bit dikte 21 mm,erg dik of gemiddeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

bit dikte 21 mm,erg dik of gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 19:00

hoi allemaal,(beetje vreemde titel,maar wist niet hoe het anders te omschrijven)

onlangs heb ik online een bitje besteld(dubbelgebroken watertrens)en die is eindelijk binnengekomen.
ik maakte het pakje open,en schrok eigenlijk een beetje.

de trens blijkt 21 mm dik te zijn,ik vind dat een flinke 'hap' in de mond van mijn pony.(fjord met bitmaat 13,5)
helaas(en domdomdom van mij dat ik er niet op gelet heb)stond er bij de informatie over het bit geen dikte.

ze draagt nu een dubbelgebroken bustrens met plat tussenstukje,ik wilde graag een bolle ivm de vriendelijkere werking.

mijn vraag; lijkt 21 mm nou zo dik of valt dat mee?en is dit vriendelijker dan een dun bit?

nicoleV

Re: bit dikte 21 mm,erg dik of gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:04

Dat is inderdaad een dik bit normale maat is 18 mm en natuurlijk ligt het ook eraan wat bij je pony past want een te dik bit kan ook tegen werken(dus niet fijn voor je pony), ik zou zelf inderdaad een dubbelgebroken bit met bol middenstuk pakken en niet dikker als 18 mm. Succes. Ik zelf heb nu voor mijn paard een dubbelgebroken bit en 16 mm en daar loopt hij super op Knipoog
Laatst bijgewerkt door nicoleV op 07-11-07 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:17

Ik vind het echt een boomstam. Zou zelf ook als dikte 18mm aanhouden. Voor mijn jonkie heb ik een 16 mm. Voorheen zelfs op 14 mm gereden. (geleend om te kijken of een dun bit beter wou, ze had hele dikke slijmdraden als ze t dikke bit in had.)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:18

Ik vind 21mm echt erg dik, ik had voorheen eentje van 18mm voor me merrie (heeft maat 12,5) en dit vond ik al een enorm dik bit voor haar.
Heb nu dan ook een 14mm dik bit. Deze is echt super Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 19:34

hmm oke,dan is het niet raar dat ik dit zo gedacht heb.......doorzoeken naar een wat dunner bit!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:48

Je moet niet kijken naar wat iedereen heeft, je moet naar de mond van je paard kijken. Als jij nu het idee hebt dat hij echt een flinke mondvol heeft dan is het te dik. Maar sommige paarden hebben een behoorlijke schuurdeur en andere hebben nauwelijks ruimte. Het bit waar ik Wrangler op rijdt was voor mijn andere paard gewoon een ijzerdraadje geweest Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:14

Ik blijf het apart vinden. Een jaartje of 10 geleden was een enkel gebroken bustrens van 21 mm het standaard bit. Vervolgens kwamen de anatomische bitten, ook gewoon 21 mm en 18 mm.
Nu is dat ineens veel te dik. Nieuwe trend?
Ik ken inderdaad een paar paarden die weinig ruimte in de mond hebben, zodat een dunner bit fijner is. Maar de 21 mm dubbelgebroken trens is nog steeds mijn standaard bit waar ik mee begin.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 07:24

oke,ik ga hem eerst maar eens gewoon passen.
bedankt voor de reacties tot zover!

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 07:36

Ik hoorde in een ruitersportzaak dat het hoe dunner het bit , hoe fijner voor de pony is.
ik had daarvoor altijd gehoord dat dun scherper is ,
maar het blijkt dus dat op de plaats waar het bit komt maar 3 cm over is.
Als je daar een dun bit in stopt ,
zit dat natuurlijk veel lekkerder.
dus ik vind het eigelijk wel heel breed ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 08:13

Aimee schreef:
Ik blijf het apart vinden. Een jaartje of 10 geleden was een enkel gebroken bustrens van 21 mm het standaard bit. Vervolgens kwamen de anatomische bitten, ook gewoon 21 mm en 18 mm.
Nu is dat ineens veel te dik. Nieuwe trend?
Ik ken inderdaad een paar paarden die weinig ruimte in de mond hebben, zodat een dunner bit fijner is. Maar de 21 mm dubbelgebroken trens is nog steeds mijn standaard bit waar ik mee begin.

Nieuwe trend weet ik niet. Lachen
Weet wel dat er meer onderzoek is gedaan naar de paardenmond en dat voor de meeste warmbloeden een bit van 16 mm veel geschikter blijkt te zijn dan 21 mm.
Er zit veel minder ruimte in die mond dan altijd werd aangenomen. Lachen

Maar je moet sowieso altijd naar de mond van je paard kijken. Sommige paarden hebben echt een uitgesproken voorkeur voor bepaalde bitten. Ik weet wel dat er maar weinig paarden zijn die echt fijn lopen op 21 mm. Knipoog

Om antwoord te geven op de vraag van TS: ja, ik vind 21 mm erg dik Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 08:56

nicky_f schreef:
Ik hoorde in een ruitersportzaak dat het hoe dunner het bit , hoe fijner voor de pony is.
ik had daarvoor altijd gehoord dat dun scherper is ,
maar het blijkt dus dat op de plaats waar het bit komt maar 3 cm over is.
Als je daar een dun bit in stopt ,
zit dat natuurlijk veel lekkerder.
dus ik vind het eigelijk wel heel breed ja.

