[WN] Ik wil een westernzadel aanschaffen maar..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanna_

Ik wil een westernzadel aanschaffen maar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:04

Ik zit er al een tijdje over te denken om een westernzadel aan te schaffen, gewoon om lekker mee de duinen enzo in te gaan. Ik zat net zo'n een beetje rond te snuffelen op marktplaats en heb hier en daar gereageerd op advertenties en gevraagd of er de mogelijkheid is het zadel thuis te passen en na te laten kijken door iemand die er verstand van heeft, om zeker te weten of het goed ligt.

Alleen hier komt mijn probleem, ik weet namelijk zo snel niemand die er écht verstand van heeft. Hier in de buurt zit wel een ruiterwinkel die ook zadels verkoopt en past enzo, maar ik weet niet of dat bij westernzadels eigenlijk hetzelfde is. Het lijkt me wel logisch, maar ben eigenlijk benieuwd hoe jullie daar over denken. Zal ik gewoon aan hun vragen of ze me kunnen helpen (ik ben stiekem een beetje bang dat ze er minder verstand van hebben dan over de ligging enzo, en dat het dan fout gaat) of zal ik opzoek gaan naar iemand die er echt verstand van heeft? Heb alleen geen idee waar ik zo iemand kan vinden, dus als iemand in de buurt van Limmen (Alkmaar) woont die er verstand van heeft? Knipoog

Anoniem

Re: Ik wil een westernzadel aanschaffen maar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:30

HAR --> WN-TR.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:36

Ik denk dat het verstandiger is om iemand te vragen die echt verstand heeft met western zadels, je moet op hele andere dingen letten dan bij een dressuur of spring zadel.
ik woon helaas niet in de buurt dus kan u zo niet helpen.
ik hoop dat je iemand vind die je gaat helpen
suc6 Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:19

Inderdaad, bij normale ruitersportwinkels wordt zelfs wel eens gezegd dat westernzadels op alle paarden passen!
Er staat hier in t westernforum ergens een link met een boel westernwinkels in nederland.

Hoe groot is je budget voor een zadel?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:26

lijkt een boomloos westernzadel je niks?

voor model zie mijn onderschrift Knipoog

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 23:22

Een boomloos zadel lijkt me natuurlijk wel wat, alleen denk ik niet dat mijn budget dat toe zal laten. Ik heb nu contact met iemand die een zadel te koop heeft. Ze wil ermee naar mij toe komen om het te passen. Zij kan dan wel kijken hoe het ligt. Als het helemaal niet ligt dan neemt ze het weer mee terug, en als het wel goed ligt dan koop ik het van haar over. Voor ik er dan mee ga rijden ga ik het nog wel na laten kijken door iemand die er echt verstand van heeft, want ik weet natuurlijk niet hoeveel verstand de verkoopster van het zadel heeft, en wil niets verkeerds op mn pony dr rug hebben. Mocht er dan uitkomen dat hij toch niet mooi past dan zal ik hem moeten verkopen en naar iets anders opzoek moeten. Voor nu lijkt me dit best een goede oplossing..

Ik heb trouwens ook een westernshop hier in de buurt gevonden, Storm heet ie, en zit in Egmond aan de hoef. Ik weet niet of iemand ervaring met hun heeft, en of dat goed was? Ik heb hun iig een mailtje gestuurd en wil daar snel eens langs om gewoon eens een praatje te gaan maken en me te laten informeren. Misschien dat zij mij ook wel kunnen/willen helpen met een zadel...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:29

He Limmen is best vlakbij mij! Probeer Storm Westernstore in Egmond eens, ze hebben veel zadels (ook tweedehands) en ze kunnen ook helpen met passen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 01:35

Jos_dOrange, lees dit even: http://www.westerngids.nl/modules/articles/article.php?id=36

Ook als een zadel maar ''voor erbij'' is moet het goed passen. Dus óók dan moet je een goed zadel kopen, en dan moet je dus toch rekenen op een redelijk hoog bedrag. Als je dat niet hebt, kan je het beter laten.

