hoe weet je de boommaat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

hoe weet je de boommaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 20:04

van een zadel? Hoe meet je dat?
En hoe meet je bij je paard wat voor boommaat hij nodig heeft?

Ik wil nl heel misschien een ander 2e hands zadel en dan moet ik natuurlijk wel weten wat evt past!

Sonja_vR

Re: hoe weet je de boommaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:28

boommaat heft te maken van breedte schoft en schouder en ronding van de ribbenkast
maar buiten het feit dat de breedte goed moet zijn moet ook de verdere vorm van de boom passen bij de rug van het dier, de kamer noet voldoende ruimte bieden voor schoft en ruggegraat
en de kussens moet correct zijn opgevuld naar het paard toe
zou er dus even iemand naar laten klijken met verstand van zadels passen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 23:06

nee dat bedoel ik niet.
Natuurlijk laat ik een zadel aanpassen aan het paard, maar met de boom kan je niet zoveel; ben er absoluut geen voorstander van om de boom te verbuigen. die moet dus meteen goed zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:16

sja, das gewoon ene kwestie van passen , een maat 34 van het ene merk is absoluut niet de maat 34 van het volgende merk
het gaat vooral om de breedte van het kopijzer en de vorm van de takken , dus hje zou een stuk ijzerdraad om je paard kunnen buigen om en dan meten hoe breed dat hij op schoft en schouder is , op die manier weet je de cm maat wat het zadel ook kwa breedte moet hebben
maar dna moet de rest ook nog in orde zijn , kussens kun je een hoop mee corrigeren, maar ook dat heeft grenzen

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:02

Je kan het zadel wat nu op je paard ligt op meten hier is ook een topic over op bokt.
Of je kan hem op laten meten bij Divoza of een andere winkel en van uit daar uit verder zoeken dan heb je in ieder geval de maten en ja dan is het passen je kan ook 2e hands zadels bij Divoza passen dan kan je heb altijd na zo veel weken terug brengen ook al ligt hij niet goed.
Want met marktplaats gaat dat niet zo of je moet net iemand hebben die daar in toe stemt en het niet erg vind om der zadel uit telenen.

Edit:
Misschien heb je hier wat aan.
Bitch @ [WZ] Zadelmaten/Inch