En een dun is en blijft ook scherper.

Het bit moet dik zijn maar in verhouding tot de paardenmond. En niet elk paard heeft weinig ruimte in de mond, dus kijk naar je paard! En weet je het zelf niet, vraag dan advies aan je paardentandarts, die man weet hoe het in de mond van je paard erbij staat.

Tegenwoordig zie je echt IEDEREEN met een dun trensje rijden, ook bij paarden waar het helemaal niet nodig is. En dunner dan het paard zou hoeven hebben. En ja, dat rijdt wel makkelijker ja. Een keer goed plukken in die bek en je paard komt terug. Vind je het gek.

Ik vind dat we HEEL voorzichtig om moeten gaan met deze 'trend'. Rijden met een te dik bit vind ik onhandig voor het paard en onprettig, rijden met een te dun bit vind ik pure wreedheid.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:04

Ik kan van hieruit niet zien of je bit te dik is.
De paardenmond moet ontspannen kunnen sluiten met een bit in.
Is het te dik dan krijg je spanning rond de mond.
Een bit van 18mm is idd gangbaar.
Dus even goed naar je pony zijn mond kijken. Knipoog

Urielle schreef:
Ik vind dat we HEEL voorzichtig om moeten gaan met deze 'trend'. Rijden met een te dik bit vind ik onhandig voor het paard en onprettig, rijden met een te dun bit vind ik pure wreedheid.

Een bit is zo scherp als de ruiterhand.
Dus om nou te zeggen dat een dun bit pure wreedheid is vind ik wel ver gaan.
Of het nodig is dat iemand met een heel dun bit rijd is inderdaad dan wel de tweede vraag. Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:24

Yamcha schreef:
Nieuwe trend weet ik niet. Lachen
Weet wel dat er meer onderzoek is gedaan naar de paardenmond en dat voor de meeste warmbloeden een bit van 16 mm veel geschikter blijkt te zijn dan 21 mm.
Er zit veel minder ruimte in die mond dan altijd werd aangenomen. Lachen

Maar je moet sowieso altijd naar de mond van je paard kijken. Sommige paarden hebben echt een uitgesproken voorkeur voor bepaalde bitten. Ik weet wel dat er maar weinig paarden zijn die echt fijn lopen op 21 mm. Knipoog
Om antwoord te geven op de vraag van TS: ja, ik vind 21 mm erg dik Ja

Mwah.... dat ben ik dus absoluut niet met je eens. Ik begin niet voor niets standaard met een 21 mm bit. De meeste paarden vinden die nog steeds het prettigst. Merk ik dan dat een paard minder ruimte in de mond heeft, dan gaat er een dunner bit in. Tot nu toe was dit zelden het geval, wist ik niet hoe snel dat dunne bit er weer uit moest!
En dan heb ik het niet over een aantal paarden dat op twee handen te tellen is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:27

Urielle schreef:

Het bit moet dik zijn maar in verhouding tot de paardenmond. En niet elk paard heeft weinig ruimte in de mond, dus kijk naar je paard! En weet je het zelf niet, vraag dan advies aan je paardentandarts, die man weet hoe het in de mond van je paard erbij staat.

Tegenwoordig zie je echt IEDEREEN met een dun trensje rijden, ook bij paarden waar het helemaal niet nodig is. En dunner dan het paard zou hoeven hebben. En ja, dat rijdt wel makkelijker ja. Een keer goed plukken in die bek en je paard komt terug. Vind je het gek.

Helemaal mee eens!

En ook nu weer wordt het weg gewuift met het commentaar dat een bit zo scherp is als de ruiterhand. Dat mag wel zo zijn, maar het aantal ruiters met een echt fijne ruiterhand op de wereld is op één hand te tellen. Dus houdt je zelf toch niet voor dat je wel met een dun bit kunt rijden.... rijdt met een zo vriendelijk mogelijk bit en dus een dikke als dat past in de mond van je paard!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:33

Aimee schreef:
Helemaal mee eens!

En ook nu weer wordt het weg gewuift met het commentaar dat een bit zo scherp is als de ruiterhand. Dat mag wel zo zijn, maar het aantal ruiters met een echt fijne ruiterhand op de wereld is op één hand te tellen. Dus houdt je zelf toch niet voor dat je wel met een dun bit kunt rijden.... rijdt met een zo vriendelijk mogelijk bit en dus een dikke als dat past in de mond van je paard!

