Thiedemanteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Thiedemanteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:49

Hallo,

Ik zou even mijn verhaal vertellen voordat er commentaar gegeven wordt waarom ik met deze of andere hulpteugel wil gaan trainen..

Mijn pony is erg tegenstrijdig als het gaat om het aan de teugel lopen, als je maar matig vraagt van voor wilt hij het liefst zich opkrullen en flink uit zijn bol gaan ( steigeren + bokken ) hij kan wel aan de teugel lopen maar dan loopt hij 5 stappen en begint vervolgens met zijn hoofd in de lucht te lopen om het aan de teugel lopen te vermijden ( geen controle dus ) verder is hij pas naar de kraker geweest dit heeft weinig tot niet geholpen heb een ander zadel aangeschaft die beter op hem ligt..
Verder vind ik hem ook niet altijd goed op de teugel hulpen reageren en loopt dus strak door..
Hij loopt prima met zijn achterhand erbij mischien zelfs te goed maar hij vertikt het gewoon om lekker losjes van voren te lopen..

Ik vond kwa info dat de thiedemanteugel wel geschikt was maar wil meer reactie's krijgen van mensen die dit gebruikt hebben en eventueel nadelen etc..

dolor

Re: Thiedemanteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:52

is er niks mis met zijn gebit? want zo te lezen wil hij wel, maar komt hij toch weer omhoog en ik denk dat dat komt omdat hij pijn heeft aan zijn tanden, haken enzo. en dat hij daarom dus ook niet op de teugelhulpen reageerd. ik denk dat het verstandig is om eerst even de paardentandarts te laten kijken.

en voor de rest. heb je les met hem? want ik denk dat een goede instructeur/instructrice je beter kan helpen dan een hulpteugel.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:56

dolor schreef:
is er niks mis met zijn gebit? want zo te lezen wil hij wel, maar komt hij toch weer omhoog en ik denk dat dat komt omdat hij pijn heeft aan zijn tanden, haken enzo. en dat hij daarom dus ook niet op de teugelhulpen reageerd. ik denk dat het verstandig is om eerst even de paardentandarts te laten kijken.

en voor de rest. heb je les met hem? want ik denk dat een goede instructeur/instructrice je beter kan helpen dan een hulpteugel.

Aan een tandarts zat ik zelf inderdaad ook te denken want hij morst ook met zijn eten en hij heeft ook een vrij slecht gebit vor zijn leeftijd teminste vind ik ( 11 jaar ) maar ben op zoek naar een tandarts maar nog niet echt 1 goede gevonden ( omgeving gelderland )
Verder heb ik even geen les want ben 6 weken geleden er van af gevallen en me vinger gebroken.. hiervoor had ik wel les maar daar werd gezegd dat ik hem voorwaarts moest houden maar als ik dat deed werd hij alleen maar agressiever en dat uitte hij dan ook in steigeren en bokken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:59

Hoe kan een voorwaarts paard nu steigeren?

Ik zou deze dingen die hij doet niet wegwuiven, naar mijn idee zijn het erg grote signalen dat er toch wel wat mis is met hem Lachen
En die signalen stop je niet weg met een hulpmiddel maar door een oplossing te zoeken Lachen

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:03

Hij gaat steigeren omdat als je van voren gaat vragen hij pats boem stil gaat staan en hij ontploft omdat hij het vertikt om zo te lopen.. en dan kan je drijven wat je wilt maar hij blijft net zo lang doorgaan tot je er naast ligt.. ik heb er een kraker bij gehaald zoals ik heb vermeld hierdoor is hij wel losser geworden maar nog net zo moeilijk te rijden.. verder ligt er een nieuw zadel op wat hem prima ligt.. dus dat is het ook niet.. daarbij wil ik zeggen dat op de stalling waar ik nu sta er regelmatig foute dingen gebeuren hierdoor ga ik ook weg.. want hij was heel braaf maar is totaal veranderd in 2 maanden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:05

Nu kan ik natuurlijk niet zien hoe jij van voren vraagt, maar een paard hoort niet naar beneden te komen door druk...doe je dat bij mijn paard knal je achterover....
Knoop ik daar iets aan ook...dus pas daar aub mee op Ja
Want waarom zou hij de druk van een tiedeman wel accepteren maar jou hand niet? Lachen

