[WN] Wanneer pad vervangen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Wanneer pad vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 23:26

Ik heb wel eens gehoord dat je je zadelpad regelmatig moet vervangen. Maar waaraan kun je zien dat je pad aan vervanging toe is?

Cassidy

Re: Wanneer pad vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 01:26

Als er haren in blijven zitten, de veerkracht verloren gaat. Over het algemeen ben je toch eens in het jaar aan een andere pad toe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:44

@Cassidy: nou dan moet je toch eens een beter pad kopen Haha!

Afhankelijk van het materiaal/kwaliteit en je rij-uren moet je toch echt wel wat langer met een pad kunnen doen.

Als ik elke keer een andere pad zou moeten kopen omdat er haren in blijven zitten, ben ik zeker nu dagelijk aan een nieuwe pad toe.

Dat ze slijten zal ik niet bestrijden, maar door goed onderhoud gaan ze best jaren mee.
Na elke rijbeurt zoveel mogelijk de haren er af borstelen, wekelijks met de stofzuiger op levensgevaarlijk het zand e.d. eruit zuigen en eens per jaar met de hogedrukspuit erover verlengen de levensduur aanzienlijk.*

*Ik heb het dan over pads met een vilten binnenlaag en 'teddy' aan de buitenkant.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:25

Ik wou al zeggen.. dan mag ik bijna al mijn pads wel wegdoen Tong uitsteken Ik heb een toklat die ik al 10 jaar heb, alleen bij de leren stukken is de stof wat dunner maar verder is ie nog heel mooi.
Ik heb wel gezien dat de kwaliteit van deze pads nu veel minder is dan toen. Dus als je nu een nieuwe koopt zul je sneller een nieuwe moeten kopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:56

De pads die ik heb zijn van Toklat en Reinsman, toch niet de minste kwaliteit dunkt me. Nu moet ik wel toegeven dat ik niet na elke keer rijden de haren er uitborstel. Ik heb weleens een pad bij een stomerij laten wassen (en die ging idd wat langer mee, als kwam hij er gehavend onder vandaan), ook eens met de hand en een sopje geprobeerd de onderkant te fatsoeneren. Maar ik ben als de dood dat er wasmiddelresten in achterblijven en dat met transpiratie en hoge temperaturen voor reacties kan zorgen bij de zadelplek (bij een cursus EHBO voor ruiter en paard foto's gezien wat restanten WIPP Express na een handwasje van een schabrak op een paardenrug kunnen doen, en daar behoorlijk van geschrokken.) Een hogedrukspuit heb ik niet.

En af en toe heb ik geld wat in mijn zak brand, en dan mag ik van mezelf iets voor mijn paard kopen. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:09

Cassidy schreef:
En af en toe heb ik geld wat in mijn zak brand, en dan mag ik van mezelf iets voor mijn paard kopen. Haha!
Altijd een goeie reden om je paard te plezieren (en jezelf) Haha!

Ik heb gemerkt dat een dure/bekende naam niet altijd gelijk staat aan kwaliteit, helaas Verdrietig
Qua wasmiddel zou ik altijd een babymiddel gebruiken en natuurlijk heel goed naspoelen.
Het blijven vaak ondingen om te wassen en zonder hogedrukspuit werkt de good-old druiventrapmethode nog het beste. Wel heb je dan een week of 2 lekker zonnig weer nodig om hem te drogen, want over de verwarming heen leggen wordt ie zeker niet soepeler van Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:10

De prijzen voor het wassen van Pads bij een officiele wasserette zijn ook niet misselijk, leg dat geld apart, doe er wat bij en je hebt een nieuwe pad.

En idd, duur en bekend is niet automatisch goed. Ik ben ook een keer in een dure pad een afgebroken stuk naald tegengekomen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:25

Oh was jij dat, staat me idd iets van bij.

Mijn pad is net weer even onder de stofzuiger door geweest en ziet er weer als nieuw uit Haha!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 15:48

Ik heb die van mij gewassen met vloeibaar wasmiddel, dan heb je denk ik minder kans dat er resten blijven zitten, en heb de de massage-stand van de douchekop gebruikt.
Maar het resultaat valt me tegen, dus ik zit te denken of ik een nieuwe moet aanschaffen.