Is ook zo, daarom is het ook de vraag of het uberhaupt wel nodig is om met zo'n dun bitje te rijden. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:47

Aimee schreef:
Urielle schreef:

Helemaal mee eens!

Dat ben ik dan weer wel met je eens Ja

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:10

Bitten zij zo scherp als de ruiterhand dat is geheel waar.
Maar als ik ga kijken naar mijn fjord dan moet ik echt niet aankomen met een 21mm bit! Hij heeft stomweg niet de ruimte om dat te verwerken! Heb nu een 18 mm en heb af en toe het idee dat dat zelfs te grof is!
Een fjord heeft echt niet zoveel ruimte in zijn mond als dat wordt gedacht!(vaak hebben ze wel een brede kaak maar tussen de lagen en te tong zit verbazend weinig ruimte!)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:00

Snoevie schreef:
hmm oke,dan is het niet raar dat ik dit zo gedacht heb.......doorzoeken naar een wat dunner bit!

Maar als jouw paard lekker loopt op zo'n dik bit is er niets mis mee. Ik heb ze het liefst tussen de 19 en 21 mm voor mijn paard, heb nu een eenvoudig enkelgebroken watertrensje van 19 mm, lichtgewicht.
Een dun bitje geeft nog altijd meer druk op de lagen dan een dik bit. Als een dik bit goed in de mond ligt zou ik daar eerder voor kiezen. Je moet gewoon goed naar je paard kijken. Een kk bit vindt mijn paard niets, aurigan betekent bij mijn paard de blaren in de mond. RVS gaat prima, maar er zijn ook weer paarden die niet zo goed tegen nikkel kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:03

OOk tig jaar terug reed ik al niet met 21..laat mij maar gek zijn geweest. Tong uitsteken
En ook toen heb ik al snel de enkelgebroken trens verbannen voor een stuk dunner ongebroken trensje (dubbel gebroken bestond toen niet eens)

Ik vind toen ook de 21 al veel te dik en dat vind ik nog steeds.
De rage naar het erg dunne onderleg trens formaat van tegenwoordig heb ik dan ook weer mijn twijfels over Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:56

moeilijk hoor,ik probeer het gewoon even vanavond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:04

Ik rijd ook niet met die dikke bitten. Ben er geen fan van, en mijn ervaring is toch een beetje, hoe dikker het bit, hoe minder paarden het accepteren.
Doe mij maar een lekker zacht aurigan dubbelgebroken trensje van 16 mm ofzo. (RK, je hebt me overtuigd btw, doe geen 2 metalen meer in 1 bit. Gewoon aurigan, werkt heel best)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:17

runningkawa schreef:
OOk tig jaar terug reed ik al niet met 21..laat mij maar gek zijn geweest. Tong uitsteken
En ook toen heb ik al snel de enkelgebroken trens verbannen voor een stuk dunner ongebroken trensje (dubbel gebroken bestond toen niet eens)

Ik vind toen ook de 21 al veel te dik en dat vind ik nog steeds.
De rage naar het erg dunne onderleg trens formaat van tegenwoordig heb ik dan ook weer mijn twijfels over Lachen

Ik ben er eentje van Knipoog Maar ik ben de enigste die ik ken/van heb gehoord die met een onderleg trens rijd Nagelbijten / Gniffelen
Maar die van mij loopt er erg lekker op, en was op aanraden van me instructrice (met een dikker bit loopt me paard echt een stuk moeilijker en probeert dan steeds het bit vast te pakken, nu met dit bit loopt ze erg fijn).

Maar een rage.. Daar wist ik niks van hoor, mensen bij mij op stal kijken soms raar wat voor bit ik heb (vanwege de kleinere bitringen)

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:19

Bij mijn jonge paard was het zo'n typisch geval van mond te vol, zag er echt onprettig uit, van 21 via 14 bij 16 (18 ook geprobeerd maar ging ook niet fijn) uitgekomen. Bij mn oudere merrie paste het best die 21, maar liep fijner op 18 mm.

En dat het een rage is maak ik ook niet zo mee. Zie meeste mensen hier in de buurt meestal met een vrij dik bit rijden...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:26

Toen ik jaren geleden mijn eerste dubbelgebroken KK kocht van 18 mm vond ik iedereen dat ik zo'n ontzettend dun bitje had... Clown

Nu is dat volgens mij een gemiddelde dikte, en voor veel zelfs alweer aan de dikke kant...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:28

Nouvel schreef:
Toen ik jaren geleden mijn eerste dubbelgebroken KK kocht van 18 mm vond ik iedereen dat ik zo'n ontzettend dun bitje had... Clown

Nu is dat volgens mij een gemiddelde dikte, en voor veel zelfs alweer aan de dikke kant...

Die van mij heeft dan echt een mond vol Vork haha