Je kan ook niet door de week met een dressuur-zadel rijden, en dan opeens in het weekend 5 uur op een westernzadel, je paard moet aan het andere zadel wennen, een westernzadel heeft tenslotte een veel groter oplegvlak. Daarom is het bij een westernzadel ook veel belangerijker dat die boom overal op de rug van je paard goed aanligt.

Het ''passen'' van een zadel op de rug van je paard, zonder dat je weet welke maat/vorm boom in het zadel zit kan niet. Aagezien de boom verstopt is in het zadel is het niet mogelijk een zadel te passen en een mening te kunnen geven over de pasvorm.
Beide paarden in je profiel lijken mij vrij klein, dus je zal er geen 16'' (engels: 18'') zadel op kunnen leggen, maar een 15'' moeten proberen te vinden. Bijna alle zadels zijn 16''

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 10:26

Het zadel dat ik nu op het oog heb is ook een 15" ja ) Gelukkig, ik rijd namelijk normaal inderdaad met een 17" Lachen Ik heb gister jou site zitten lezen Aafke, en ik werd er helemaal een beetje moedeloos van moet ik zeggen, want hoe ga ik er ooit achter komen of dat zadel in hemelsnaam goed ligt? En dan bedoel ik, door er iemand anders naar te laten kijken heeft dus ook weinig zin, want je kan het gewoonweg niet zien.. Dus iemand die zal zeggen er verstand van te hebben kan er dus ook nog heel goed naast zitten..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:35

Idd , alleen blijkt dat meestal na een tijdje pas en dan kun je het zadel alleen maar weer doorverkopen (meestal met verlies).
Een PLIP (Port Lewis Impression Pad) is een goede indikatie qua passen. Als is een goede gebalanceerde zit ook dan een vereiste voor een juiste 'reading'.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:40

Ja, die plip is goed, wel echt een half uur rijden met een westernzadel. En, zoek een goed ingereden tweedehands zadel, daar kan je dan zo'n spin inleggen en dat geeft een goede indicatie van of, en hoe de boom past. Je moet die spin dan wel echt goed en precies op je paard passen, anders heeft het geen zin.

En met een tweedehands krijg je meer waarde voor hetzelfde geld, en als je het zadel goed verzorgt, kan je het vaak later voor hetzelfde geld weer verkopen.

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 16:02

Nou helaas.. het zadel paste niet. We hadden hem eropgelegd en zagen meteen dat hij de schoft raakte, en hij was ook net iets te lang. Ik hoefde er dus nieteens mee te rijden, want hij paste gewoon niet. Erg jammer, maar niets aan te doen. Moet dus gewoon verder gaan zoeken nu..

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:17

Gewoon volhouden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:22

@Sanna: heb je nu meteen de lengte gemeten?? Dan weet je iig dat je iets korters moet zoeken.

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 15:24

Die vrouw die met het zadel aankwam die stuurt mij van de week een mail met de gegevens van dit zadel zeg maar, en wat er niet goed aan lag. Dan weet ik ( nouja, de mensen die er wat meer verstand van hebben) een beetje waar ik naar opzoek ben. Wat er anders moet zeg maar. Ik hoop dat dat me zoektocht misschien iets zal vermakkelijken.. Maarja, ben opzoek naar een 15" dus erg makkelijk zal het niet worden, maar ik houd vol, want het zadel stond haar ook zoo onwijs gaaf Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:42

Citaat:
Een boomloos zadel lijkt me natuurlijk wel wat, alleen denk ik niet dat mijn budget dat toe zal laten.

De prijs van zo'n zadel en dan 2 hands ligt zo rond de 5 a 6 honderd euro.(zie marktplaats)
Als dat al teveel is vraag ik me af of je in een goedkopere prijsklasse een goed zadel vind.

Ik denk dat je dan beter nog even door kan sparen tot je wat meer te besteden hebt.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:47

ik kan je qua passen en service, Evelien van Eurohorse aanraden. Die rijd door het hele land met een vrachtauto vol met zadels.
Ze is zelf hier bij mij in belgie geweest.