Eerlijk gezegd weet ik wel dat ik gewoon een nieuwe moet kopen, maar deze pad heeft heel veel nostalgische waarden voor mij. Toen ik een jaar of 8 geleden mijn eerste paard kocht kreeg ik er een zadel en deze pad bij. In de loop van de tijd is daar natuurlijk allerlei zooi bijgekomen als dekens en tuig en verzorgingsspullen, maar dit was echt het allereerste. Het paard is inmiddels met ouderschapsverlof, het zadel is verkocht, en alle andere spullen uit die tijd zijn inmiddels wel vervangen, mede omdat ik een ander paard heb. Alles, behalve die pad dus. Ook mijn nieuwe paard heb ik steeds met deze pad gereden. Het is de mooiste pad die er bestaat Bloos en ik kan er niet één vinden die zo mooi is als deze. Ik wil gewoon geen andere!

Iemand misschien een ideetje wat je met een oude pad kunt doen die je niet weg wilt gooien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:54

Aan de muur hangen als achtergrond voor een mooie collage foto's van je paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:53

Lijkt me idd een zinnige oude dag voor die pad...
Mijn eerste pad van 8 jaar geleden heb ik ook nog, al rij ik er niet meer mee...

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:49

Als hondenmand gebruiken!!
Onze honden vinden vooral de Coolback van Toklat heerlijk om op te liggen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 15:25

Goed idee! Nu alleen nog ergens een hond vandaan halen... Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:25

Hele asiels vol, denk ik Haha!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:30

Haha Haha!

Ik vervang mijn pads meestal als ze slijtageplekjes krijgen of echt dun of er gewoon niet meer uitzien.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 18:59

Mijn pad is nog super dik, maar is wel heel stug geworden. Ik had gedacht dat dat er met wassen wel uit zou gaan, maar dat is dus niet zo. Ik heb het idee dat de pad zich niet meer vormt naar de paardenrug of het zadel.

Maarja, zo'n dik stug ding hang je ook niet even aan de muur ofzo. En mijn ouders hebben wel een hond, maar die sloopt alles.

Het valt nog niet mee om een geschikte plek te vinden voor een weinig flexibele gepensioneerde pad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:40

Wat voor vulling zit er in die pad??
Want vilt -mits goed schoongewassen- wordt toch echt wel soepeler.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:12

LindyH schreef:
Goed idee! Nu alleen nog ergens een hond vandaan halen... Clown

hahaha! Haha! Katten vinden het ook lekker hoor!

Kan ook een intressante deurmat/vloerkleed worden in de stal. Op marktplaats verkopen als western decoratie?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 01:32

er word door de fabrikanten absoluut afgeraden om je pad en blanket met wat voor soppie dan ook te reinigen. er blijft door t dikke en stugge materiaal altijd sop hangen in t materiaal, en dat veroorzaakt op zn minst irritaties. meestal adviseren ze koud water, spoelen en drogen.
en een echt goede pad- die voel je in je portemonnee- gaat echt wel een tijd mee hoor.....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:42

Ik heb een pad al een jaar of 9 of zo.... wordt wel wat rafelig en ziet er niet zo mooi meer uit maar is verder nog prima.
Elk jaar gaan ze onder de hoge drukreiniger met shampoo en laat ik ze een week drogen ( eerder lukt niet EN ze zijn niet te tillen meer...)

Zelf vind ik dat de neopreenpads en hafpads veel meer slijten dan de reguliere pads.

even offtopic: Cassidy.... wij hebben dezelfde EHBO cursusd voor paarden gedaan.... bedoel jij ook datruggetje van die pony...totaal de huid eraf in de vorm van het schabrakje na een dag wedstrijd..... IEUW!!! zag er niet fijn uit

Babyreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:49

ieuw, dat moet er echt niet lekker hebben uitgezien die foto! Tjeez.. dan sla je je als eigenaar toch ook voor de kop zeg.

Ik laat die van mij na het werk als die nat is geworden goed drogen buiten mijn zadelkast en als die echt heel vies is spuit ik hem af met de hogedrukspuit. Meer niet eigenlijk..