Zelf mentuig maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mii_Jessica

Zelf mentuig maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:33

Ik en een vriendin van mij willen haar paardje leren mennen. Maar het is behoorlijk duur om aan een tuig te komen! Wie weet voor het oefenen een goeie oplossing waar je niet een heel tuig voor nodig heb

We zaten al te denken aan een longeer singel ofzo Bloos

_Michelle_

Re: Zelf mentuig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:56

Ga alsjeblieft niet zelf aan lopen modderen met het beleren en dan ook nog eens met een zelf in elkaar geflanst tuig Lips are sealed Onder de man beleren doe je toch ook niet zelf zonder begeleiding?! Dus het mennen ook niet... Paardrijden is een dure sport, dat weet je als je een paard koopt dus besteed dan je geld ook gewoon aan goed tuig en goede begeleiding. Er kan zoveel fout gaan en het zou zonde zijn dat je je paard verpest doordat jullie een goedkope oplossing wilden voor het tuig.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:05

Mijn haffie was altijd heel schrikkerig, dus heb ik haar spelenderwijs laten wennen aan het "tuig". Door gebruik te maken van een longeersingel en heel veel halstertouwen. Zodat je een riem langs de kont hebt lopen en zo. Maar dan wel alleen in stilstand op stal en niet met longeren of zo, daar heb je toch echt een tuig voor nodig. Je zou eens kunnen kijken of er in de buurt iemand is die kan longeren met dubbele lijnen, dat heb ik met mijne gedaan als voorbereiding en ik heb hier heel veel profijt van aangezien ze hierdoor wennen aan een touw achter de kont door en ze lopen dan lekker op twee handen ipv aan een touw aan een kant. De dubbele lijnen kunnen onderbegeleiding verder uitgebouwd worden, door een persoon erachter te laten lopen met de lijnen en een ernaast en die ernaast langzaam verder naar achter, zodat het paard leert te lopen zonder begeleider naast het hoofd.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:07

Een longeersingel is prima voor het longeren. Goed longeren is het begin van het beleren.
Het is wel handig om er iemand bij te hebben die je op weg kan helpen.
Zelf een goed tuig maken is moeilijk en kost heel veel tijd. Het met de hand naaien van tuig is bovendien zwaar werk. Je kan beter een goed tweedehands tuig aanschaffen.
In mijn profiel rij ik met mijn zelfgemaakte tandemtuig met twee vossen.
Laatst bijgewerkt door Albert op 12-11-07 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 22:11

Dankjewel Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:26

Inderdaad, laten wennen aan het tuig kan best met een longeersingel, en een breed westernborsttuig er aan vast. Daar zou je dan twee lange strengen aan kunnen hangen, met iemand er achter die er een beetje druk op zet, zodat ze aan de druk wennen.
Maar ga je echt mennen, dan heb je toch een echt, degelijk tuig nodig, en menlessen bij een goede instructeur.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 22:28

Tis ook alleen voor het begin Lachen

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:39

koop een nylon tuig
ban imperialriding kost slechts 125,- en je hebt er een leuk beginners tuigje voor