Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Aimee schreef:Ik blijf het apart vinden. Een jaartje of 10 geleden was een enkel gebroken bustrens van 21 mm het standaard bit. Vervolgens kwamen de anatomische bitten, ook gewoon 21 mm en 18 mm.
Nu is dat ineens veel te dik. Nieuwe trend?
Ik ken inderdaad een paar paarden die weinig ruimte in de mond hebben, zodat een dunner bit fijner is. Maar de 21 mm dubbelgebroken trens is nog steeds mijn standaard bit waar ik mee begin.

nicky_f schreef:Ik hoorde in een ruitersportzaak dat het hoe dunner het bit , hoe fijner voor de pony is.
ik had daarvoor altijd gehoord dat dun scherper is ,
maar het blijkt dus dat op de plaats waar het bit komt maar 3 cm over is.
Als je daar een dun bit in stopt ,
zit dat natuurlijk veel lekkerder.
dus ik vind het eigelijk wel heel breed ja.
Urielle schreef:Ik vind dat we HEEL voorzichtig om moeten gaan met deze 'trend'. Rijden met een te dik bit vind ik onhandig voor het paard en onprettig, rijden met een te dun bit vind ik pure wreedheid.
Yamcha schreef:Nieuwe trend weet ik niet.
Weet wel dat er meer onderzoek is gedaan naar de paardenmond en dat voor de meeste warmbloeden een bit van 16 mm veel geschikter blijkt te zijn dan 21 mm.
Er zit veel minder ruimte in die mond dan altijd werd aangenomen.
Maar je moet sowieso altijd naar de mond van je paard kijken. Sommige paarden hebben echt een uitgesproken voorkeur voor bepaalde bitten. Ik weet wel dat er maar weinig paarden zijn die echt fijn lopen op 21 mm.
Om antwoord te geven op de vraag van TS: ja, ik vind 21 mm erg dik
Urielle schreef:En een dun is en blijft ook scherper.
Het bit moet dik zijn maar in verhouding tot de paardenmond. En niet elk paard heeft weinig ruimte in de mond, dus kijk naar je paard! En weet je het zelf niet, vraag dan advies aan je paardentandarts, die man weet hoe het in de mond van je paard erbij staat.
Tegenwoordig zie je echt IEDEREEN met een dun trensje rijden, ook bij paarden waar het helemaal niet nodig is. En dunner dan het paard zou hoeven hebben. En ja, dat rijdt wel makkelijker ja. Een keer goed plukken in die bek en je paard komt terug. Vind je het gek.
Ik vind dat we HEEL voorzichtig om moeten gaan met deze 'trend'. Rijden met een te dik bit vind ik onhandig voor het paard en onprettig, rijden met een te dun bit vind ik pure wreedheid.
Aimee schreef:Helemaal mee eens!
En ook nu weer wordt het weg gewuift met het commentaar dat een bit zo scherp is als de ruiterhand. Dat mag wel zo zijn, maar het aantal ruiters met een echt fijne ruiterhand op de wereld is op één hand te tellen. Dus houdt je zelf toch niet voor dat je wel met een dun bit kunt rijden.... rijdt met een zo vriendelijk mogelijk bit en dus een dikke als dat past in de mond van je paard!
Aimee schreef:Urielle schreef:En een dun is en blijft ook scherper.
Het bit moet dik zijn maar in verhouding tot de paardenmond. En niet elk paard heeft weinig ruimte in de mond, dus kijk naar je paard! En weet je het zelf niet, vraag dan advies aan je paardentandarts, die man weet hoe het in de mond van je paard erbij staat.
Tegenwoordig zie je echt IEDEREEN met een dun trensje rijden, ook bij paarden waar het helemaal niet nodig is. En dunner dan het paard zou hoeven hebben. En ja, dat rijdt wel makkelijker ja. Een keer goed plukken in die bek en je paard komt terug. Vind je het gek.
Ik vind dat we HEEL voorzichtig om moeten gaan met deze 'trend'. Rijden met een te dik bit vind ik onhandig voor het paard en onprettig, rijden met een te dun bit vind ik pure wreedheid.
Helemaal mee eens!
En ook nu weer wordt het weg gewuift met het commentaar dat een bit zo scherp is als de ruiterhand. Dat mag wel zo zijn, maar het aantal ruiters met een echt fijne ruiterhand op de wereld is op één hand te tellen. Dus houdt je zelf toch niet voor dat je wel met een dun bit kunt rijden.... rijdt met een zo vriendelijk mogelijk bit en dus een dikke als dat past in de mond van je paard!
Snoevie schreef:hmm oke,dan is het niet raar dat ik dit zo gedacht heb.......doorzoeken naar een wat dunner bit!

runningkawa schreef:OOk tig jaar terug reed ik al niet met 21..laat mij maar gek zijn geweest.
En ook toen heb ik al snel de enkelgebroken trens verbannen voor een stuk dunner ongebroken trensje (dubbel gebroken bestond toen niet eens)
Ik vind toen ook de 21 al veel te dik en dat vind ik nog steeds.
De rage naar het erg dunne onderleg trens formaat van tegenwoordig heb ik dan ook weer mijn twijfels over
Maar ik ben de enigste die ik ken/van heb gehoord die met een onderleg trens rijd
Nouvel schreef:Toen ik jaren geleden mijn eerste dubbelgebroken KK kocht van 18 mm vond ik iedereen dat ik zo'n ontzettend dun bitje had...![]()
Nu is dat volgens mij een gemiddelde dikte, en voor veel zelfs alweer aan de dikke kant...
haha