Alleen denk ik dat als je binnen het budget van 500 euro een zadel moet zoeken, dat je het beter op kan geven.
Die van mij is gepast, en was een zadel naar mij smaak gelukkig. Want ik ging wel voor de voordeligste die ze had. (maar wel degene die paste) En ook die was 825 euro! Super zadel, en goeie kwaliteit!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:17

Ik ben inmiddels 4 westernzadels verder en heb nu pas een passend zadel gevonden. Ik heb doorgezet omdat ik in de westernsport rij. Zelf zou ik 'voor erbij' liever mijn geld uitgeven aan een goed zittend en passend dresuur/vhz zadel of bijvoorbeeld een barfoot achtig iets.

Succes!

ShadowMerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:06

Vraag het aan Arthur die komt ook meten geloof ik.
Laatst bijgewerkt door Vera op 28-11-07 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen links plaatsen, alle links staan in WN AM /Shops

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:12

ShadowMerada schreef:
het aan Arthur die komt ook meten geloof ik.
Ik heb mijn (tweedehands) zadel ook bij Arthur gekocht, maar hij gaf aan dat hij alleen voor nieuwe zadels komt passen. Wat wel zou helpen is als je met je paard naar hem toe zou kunnen.

Ik had hetzelfde probleem als jij. Hoe weet je in godsnaam of het zadel past? Ik heb dat opgelost door een passpin aan te schaffen, hoewel dat natuurlijk maar een indicatie is.
Ook door te rijden en daarna de haren en zweetplekken op de rug van je paard te bekijken kun je al veel wijs worden.

Succes met je zoektocht!

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 16:41

dapperdier schreef:
Ik ben inmiddels 4 westernzadels verder en heb nu pas een passend zadel gevonden. Ik heb doorgezet omdat ik in de westernsport rij. Zelf zou ik 'voor erbij' liever mijn geld uitgeven aan een goed zittend en passend dresuur/vhz zadel of bijvoorbeeld een barfoot achtig iets.

Succes!

Ik rijd normaal met een goed passens vzh zadel, maar wil gewoon graag een westernzadel hebben om mee buiten te rijden, en wie weet dat mijn intresse in de westernsport dan ook wel toeneemt, dat weet ik niet. Maar ik heb er geen haast mee, dus daarom zoek ik gewoon rustig verder en kom ik vast wel een keer iets goeds tegen. Tot nu toe is mijn budget nog niet zoo heel ruim, maar hoelanger ik niets vind, hoe hoger mijn budget zal worden, dus ooit zal ik vast wel slagen met een goed zadel Lachen Verder ben ik wel kritisch hoor, en zal nooit een slecht zadel op mijn pony leggen..

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:41

Heel goed dat je rustig de tijd neemt. ik geef ook clinics waar ik uitleg hoe het zit met de pasmaat van westernzadels, en waar je zelf op kan letten als je een zadel wil kopen.
Door kale bomen op de rug van een paard te leggen demonstreer ik ook hoe en waarom je aan een nieuw kant-en-klaar zadel niet kan zien of het past of niet.
lees ook mijn informatie-site voor uitleg met plaatjes.
http://www.westernsaddle-in-europe.com/pagina.wxp?menuid=3353

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 01:12

Sanna_ schreef:
Zal ik gewoon aan hun vragen of ze me kunnen helpen (ik ben stiekem een beetje bang dat ze er minder verstand van hebben dan over de ligging enzo, en dat het dan fout gaat) of zal ik opzoek gaan naar iemand die er echt verstand van heeft? Heb alleen geen idee waar ik zo iemand kan vinden, dus als iemand in de buurt van Limmen (Alkmaar) woont die er verstand van heeft? Knipoog

Pb Aafke_ (Aafke Brouwer) eens. ZIj is heel deskundig op gebied van westernzadels. Ze maakt ze namelijk, dus wie weet beter hoe zo'n zadel in elkaar steekt en of hij past dan de maker zelf?

Edit: ik had niet gezien dat Aafke_ zelf al in dit topic gereageerd had... Bloos