Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margoooo

Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 23:38

Ik wil graag een bitloos hoofdstel kopen, maar ik zit enorm te twijfelen tussen de Dr. Cook Bitless Bridle (de beta) & het bitloze hoofdstel van Ruitersportshop. Er zit een flink verschil in tussen de prijs, waarom? En wat zijn jullie ervaringen ermee?

Ik ga er gewoon 'recreatief' mee rijden

Annetje

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:52

Ik heb geen ervaring met deze hoofdstellen, maar heb zelf een norton. Deze heeft hetzelfde systeem als de Dr. Cook. Ikzelf heb deze toen gekozen ipv die van de ruitershop (Emiel voest systeem) omdat ik denk dat die van Cook wat scherper inwerkt wanneer je bijvoorbeeld je noodrem een keer nodig zult hebben. Die van de ruitersportshop die is misschien wel vriendelijker, maar ik denk niet zozeer duidelijker.

Bij de NVBP (www.bitloosrijden.nl geloof ik) kun je ook hoofdstellen testen. Misschien een idee?

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:26

Hey ik zat een tijd terug ook met deze vraag. Toen vond ik op www.paardnatuurlijk.nl een test over bitloze hoofdstellen. Ook naar aanleiding van die testresultaten heb ik een bosal gekocht. Maar het ligt ook per persoon verschillend. Ik zou als ik jou was eerst eens uittesten welk hoofdstel jij het fijnste vind rijden.
Enne, als je wél een bosal koopt, koop dan niet meteen de eerste de beste, want de goedkope hebben vaak een hele ruwe neus, omdat die met minder stengen leer gevlochten zijn.
Maar als ik jou was zal ik dus even kijken op die test, en daarna het hoofdstel eerst een keer uitproberen.

Succes ermee!!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:29

Annetje schreef:
Ik heb geen ervaring met deze hoofdstellen, maar heb zelf een norton. Deze heeft hetzelfde systeem als de Dr. Cook. Ikzelf heb deze toen gekozen ipv die van de ruitershop (Emiel voest systeem) omdat ik denk dat die van Cook wat scherper inwerkt wanneer je bijvoorbeeld je noodrem een keer nodig zult hebben. Die van de ruitersportshop die is misschien wel vriendelijker, maar ik denk niet zozeer duidelijker.

Bij de NVBP (http://www.bitloosrijden.nl geloof ik) kun je ook hoofdstellen testen. Misschien een idee?

Mijn ervaring is nauwjuist het tegenover gestelde, Dr. Cook vind ik zeer prettig werken. Niet scherp maar wel duidelijk in de communicatie waardoor paarden het snel snappen en het hoofdstel ook geschikt is om dressuur met te rijden. Die van de ruitershop vond mijn paard niet prettig, hij reageerde er wel snel op maar het was gewoon te scherp voor hem.

Ik rij trouwens nu met een eigen gemaakt hoofdstel, werkt het zelfde als de Cook alleen stukken goedkoper Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:32

Bij Naturals staat ook een overzicht van verschillende bitloze optomingen, daar heb ik wel veel aan gehad. Ik heb ook een Norton bitloos hoofdstel en het bevalt goed. Het leer vind ik overigens niet van geweldige kwaliteit en ik heb een bontje om de neusriem omdat ik die wat scherp vond. Maar het rijden met het hoofdstel bevalt echt super.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 17:23

Die test van Paardnatuurlijk zegt natuurlijk niet alles..... En dat testen is ook wel prijzig.... Bloos

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:20

Ik heb die van Norton. Lachen
Ben er erg tevreden mee, paard loopt er super op.
Alleen bij het springen na een duik van een paard was ie wel stuk dus ze zijn niet heel duurzaam geloof ik.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:53

Een duik? Clown

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:12

Uh ja dat ze dr hoofd tussen dr benen gooit ineens uit blijdschap. Clown Ik wist even niet hoe ik het moest verwoorden haha.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 15:53

Oh zo Tong uitsteken Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:19

Annetje schreef:
Bij de NVBP (http://www.bitloosrijden.nl geloof ik) kun je ook hoofdstellen testen. Misschien een idee?

