Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Precious20 schreef:Ik kan me vergissen maar volgens mij wil flexibele boom zeggen dat de boombreedte zelf kan aanpassen zoals bijv. bij Wintec en Ainsly.
Echter, wordt deze term ook vaak gebruikt voor zadels die een verende boom hebben. Een verende boom wil zeggen dat deze in enige mate beweeglijk is. Hij vormt de bewegingen van het paard beter, iets wat een vaste boom uiteraard niet doet. Een zadel met verende boom biedt meer comfort voor de ruiter.
pmarena schreef:Vaak is het ook zo dat zadels die op heel veel paarden passen , van een eigenaar zijn die al snel vindt dat het goed past
Er zijn verschillende bomen die echt enige mate van flexibiliteit hebben , dus niet zo star zijn. Alleen blijft de flexibiliteit altijd beperkt en wordt nog extra beperkt door de rest van de aankleding van het zadel. De boom wordt helemaal omkleed natuurlijk tijdens het opbouwen van het zadel tot het compleet rij-klaar is. Ook zijn er weer tegenstanders van een flexibele boom , omdat die juist problemen kan gaan geven.
Maar dat hou je toch. Het maakt niet uit wat voor zadel dat je hebt , zodra je wat voor zadel ook op je paard legt en erop gaat zitten voor een rit , heb je altijd kans op ongemak voor het paard. Enorm frustrerend.
De ene combinatie vindt een ouderwetse boom fijn , de andere combinatie boomloos , en weer een ander een iets flexibele boom. Ze hebben allemaal in theorie iets moois te bieden.