schimmel op je leer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fennaa

schimmel op je leer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 21:27

Ik heb als ik mijn zadel of hoofdstel langer in mijn kastje laat hangen komt er schimmel op. Je poetst het er ook gewoon weer af, maar iemand zei dat dit ook echt goed was voor je leer Haha!
Wat denken jullie?

Wendel

Re: schimmel op je leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:30

Het voordeel van schimmel op je leer is dat het goed vochtig is in stal, daardoor zal je leer niet snel uitdrogen
Wij hebben het ook vaak op stal, vindt het nooit zo erg

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:34

Ik heb ooit geleerd dat het leer in goede staat is wanneer het gaat schimmelen. Het ligt ook aan het weer, mijn zadel schimmelt met dit natte weer veel sneller dan in de zomer.

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:58

mij lijkt schimmel niet zo top hoor maar ik zou anders je zadelkast wat vaker luchten en misschien een stoffen zadel hoes om het zadel kan nooit kwaad! IK zou geen kunstof zadelhoes nemen dat ademt niet ! greetz maxie Haha! Haha! Vingers aflikken Knipoog Vingers aflikken Knipoog Haha! Vingers aflikken Knipoog Haha!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:50

als er schimmel op je leer zit, betekent het dat je leer goed is ingevet en dus goed vochtig is. de schimmel zelf kan niet zo veel kwaad.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:59

beter schimmel dan een uitgedroogd hoofdstel lijkt mij. en je haalt het er met een droge doek zo af! ik vind het iig nooit erg als het erop zit

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:03

Inderdaad, uitdrogen is veel erger en bovendien onomkeerbaar.
Maar het moet niet te gek worden. Als het erg vochtig is, betekent het bijv. wel dat je stiksels gaan rotten.
Ik heb het een poosje gehad; een zadelkamer die zo vochtig was, dat een zadel in een dag of 3 al beschimmeld was. Zelfs mijn chaps waren in een week wit/groen...Dat is wel erg vies...bovendien gaan alle gespen roesten.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:07

ja. maar dat is wel erg extreem. bij mij duurt het toch wel een paar weken. mijn hoofdstel hangt nu al 5 maanden in de kast en ondanks de schimmel ziet hij er nog goed uit.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:09

idd het kan beter schimmelen dan weet je zeker dat 't niet uitdroogd en de kans op breken of scheuren is niehiel

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:13

ja meestal als iets vochtig is dan gaat het schimmelen en dat is juist beter voor een zadel en hoofdstel dat is tenminste beter dan dat het uidroogt Tong uitsteken lijkt mij tenminste en de rest denk ik ook zo te zien Knipoog

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:19

Als er schimmel op je zadel zit, wil dat zeggen dat er genoeg vocht in je leer zit.Heb het ook vaak genoeg meegemaakt, je poest het er weer heel makkelijk af

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:11

Ik vet het tuig voor de winter meestal extra goed in. Als ik dan 2 weken later kijk zitten m'n hoofdstellen die ik niet gebruik al onder de schimmel. Het rare is dat de spullen die ik wel gebruik dit nooit hebben.

Volgens mij is t juist slecht. Heb gehoord dat leer slecht tegen water en vocht kan.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:52

Ik dacht altijd dat schimmel niet slecht was voor het leer, dat het een beetje een beschermende werking had. Ik maak me er in ieder geval nooit druk om als ik het zie zitten.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:04

dit heb ik ook een keer op mijn zadel aangetroffen, had het zadel toen net gekocht.
Dus ik was er voor terug geweet naar de winkel!
Het ziet eruit als schimmel maar ze noemen het ook wel zoutuitslag, dat is dat het leer zeg maar een soort van uidroogd. invetten dus!

DollySnolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:20

Als je leer gaat schimmelen betekend dit dat je leer in goede conditie verkeerd.
Heb het met mn mentuig ook die kan ik elke keer ontschimmelen als ik hem gebruik.

patatzak_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:27

Ik vind schimmel maar vies.. Nagelbijten / Gniffelen
Onze hoofdstellen zitten ook vaak onder schimmel, handdoek erover heen en het is weg. Lachen

@ dollysnolly, nou dat is mooi om te horen. wist ik niet.. Nagelbijten / Gniffelen

Ireentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:37

Als je erg last heb van de schimmel dan kan een vochtvreter in je kastje echt wonderen doen.
Je kan het gewoon bij de bouwmark of zelf de supermarkt al kopen en een keer in de zoveel tijd moet je het ver versen of leeg gooien en is ook beter voor je spullen.

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:30

mijn hoofdstel had het ook. ik heb het ingevet met een spray waar ook anti-schimmelspul in zit; het doodt de schimmelsporen en voorkomt dus dat het terug komt (volgens de verpakking). het werkte wel: ik heb er nu veel minder last van (het hangt nog op dezelfde plek).

DollySnolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:54

patatzak_ schreef:
@ dollysnolly, nou dat is mooi om te horen. wist ik niet.. Nagelbijten / Gniffelen

Wist ik eerst ook niet hoor, kwam er pas achter toen ik mijn probleem met iemand anders van stal besprak.
Ze zei dat mn leer dan juist in prima staat verkeerd en dat ik het zo goed doe.
Werd er zelf namelijk helemaal gek van dat ik elke keer voordat ik met de kar weg ging eerst heel mn tuig kon staan te poetsen.