De website van de NVBP is www.bitloos.nl Haha! .
Bij deze bitloze vereniging kun je - wanneer je lid bent - inderdaad bitloze hoofdstellen lenen en uitproberen; 3 hoofdstellen (naar eigen keuze) gedurende 3 weken.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:31

Klopt het dat met een breedere neusriem de druk beter word verdeelt? En het hoofdstel dus 'beter' is? Bloos ( dan zou doe van de ruitersportshop beter zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:56

De neusband van het hoofdstel van de ruitersportshop is vrij breed en ook van zacht materiaal aan de binnenkant. Dus erg vriendelijk. Verder geen overbodige bandjes, riempjes en gespjes eraan. Hij bevalt mijn paard en mij in ieder geval meer dan goed!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:15

De neusriem is idd breder en verdeelt hierdoor de druk beter en daardoor denk ík inderdaad dat hij vriendelijker inwerkt.
Of het beter is is een tweede, hierdoor wordt hij namelijk soms ook minder duidelijk in miijn opzicht.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:53

Ik rijd nu gewoon met een halster. Buitenritten, dressuur enz. Ik heb het goede bitloos hoofdstel eigenlijk nog niet gevonden Knipoog
Maar om te weten wat het beste hoofdstel is, kan je toch denk ik het beste testen. Of misschien ken je iemand waarvan je hem even mag lenen....

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 20:13

Ik denk dat ik voor die van de Ruitersportshop ga....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:17

bij een bosal heb ik een paard die met zijn hoofd omhoog loopt en geen rem heeft
verschrikkelijk vind die dat ding
heb nu zelf de norton (dr coock systeem)
kan ik net iets dressuur matiger mee rijden
dan met dat systeem zoals de ruitershop
al heb ik m met een iets dunnere neusriem en biothane uitgeprobeerd , de rem op de laatste werkt wel wat beter
op mijn paard dan .. dat is het probleem ieder paard werkt anders

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 12:23

Zou ik ook kunnen zeggen dat ik eerst met een touwhalster rijd en daarna (als het goed bevalt) een echt 'hoofdstel'aanschaf?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:32

als het touw halster bevalt kan je uiteraard ook die blijven gebruiken Knipoog
mijn buitenrijd maatje rijd er ook mee
touw halster hebben wij ook geprobeerd , de precisie sturing die je soms op de
drukkere lokaties nodig hebt werkt bij ons dan niet
communicatie is te gestoord

touwhalster kan je uiteraard ook gebruiken voor grondwerk
is minder snel "weggegooid"geld Knipoog
werkt de rem wel precisie niet kan je richting een kruislinks systeem

je kan door met een stevig pas zittend stal halster
te proberen met teugels aan de zijkant of een side pull effect zou kunnen hebben
of bosal

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:41

Ik heb een biothane bitloos hoofdstel van goedhard €85,- en een polypropyleen van hoofdstellen.nl. €65,-
De biothane gaat vaak scheef zitten en omdat het een soort plastic is gaat het eronder ook zweten.
De polypropyleen (soort nylon) is een normaal hoofdstel waar je ook het bit af kunt halen, deze blijft perfect zitten en kun je zo in de wasmachine gooien, ideaal!!
Ik heb 'm al meerder malen gewassen maar op de gespjes enzo is nog steeds geen roestplekje te vinden.

*edit: ik zie dat de endurance hoofdstellen uit de collectie gaan, ze zijn nu in de aanbieding voor €45,- http://singlefooter.biedmeer.nl/website/index.php?Product=29757Dit is niet degene die ik heb, dat is de libby's.
Laatst bijgewerkt door AnjaKos op 17-11-07 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:46

ze zijn nog wel goedkoper verkrijgbaar
moet zeggen dat ik die van de lederlook biothane heb en die bevalt me zeer goed , beter als nylon , de nylon ook 2 dagen als halster gebruikt maar vond m veel te hart slijten
de biothane met soort plastic uiterlijk vind ik idd meer zweten maar die met bewerkt oppervlakte niet meer of minder dan leder
scheef zitten iig geen last van Knipoog