bescherming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EstherMe

bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 10:09

Veel mensen rijden toch met bescherming wat ik zo lees. Het bijrijdpaard wat ik nu rijd is het eerste paardje dat ik rijd met bescherming, hiervoor nog nooit gedaan! Wat is de belangrijkste reden dat jullie met bescherming rijden? En is het nu beter als zonder? Welke bescherming is het belangrijkt?

8nnemiek

Re: bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:27

Ik rijdt niet met bescherming, ik vind het echt niet nodig. Ik vind het juist goed als een paard voelt waar het zijn voeten moet neerzetten. Als ze niet meer voelen dat ze tegen hun voorbenen aan stampen dan gaat ze dat steeds vaker en harder doen, en letten niet meer op waar ze hun benen zetten. Dat vraagt om problemen op de wei.
Als ze eens een paar keer tegen hun voorhoef aan trappen zonder bescherming dan denken ze er weer aan dat ze ook nog achterbenen hebben, dan leren ze beter na te denken waar ze die benen neerzetten, en heb je uiteindelijk minder kans op ongelukken Lachen Zo zie ik het Ja

Als je toch perse bescherming wil gebruiken (bij springen bijvoorbeeld kan ik het goed begrijpen), dan zou ik peeskappen nemen, die vangen de harde klappen goed op. Bandages verzachten het alleen maar.
Er is trouwens geen een bescherming die steun geeft, bandages ook niet, een klein elastisch doekje kan geen 600 kilo opvangen Knipoog

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 10:30

zo zie ik het eigenlijk ook, houd niet zo van al dat gedoe met bescherming. maar iedereen heeft het tegenwoordig! dan ga ik wel eens twijfelen of ik echt zo kort door de bocht denk Lachen
Bedankt voor je reactie!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:35

Ik rijd wel met bescherming. Omdat mijn pony niet zo'n best evenwicht heeft, en daardoor ook vaak met haar hoeven (met ijzers) tegen haar benen aanklapt. Daarom rijd ik vaak met peesbeschermers. En soms bandages.

Ik denk dat de meesten ook met bandages/peesbeschermers rijden omdat dat dan weer bij hun dekje etc. past.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:28

Mijn jonge paard heb ik in het begin met longeren wel met beschermers (rondom) gelongeerd, omdat jonge paarden, zeker aan de longe, nog wel eens problemen hebben met hun balans. Toen ik zag dat er geen krassen op zaten na een keer of 3 ben ik ermee gestopt, omdat hij toch niet zijn beentjes aanraakte.
Voor de rest sluit ik mij aan bij MysticTinker en EstherMe.

DollySnolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:25

Ik ben het met MT eens, gebruik zelf ook zelden beenbescherming.
Bij een jong paard zou ik wel beenbescherming gebruiken, paar paarden bij ons op stal hebben tijdens het inrijden schiefels gekregen door het gebrek aan beenbescherming.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:05

Ik gebruik voornamelijk, peesbeschermers voor de voorbenen, puur omdat mijn paard nog wel eens onbeholpen zich met de achterbenen op de voorbenen wil landen..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:17

Als bescherming. Haha!
Ik rijd alleen met peesbeschermers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:27

Ik doe het eigenlijk vooral voor mijn eigen gemoedsrust...
Mijn pony heeft het niet echt nodig, maar als ik ga springen/crossen gebruik ik wel peesbeschermers. Voor de zekerheid. Ik gebruik ze wel zo min mogelijk, mijn pony vindt het niet zo fijn.

De pony die ik bijrijdt krijgt beschermers om als ik met hem buitenrijdt, dat wil zijn eigenaresse, dan doe ik dat gewoon. Met longeren doe ik het ook, wederom voor de zekerheid Knipoog

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:46

Ik gebruik peesbeschermers bij mijn jonge paard, omdat hij af en toe toch nog wel eens wat onbeholpen kan doen met zijn benen. De anderen rijd ik zonder bescherming, tenzij ik ga springen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:05

Peeskappen EN springschoenen met cross en springen, omdat dat een groter risico met zich meebrengt. En mijn paard dat springt omdat ik haar dat vraag en niet omdat zij het zelf doet.
In de wei, met dressuurrijden, NH en als ik wat buitenrij haar benen bloot!

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:54

Ik heb bij Uriël tijdens het rijden altijd peesbeschermers en kogelbeschermers om.
Ze strijkt heel licht met haar voor- en achterbenen, en is soms nog een beetje onbeholpen met haar voorbenen Vork
Bij mn Haflinger had ik alleen bescherming om als ik ging springen, longeren, bos in, weg op, cross.
En soms omdat t leuk stond als setje op de foto Vork

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:54

Ik gebruik peesbescherms, eigenlijk vooral omdat het leuk staat. Al zou ik het natuurlijk niet doen, wanneer het echt geen nut zou hebben. Ik vind het gewoon fijn om te weten dat Comotu iets om heeft waardoor hij zich minder snel pijn kan doen, en wat een beetje ondersteunt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:15

MysticTinker schreef:
Ik rijdt niet met bescherming, ik vind het echt niet nodig. Ik vind het juist goed als een paard voelt waar het zijn voeten moet neerzetten. Als ze niet meer voelen dat ze tegen hun voorbenen aan stampen dan gaat ze dat steeds vaker en harder doen, en letten niet meer op waar ze hun benen zetten. Dat vraagt om problemen op de wei.
Als ze eens een paar keer tegen hun voorhoef aan trappen zonder bescherming dan denken ze er weer aan dat ze ook nog achterbenen hebben, dan leren ze beter na te denken waar ze die benen neerzetten, en heb je uiteindelijk minder kans op ongelukken Lachen Zo zie ik het Ja

Als je toch perse bescherming wil gebruiken (bij springen bijvoorbeeld kan ik het goed begrijpen), dan zou ik peeskappen nemen, die vangen de harde klappen goed op. Bandages verzachten het alleen maar.
Er is trouwens geen een bescherming die steun geeft, bandages ook niet, een klein elastisch doekje kan geen 600 kilo opvangen Knipoog

Ik rijd juist wel met bescherming omdat hij met name zijn voorbenen weleens wil aantikken met zijn achterhoeven, en daarbij gebruik ik voornamelijk bandages, die dempen de klap wel en zorgen er dus ook voor dat hij geen wondjes o.i.d. krijgt door zoiets, maar hij merkt wel dat hij zichzelf aantikt.
Met name met zijgangen en uitstrekken wil hij zich nog weleens aantikken, omdat hij soms niet snel genoeg weg is met zijn voorbeen. Hij is wel snel van achteren, maar voor heeft hij meer moeite mee.
Met springen heeft hij altijd peesbeschermers om, 1 verkeerde landing en je hebt aardig wat schade.
Als ik hem losgooi of als hij in de wei staat gedraagt hij zich ook vaak zat als een idioot inclusief de meeste gekken sprongen, vol gas door bochten etc., maar dan heeft hij geen bescherming om, en tikt hij zichzelf ook niet aan. Dan vraag ik ook niet van hem te lopen zoals ik dat wil, en ik heb hem dan ook nog nooit voor de lol zien appuyeren of even een SB door de wei zien doen Haha! Uitstrekken weer wel bijvoorbeeld, maar dat gaat toch anders (kop in de lucht, staart omhoog en alle pootjes zo hoog mogelijk te lucht in Clown ), en dan tikt hij zich niet aan.