Drukplekken door sporen. Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phoebesp

Drukplekken door sporen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 22:30

We zijn er inmiddels achter dat de drukplekken bij het paard waar ik op rijd waarschijnlijk door mijn beengebruik komt. Ik rijd met een spoortje en na het rijden heeft hij een drukplek aan de rechterkant. Het komt niet doordat ik erg zit te prikken ofzo met m'n spoor maar waarschijnlijk komt z'n vel af en toe tussen mijn laars en m'n spoor. Heeft iemand hier ook last van en wat doe je eraan?

Ik had eerst van die zwarte rubbertjes om mijn sporen en die heb ik er om die reden al afgehaald.

geerke

Re: Drukplekken door sporen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:31

huh,hoe doe je dat,volgens mij bergijp ik je niet goed....

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:33

Als je drukplekken hebt van sporen zou'k de sporen gewoon uitdoen.
Het kan ook zijn dat je onbewust toch met je rechterbeen teveel tegen het paard komt...
Ik zou je instructrice eens de vraag stellen om daar extra aandacht op te vestigen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:37

Inderdaad, in elk geval voor nu geen sporen gebruiken, op z'n minst totdat de huid geheeld is.
Verder ben ik bang dat je je spoortje toch meer gebruikt dan je zelf denkt, want als je 'm incidenteel of niet gebruikt, komen er ook geen drukkingen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:39

dat dacht ik ook,maar zijn vel tussen de spoor en je laars,een paard is geen puppy hoor...

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:40

heb je er ooit over na gedacht, dat het niet klopt als jou paard drukplekken van een spoor krijgt?
blijkbaar doe je toch iets fout, af die sporen dus.

je kunt ook altijd nog een zweepje proberen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:44

eerst de sporen af tot het helemaal genezen is (trek daar minstens twee weken voor uit, zo niet meer!).

als je per sé met sporen wilt rijden daarna, dan kan ik je de 'impuls-sporen' aanraden. te verkrijgen bij de betere ruitersportzaak. ze hebben een soort bolletjes die langs je paard draaien. omdat paarden zo'n gevoelige huid hebben, voelen ze dat, maar je kunt er dus niet mee prikken.
ik vind ze ideaal!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:21

sporen afdoen en je beenhouding verbeteren Knipoog Als het beter gaat weer je sporen aan doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:43

Ik zou inderdaad ook de sporen eraf doen, en je paard gewoon goed trainen op je zit en kuithulpen.
Sporen zijn eigenlijk alleen voor het verfijnen van de hulpen, zodat je je been minder hoeft te bewegen, voor het mooie, en dus eigenlijk alleen nodig op wedstrijd. Dus ik zou thuis gewoon altijd zonder sporen blijven rijden, en alleen op wedstrijd even erbij pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:47

Vriendin van mij heeft dat ook bij der paard, omdat het paard vroeger slecht op het been reageerden begonnen ze met sporen te reden wat nog niet hielp,
en je raad het al, sporen hielpen dus niet en dat werd harden aandrijven, (vorige eigenaars).
Nu zie je aan beide kanten witte plekken.
Met wat voor sporen rij je met een knop of met een wieltje ? maakt ook vaak wat uit een is wat scherper dan de ander, al is het heel erg ken je beter zonder sporen en anders andere sporen dragen of met rubber.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:20

Rij je toevallig met beugels met rubber aan de zijkant????

oORoosjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:28

Vraag een keer of dr een deskundig iemand meekijkt als je aan het rijden bent..
Ik zou dat het genezen is idd geen sporen gebruiken!!
je hebt ook van die sporen speciaal voor gevoelige huid.. misschien keertje na vragen in een ruitersportzaak

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:30

Dit herken ik wel, ken een pony die heeft het aan de zijkant ook maar dan van de strengen van de kar, dat schuurt af en toe langs hem heen en door de wollige vacht zie je dat extra goed. Als je het idd niet meer wilt zien zou ik een tijdje zonder sporen rijden en dan groeit het als het goed is vanzelf weer aan.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:32

Wow Bloos! hoe krijg je dat voor elkaar Nagelbijten / Gniffelen drukplekken door sporen...arm beest.

