[WN] Bit komt tegen 'wangzak' aan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Bit komt tegen 'wangzak' aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 21:50

Sja, ik zit met een raar probleem Clown
Mijn paard heeft een soort van wangzakken:
Afbeelding
En nu heb ik een lowport shankbit gekocht, meteen even gepast vanavond, maar nu viel me op dat de bovenste ring van het bit nét aan die wangzak komt, en dus echt onder er tegenaan duwt omdat het bit uit één stuk bestaat. En de lusjes van het hoofdstel duwen dus tegen die wangzak aan..
Dat is dus echt niet fijn voor hem als die ringen steeds op en neer erlangs schuren.
Kent iemand anders ook dit probleem?
Is het een goed idee om de ringen uit elkaar te buigen, of krijg ik dan weer andere problemen met de ligging van t bit?
Dit is het bit trouwens, en het mondstuk past prima:
Afbeelding

ElCamino

Re: Bit komt tegen 'wangzak' aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:22

Als je alleen de bovenste ringen zou kunnen uitbuigen zonder de rest te veranderen zou het misschien kunnen. Zelf ben ik nooit zo'n voorstander van dit soort aanpassingen en zou ik een ander bit zoeken... maar ja, als je paard nu eenmaal een "lastig hoofd" heeft met die wangzakken loop je met elk bit er misscghien wel tegenaan.

Zef zou ik in elk geval eerst een ander soort gevorms bit gaan zoeken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 16:55

Ik heb nog een ander bit liggen, waarvan de shanks kunnen bewegen, ik weet niet of het daardoor komt of dat de ringen misschien lager zitten ofzo, maar daar heb ik dat probleem niet mee.
Het leek me erg fijn om zo'n 'vast' bit te hebben, omdat mn paard niet goed tegen het bewegen van de shanks kan, het irriteert heb op de een of andere manier. Als ze heen en weer bewegen door de teugels probeert hij er steeds naar te happen enzo.

Is er misschien nog iemand die de bovenste ringen al eens heeft verbogen? Zou wel jammer zijn als ik ze straks naar buiten buig en het blijkt niet te werken Nagelbijten / Gniffelen

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:55

het kan wel,buigen bedoel ik maar wees wel voorzichtig,bij voorkeur eerst verhitten op de plek waar je wil buigen.deze shanks zijn gemaakt uit dik plaatstaal(gestanst) en niet gesmeed zoals bij de 'betere'bitten.het vormd na het buigen wel een potentieel zwakke plek,kans op breuk,en wat er dan gebeurt hoef ik je niet uit te leggen!! het zou imo beter zijn als je op zoek ga naar een passend bit,kwestie van afspraak maken over terugbrengen bij niet passen,moet kunnen imo. Sigaar suuk6 Haha!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:34

by the way... heb exact hetzelfde bit en vind het een kl*te bit....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 17:52

Wat vind je er slecht aan, ElCamino?
Ik heb em zelf nog niet uitgeprobeerd, dat wordt iets voor de lente omdat we nu alleen kunnen zwemmen in de bak Nagelbijten / Gniffelen

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 00:46

zal ik een poging wagen? Haha! uhhhh,komt tegen wangzak aan? of moet ik nog meer uitleggen? ik heb er ook nog een hangen ter decoratie in mijn werkplaats,deze zat bij een hoofdstel wat ik ooit gekocht heb,hoofdstel van weaver,wel ok,teugels en bit heb ik nooit gebruikt.40 gulden ongeveer toendertijd. Duivel mijn ervaring is dat de duurdere bitten toch beter werken,als je de juiste koop voor je ponie Clown met de juiste inwerking en maat.kost wat meer maar dan heb je vaak wel kwaliteit en doordacht design,ipv twee gestanste stukken plaatstaal gelast aan een stuk rondijzer met een bocht.dit is wel kru uitgelegd,maar dit is wat ik er van denk,doe er wat mee of niet Pling

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 11:13

Je hebt gelijk hoor, zeker Ja
Ik wil er ook best meer aan uitgeven, maar de kans is groot dat zo'n duurder bit dan nog steeds in de weg zit, of niet?
Als ik eentje van deze bitten koop:
http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ory_id=160
Dan heb ik misschien veel geld uitgegeven aan een bit dat ook niet blijkt te passen. Daarom wilde ik eerst een goedkopere proberen.

En waar kan ik zo'n beter bit vinden, in de maat 5,5 inch? Ik heb echt overal gezocht..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:37

Waarom wil je perse met een vaste stang rijden ?
Dat vind ik nl helemaal niet fijn. Maar het is net wat je paard prettig vindt natuurlijk.

Mijn paard is kamioen shanks pakken, hihi....kan zelfs alletwee de shanks samen in zijn mond proppen en hij weet ze over elkaar te frummelen in zijn mond... heel typisch. Gewoon zo'n ijzeren stukje ertussen en het is over.
Verder is eenm kleine correctional ook een bit wat hij niet pakt met zijn lippen.
Ik rij liever met de correctional dan met zo'n vast bit.

Uitleg over de kwaliteit is al door westernappie gegeven....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 14:38

Die van mij doet dat ook inderdaad, de hele tijd happen naar de shanks. Net zoals kinriempjes trouwens, daar kan hij ook niet tegen.
Ik rijd meestal met een engelse dubbelgebroken bustrens. Maar voor buitenritten en af en toe trainingen heb ik nu dit bit:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... /bit-2.jpg
Op zich wel fijn, hij loopt er goed op, maar het piept enorm als ik aan de teugels kom, dat is dan wel een weekje over als ik em gesmeerd heb, maar hij raakt ook echt een beetje geïrriteerd van die bewegende shanks. Hij gaat na een tijdje met zijn hoofd slaan, en kan zich niet meer goed concentreren op mij. Ook met zo'n ijzeren stukje ertussen blijven ze piepen en bewegen. Daarom wilde ik dus graag eens een vast bit proberen.

Vroeger bij de vorige eigenaren heeft hij voor de kar gelopen met een vast liverpoolbit, en daar had hij toen helemaal geen last van.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:56

mijn appie had dat ook voor de gewoonte,shanks pakken,toen reed ik met een myler bit.dat heb ik opgelost door er bitringen omheen te doen.toen pakte hij de shanks niet meer,hij kon er niet meer bij.nu rij ik met een correctional,door de bocht in de shanks kan hij er niet bij.als je de bitringen in heet water leg worden ze slapper.door het oog van de bitring een sterk touwtje en dat aan een vast punt vastmaken(tralie van je box,oog in muur oid)eerst de shank erdoorheen en dan het bovenste oog erdoorheen trekken waarbij je het touw gebruik om de bitring uit te rekken met het bit als handvat.het ziet er niet mooi uit maar het werkt wel,zo kan hij niet meer bij de shanks,als het goed is.bij mijn ponie werkte het iig.dit kan je ook proberen,goedkope oplossing. Vork succes!
Haha! (en een liverpoolbit is geen optie,neem ik aan? Clown )