Schiefels en beenbescherming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Schiefels en beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:31

Mijn paard heeft erg snel last van schiefels. Ze heeft er al een paar op haar beide voorbenen telkens aan de zijkanten. Ik weet alleen niet of ze eraan komt van op de wei of tijdens het rijden? Ik rijd altijd zonder beenbescherming maar is dit nu wel goed? Willen die schiefels zeggen dat ze een beetje zwakkere benen heeft ofzo? En zou ik dan misschien wel beter beenbescherming gebruiken?

egnie

Re: Schiefels en beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:06

Een schieffel is een stukje botsplinter dat weer ingekapseld wordt. Vandaar dat er een bultje komt. Ligt aan de plek in hoeverre een paard er last van heeft. De mijne heeft er 1 opgelopen tijdens een dressuurwedstrijd. Hij flipte deed wat debiel een heeft zich voor geraakt. Hij heeft een paar dagen kreupel gelopen en daarna was er niks meer aan te zien. Tot op de dag van vandaag geen last meer. Bultje is wat kleiner geworden, maar gaat nooit meer weg.
Ik rijd verder altijd met peesbeschermers, juist om dit soort dingen te voorkomen. Ik zal er wel op letten dat de beschermer niet te strak om het been zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:05

Ik heb ooit een paard bijgereden die een schiefel aan de binnenkant van zijn voorbeen had. Ik gebruikte nog wel peesbeschermers, maar idd zorgen dat het niet te strak zit.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 18:55

Mijn paard heeft niet 1 schiefel maar zelfs meerdere op beide voorbenen. Kreupel heeft ze er nooit van gelopen voor zover ik weet. Maar beenbescherming is dus noodzakelijk? Maar ik mag het ook weer niet te strak trekken allemaal?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:00

Een schiefel is een botwoekering..
wat jij bedoeld egnie is een sequester denk ik.

Een schiefel komt door een beschadiging aan het bot, kan door een trap van zichzelf ertegenaan. Of door andere schade van buitenaf.
Peesbescherming tijdens het rijden kan je paard hier inderdaad tegen beschermen Ja

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:57

Mijn fjordenmerrie heeft aan allebei de voorbenen grote schieffel. De DA heeft mij juist afgeraden om peesbeschermers om te doen. Om dat de vorm van de peesbeschermer is gemaakt voor een nomaal paardenbeen, dus zonder schieffel. Met schieffel gaat het dus afknelen.
Wel kan je 3 in 1 beschermers gebruiken omdat die beter aan het been aanpassen. Ik zelf rij zo vaak mogelijk zonder bescherming, omdat het onder de beschermer heel warm kan worden en dat is ook niet goed voor het been.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 19:59

Ik zal het anders ook maar eerst even met de DA overleggen, die komt toch binnenkort, want ik kan me in Yinka haar uitleg ook wel vinden.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:51

De meeste bedoelen denk ik ook dat een peesbeschermer een schiefel kan voorkomen.. Als e er eenmaal zit moet je idd zelf kijken wáár hij zit, en óf een peesbeschermer dan niet meer kwaad dan goed doet. In dat geval kan een 3 in 1 beschermer idd een uitkomst bieden!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:56

Mijn ponu heeft ook een schiefeltje een beetje aan de binnenkant van z'n voorbeen. Hij loopt graag vrolijk te doen in het weiland en aan alles te trekken en te doen als hij de kans er voor krijgt.
Sinds hjij die schiefel heeft rijd ik trouwens amper nog met bb of bandages, ik ben toch bang dat ik het net verkeerd heb gedaan of iets anders (je weet eht natuurlijk nooit)