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:09

runningkawa schreef:
Nu kan ik natuurlijk niet zien hoe jij van voren vraagt, maar een paard hoort niet naar beneden te komen door druk...doe je dat bij mijn paard knal je achterover....
Knoop ik daar iets aan ook...dus pas daar aub mee op Ja

Ik vraag nauwelijks daarom juist met een knikje wordt hij al gek.. ik probeer hem laag en rond te rijden maar dat vind hij al verdomd moeilijk of hij wilt het gewoon niet.. het is niet dat ik de teugel giga kort heb want dat kan al niet bij hem.. maar als ik een knikje geef dan gooit hij ze hoofd de lucht in of hij gaat moeilijk doen door te gaan drippelen.. ik moest altijd van mijn instructeur flink doorvragen maar dat vertikte ik omdat ik wist dat dat niet mogelijk is bij me pony.. hij boos maar ja ik weet wel beter.. maar hij kan zich dus maar niet ontspannen van voor hij swiept ook onmin veel met zijn staart van frustratie..

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:10

BE_GENTLE schreef:
dolor schreef:

Aan een tandarts zat ik zelf inderdaad ook te denken want hij morst ook met zijn eten en hij heeft ook een vrij slecht gebit vor zijn leeftijd teminste vind ik ( 11 jaar ) maar ben op zoek naar een tandarts maar nog niet echt 1 goede gevonden ( omgeving gelderland )
Verder heb ik even geen les want ben 6 weken geleden er van af gevallen en me vinger gebroken.. hiervoor had ik wel les maar daar werd gezegd dat ik hem voorwaarts moest houden maar als ik dat deed werd hij alleen maar agressiever en dat uitte hij dan ook in steigeren en bokken..

Spenser ..

Dat is een hele goeie..
weet alleen niert hoe met de achternaam heet

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:13

misschien is het tijd voor een andere instructeur? zo te lezen ben je het niet echt eens met zijn aanpak, dus ik denk dat het tijd wordt dat je opzoek gaat naar een ander waar je echt een klik mee hebt en waar jij graag voor wil rijden en voor 100% achter zijn/haar manier staat en het zelf ook wil doen. want zo schiet je natuurlijk niet op met lessen en is het eigenlijk weggegooid geld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:13

Ik denk ook dat er meer aan de hand is.
Zou zeker een tandarts laten kijken. Veel dierenartsen kunnen het ook.
En weer les nemen, desnoods van iemand anders.
Zonder les en hulpmiddelen aanschaffen, dat vind IK totaal niet slim.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:23

Begin volgende maand verhuis ik naar een nieuwe stalling die al 100 keer beter voor hem is Lachen dus hoop dat hij hier ook weer een stukje rust terug vind.. daarnaast laat ik zowieso een tandarts komen en nog een keer de kraker..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:24

oke. dat is alvast een begin. en als dat alles niet helpt, blijf zoeken naar de oorzaak. er moet ergens een reden zijn waarom je paard het doet. misschien iets lichamelijks of misschien toch jouw rijstijl, ik bedoel niet gelijk dat je slecht rijdt, maar misschien reageert je paard op een andere rijstijl beter, begrijpt hij dat beter. en dan kan je onderzoeken door een keer een andere instructeur te nemen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:33

BE_GENTLE schreef:
Begin volgende maand verhuis ik naar een nieuwe stalling die al 100 keer beter voor hem is Lachen dus hoop dat hij hier ook weer een stukje rust terug vind.. daarnaast laat ik zowieso een tandarts komen en nog een keer de kraker..

laat ook het zadel na kijken en hoe het zadel ligt Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:38

Dat heeft ze al gedaan Ja
Al kan nog een keer natuurlijk nooit kwaad.

Maar super dat je verder gaat kijken Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:49

oh, okey Bloos

idd goed bezig om verder te kijken OK dan!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:53

Ik zou maar eerst verhuizen, de tandarts laten langskomen en ondertussen al een andere instructeur/trice zoeken. Als hij een tweetal weken op de nieuwe stal staat zou ik pas terug beginnen met rijden. Een paar weekjes 'niets' doen kan OOK wonderen verrichten voor een paard. Zo heb je meteen een nieuwe frisse start! Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:03

Dit zijn vaak ook signalen dat er iets in de rug of ribben niet goed zit....
Misschien eens een fysio laten kijken?