Wat is het verschil met rijden met enkel of dubbelgebroken b

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EstherMe

Berichten: 2207
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Wat is het verschil met rijden met enkel of dubbelgebroken b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:10

Ik zi op sites watertrensen staan die enkelgebroken of dubbelgebroken zijn. Wat is het verschil in uitwerking met rijden? Wat heeft jullie voorkeur?
En wat is nu het nut van bitringen eigenlijk?
Bedankt voor de antwoorden Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-07 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

immaculate
Berichten: 38
Geregistreerd: 29-04-07

Re: bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:13

Een enkel gebroken is vaak iets harder dan een dubbelgebroken .
Een enkel gebroken werkt naast de mondhoeken ook in op het gehemelte van het paard
Een dubbel gebroken doet dit niet maar werkt op de lagen van het paard in

Bitringen is om te verkomen dat het velletje van je paard paards mondhoeken tussen de ringen (watertrens) komen te zitten

8nnemiek

Berichten: 45382
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:16

Een enkelgebroken bit kan in het gehemelte prikken, een dubbelgebroken bit kan dat niet, en een ongebroken bit kan dat ook niet en kan ook niet de mondhoeken bij elkaar duwen, dat is dus in theorie het zachtste bit. Maar het is heel verschillend per paard waar ze goed op reageren. Het ene paard heeft liever wat meer beweging in de mond, het andere paard wil alles zo stil mogelijk in de mond hebben liggen.
Maar een enkelgebroken trens is dus het minst vriendelijk.

Bitringen zijn bedoeld om tussen watertrenzen te doen, zodat er geen velletjes tussen de draaiende ringen kunnen komen, en zodat het bit stiller zou liggen. Maar het bit wordt er altijd een halve cm kleiner door. Een betere oplossing is een bustrens kopen, daar kunnen geen velletjes tussen komen en die ligt wat stiller dan een watertrens.

karlos

Berichten: 486
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Oostzaan

Re: Wat is het verschil met rijden met enkel of dubbelgebroken b

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:08

Hoi Esther,
Ik zou persoonlijk voor en dubbelgebroken bit gaan. Deze zijn zachter in de mond en dat is bij een jong paard toch wel belangrijk.

Zelf heb ik Karlos ook ingereden met een dubbelgebroken bit en dit beviel erg goed. Ik rij pas sinds 2 jaar met een enkelgebroken bit.

Groetjes, claudia

Viet

Berichten: 10901
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: kropswolde, groningen

Re: Wat is het verschil met rijden met enkel of dubbelgebroken b

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:09

In een enkel gebroken bit zit een hefboomwerking.
Een dubbel gebroken bit heeft dat niet en ligt mooi stil in de mond.

Pasha

Berichten: 7112
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Re: Wat is het verschil met rijden met enkel of dubbelgebroken b

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:29

Ik denk niet dat je kunt beweren welk bit zachter is: enkel of dubbelgebroken...
Daar zijn nog veel discussies over..
en veel mensen beweren dat een dubbelgebroken bit Scherper inwerkt dan een enkelgebroken bit..

Dus een dubbelgebroken bit is zachter dus beter voor een jong paard gaat niet zomaar op..

#Ymke#

Berichten: 13951
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Wat is het verschil met rijden met enkel of dubbelgebroken b

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:15

Volgens een test in de bit is een dubbelgebroken bitje juist niet zachter omdat deze meer inwerkt op de tong en de tong het gevoeligste is. De ongebroken trens is het zachtste, ze beweren daarna dus de enkelgebroken trens.

LovesHerPony
Berichten: 846
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: ergens in het mooi Brabant

Re: Wat is het verschil met rijden met enkel of dubbelgebroken b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 00:26

#Ymke# schreef:
Volgens een test in de bit is een dubbelgebroken bitje juist niet zachter omdat deze meer inwerkt op de tong en de tong het gevoeligste is. De ongebroken trens is het zachtste, ze beweren daarna dus de enkelgebroken trens.


Mogen ze mij komen uit leggen hoe en waar op de tong Tong uitsteken (snap nl. helemaal niet hoe ze daar bij komen)

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat is het verschil met rijden met enkel of dubbelgebroken b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:30

een gewoon dubbelgebroken bit werkt niet zwaar op de tong.

ik zou ook graag redenen horen waarom dubbelgebroken scherper/ harder is dan enkel. ik ben zelf van mening dat dubbelgebroken zachter is dan enkel.

Anoniem

Re: Wat is het verschil met rijden met enkel of dubbelgebroken b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:55

Bit verkoopt wel vaker onzin
In de praktijk merk je dat veel paarden beter een dubbelgebroken trens aannemen dan een enkel gebroken trens Lachen

Dat het drukt op de tong is zeker waar, daar rust als het ware dat bolletje op.
Toch vinden veel paarden dat blijkbaar fijner (en imo logisch) dan het notenkraker effect en gerpik in het gehemelte

quote="runningkawa"]
De werking van gewone trenzen

Citaat:
Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.



Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.