Hoe bepaal je de juiste singelmaat/lengte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Hoe bepaal je de juiste singelmaat/lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 18:32

Ik ben benieuwd hoe jullie de juiste lengte van je singel hebben bepaald. Ik las pas ergens dat een goede singel zo'n 4 cm onder het zweetblad moet zitten met de gespen. Ik heb een zadel met lange singelstoten, zodat de gespen niet onder het zweetblad zitten. Ik wil graag een nieuwe singel voor mijn paard, want van de huidige krijgt ze drukplekken. Ik heb nu een singel van 70 cm. Ik heb het nagemeten met 4 cm onder het zweetblad, maar dan kom ik op een singel van 100 cm uit, dus veel langer. Hoe bepaal je nou de juiste lengte van de singel?

En als je een elastieken singel neemt, die rekt nog uit, neem je dan nog een kortere ivm de rek?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Puera

Re: Hoe bepaal je de juiste singelmaat/lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:20

Ik heb m'n elastieken singel 5 cm korter gekocht dan de katoenen singel. Ik liet me eigenlijk altijd adviseren... maar met m'n dressuursingel ben ik op m'n gevoel afgegaan en heb uiteindelijk een langere singel aangeschaft omdat ze tegen de gespen aan liep met haar 'ellebogen'.

Als jouw zadel de gelegenheid bied om een kortere singel te gebruiken, dan zou ik geen langere kopen. Ik zou juist denken: hoe minder tussen mij en 't paard, hoe beter. Als de lengte van jouw singel van 70 cm goed is, zou ik gewoon voor dezelfde maat gaan en een singel uitzoeken van een ander materiaal en/of pasvorm. Of het moet juist de lengte (te kort) zijn van de singel waar je paard last van heeft.

Vraag me ook af waar die 4 cm vandaan komt. Waar heb je dat gelezen als ik vragen mag?

Succes ermee. Lachen

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:37

ik heb een stro touwtje op de maat geknipt van hoe ik hem wou hebben en ben daarmee naar de ruitershop gegaan Haha!

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:20

de juiste lengte van de singel is ergens tussen de onderkant van het zweetblad en net boven de elleboog van je paard
het is belangrijk dat de gespen boven de elleboog zitten omdat het constant aan tikken tegen het bot een ernstige blessure kan veroorzaken.
paard wil met een te korte singel ook niet meer fijn lopen. denk maar eens aan een heel klein steentje in je schoen Huilen is ook niet lekker

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:43

[quote="Puera

Vraag me ook af waar die 4 cm vandaan komt. Waar heb je dat gelezen als ik vragen mag?

Succes ermee. Lachen[/quote]

Hier moet bij vermeld worden dat die 4 cm alleen betrekking hebben op dit type singel:
http://www.hipponet.be/N_frame.html?htt ... t_948.html
Dit om de uitgesneden delen precies achter de ellebogen te hebben, dus voor een goede pasvorm.
Andere types singel mogen echter verder van het zadelblad verwijderd zijn, zolang ze maar boven de elleboog zitten.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 13:55

Ik heb het idd gelezen op Elke's site, en dat gaat over die heel fijn uitziende singels, maar ik heb het ook nog ergens anders op het forum gezien....weet niet meer waar... Ik denk inderdaad dat mijn paardje tegen de gespen aan loopt en dat daar het probleem zit. Ze krijgt meestal een bult achter haar elleboog en heb nu een singel van 70 cm, die dan waarschijnlijk te kort is. Ga het nog een keertje opmeten en dat strotouwtje vind ik ook een goeie. Bedankt voor de tips!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:32

agnes, ga je mij nou een strotouwtje sturen? Haha!