te voorkomen, en is bij een verkeerd belast paard (scheef zadel) het raadzamer de zadelmaker vaker te laten komen controleren, dan eens per jaar.