Denk dat je je sporen niet goed gebruikt, dit mag niet kunnen hoor

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:39

_Skess_ schreef:
Wow Bloos! hoe krijg je dat voor elkaar Nagelbijten / Gniffelen drukplekken door sporen...arm beest.

Sorry hoor maar een zijn nou eenmaal paarden met een gevoeliger huidje. Mij vzpaard heeft soms wel plekjes ervan en soms niet. Heel appart. Als ze een plekje heeft gebruik ik geen spoortjes totdat het plekje goed dicht is. Vooral nu ze aan het verharen is heeft ze het snel, de haartjes 'schuren' er makkelijker af waardoor 'er huid bloot komt te liggen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:41

_Skess_ schreef:

Net zoals mijn voorganger al zegt, er zijn ook paarden met een minder taai vel Rolleyes

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:41

Het lijkt me toch niet goed hoor.... lijkt me niet gezond en die witte haren zijn een teken van littekens.

Die witte haren verdwijnen dus niet.

Leer je paard dan om goed aan het been te zijn zonder sporen. Die witte plekken zijn geen gezicht en ieder paard moet zonder sporen te rijden zijn Knipoog

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:45

[quote="Natasja91"][quote="_Skess_"]

Ik zou inderdaad gewoon even zonder sporen rijden, gewoon om de plekken te laten genezen, daarna weer voorzichtig af en toe met sporen rijden en misschien proberen je benen wat stiller te houden, misschien dat dat helpt. of je sporen heel strak om je rijlaarzen doen?

Dat paard hoeft helemaal niet zielig te zijn, het kan best zijn inderdaad, dat hij gewoon een gevoelige huid heb, en dat de sporen (de zijkant) klem gaat zitten. Ik vind het geloof ik een beejte kort door de bocht om te zeggen, dat je dan gelijk geen sporen moet gebruiken, dat TS dat niet kan.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:47

Denk dat het paard toch last ondervind van die sporen. Het knelt dus tussen de huid en de spoor of laars. Dat doet wel degelijk zeer, anders zou het paard geen drukplekken krijgen

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:50

_Skess_ schreef:
Denk dat het paard toch last ondervind van die sporen. Het knelt dus tussen de huid en de spoor of laars. Dat doet wel degelijk zeer, anders zou het paard geen drukplekken krijgen

Dat ben ik ook absoluut met je eens, maar hoe jij eht zegt komt het er op neer dat TS niet met sporen kan rijden en dat het beest maar zielig is, omdat zij met sporen rijdt. TS vraagt om oplossingen niet om commentaar dat ze met sporen rijdt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:54

Dat zeg ik niet...ik zeg alleen dat ik het zielig voor het paard vindt, omdat hij drukplekken krijgt omdat de sporen knellen. Dat doet hem gewoon ontzettend zeer.

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:57

In ieder geval je sporen af doen en het even laten genezen.
Probeer als je paard zo'n teer huidje heeft zonder sporen te blijven rijden en vraag hulp van mensen die je gelijk kunnen corrigeren met je (misschien onbewuste) beengebruik.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:49

@ _Skess_: ik ben met je eens dat je een paard voor gewoon onder sporen moet kunnen gebruiken. Ze dienen niet om je paard naar voren te krijgen.
Maar wél om je hulpen kleiner te krijgen of om soms even een prikje erbij te kunnen geven.
Je weet toch niets over hoe TS haar paard rijd en waar ze precies 'er sporen voor gebruikt?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:21

Natasja91 schreef:
_Skess_ schreef:

Net zoals mijn voorganger al zegt, er zijn ook paarden met een minder taai vel Rolleyes

Dan nog krijg je een drukplek niet zomaar... je moet dan toch echt lang zitten te porren.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:24

Precies XchantjuhX Knipoog