Flexibele boom

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wannabe2003

Flexibele boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:29

Ik zag laatst een zadel te koop en daar stond bij flexibele boom. Wie weet wat dat precies inhoudt?

Mpepers

Re: Flexibele boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:46

Ik lees hierover even mee... Ik geloof wel dat een flexibele boom inhoud dat je hem kan verstellen in grootte/lengte/breedte?? Verward

Ik weet het eigenlijk ook niet ... Lips are sealed

Ben benieuwd naar de reacties!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:47

Ik ben ook benieuwd...!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:55

Ik kan me vergissen maar volgens mij wil flexibele boom zeggen dat de boombreedte zelf kan aanpassen zoals bijv. bij Wintec en Ainsly.
Echter, wordt deze term ook vaak gebruikt voor zadels die een verende boom hebben. Een verende boom wil zeggen dat deze in enige mate beweeglijk is. Hij vormt de bewegingen van het paard beter, iets wat een vaste boom uiteraard niet doet. Een zadel met verende boom biedt meer comfort voor de ruiter.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:56

Ik denk dat je dit het beste aan de eigenaar van het zadel kan vragen. Zoals precious20 al zegt zijn er twee manieren om dit uit te leggen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:58

Precious20 schreef:
Ik kan me vergissen maar volgens mij wil flexibele boom zeggen dat de boombreedte zelf kan aanpassen zoals bijv. bij Wintec en Ainsly.
Echter, wordt deze term ook vaak gebruikt voor zadels die een verende boom hebben. Een verende boom wil zeggen dat deze in enige mate beweeglijk is. Hij vormt de bewegingen van het paard beter, iets wat een vaste boom uiteraard niet doet. Een zadel met verende boom biedt meer comfort voor de ruiter.

Bedankt voor de uitleg... Ik heb namelijk bij beide zadels een verende boom, maar wist eigenlijk niet precies wat dit inhield Bloos Dit is dan waarschijnlijk ook de reden dat mijn zadels op heeeel veeeel paarden past!? Pling

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:21

Ik denk niet dat het hebben van een verende boom de reden is dat jouw zadel op heel veel paarden past. Zadels met een vaste boom kunnen ook op heel veel verschillende paarden passen. Je hebt dan waarschijnlijk gewoon het geluk dat die paarden min of meer dezelfde bouw hebben en/of dezelfde boommaat hebben. Want dát maakt dat een zadel past of niet. Als de maat van boom verkeerd is, dan past het zadel niet. Ongeacht of dit een verende of vaste boom is.
Mijn zadel heeft ook een verende boom maar deze past belange niet op alle paarden. Eigenlijk past hij alleen maar op mijn paard...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:10

Vaak is het ook zo dat zadels die op heel veel paarden passen , van een eigenaar zijn die al snel vindt dat het goed past Knipoog

Er zijn verschillende bomen die echt enige mate van flexibiliteit hebben , dus niet zo star zijn. Alleen blijft de flexibiliteit altijd beperkt en wordt nog extra beperkt door de rest van de aankleding van het zadel. De boom wordt helemaal omkleed natuurlijk tijdens het opbouwen van het zadel tot het compleet rij-klaar is. Ook zijn er weer tegenstanders van een flexibele boom , omdat die juist problemen kan gaan geven.
Maar dat hou je toch. Het maakt niet uit wat voor zadel dat je hebt , zodra je wat voor zadel ook op je paard legt en erop gaat zitten voor een rit , heb je altijd kans op ongemak voor het paard. Enorm frustrerend.

De ene combinatie vindt een ouderwetse boom fijn , de andere combinatie boomloos , en weer een ander een iets flexibele boom. Ze hebben allemaal in theorie iets moois te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:26

Bij een flexibele boom wordt doorgaans een verende boom bedoelt.
Dan zitten er twee balijnen op de boom gemaakt:
Afbeelding

Dit geeft een bepaalde mate van vering. Heel persoonlijk.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:12

pmarena schreef:
Vaak is het ook zo dat zadels die op heel veel paarden passen , van een eigenaar zijn die al snel vindt dat het goed past Knipoog

Er zijn verschillende bomen die echt enige mate van flexibiliteit hebben , dus niet zo star zijn. Alleen blijft de flexibiliteit altijd beperkt en wordt nog extra beperkt door de rest van de aankleding van het zadel. De boom wordt helemaal omkleed natuurlijk tijdens het opbouwen van het zadel tot het compleet rij-klaar is. Ook zijn er weer tegenstanders van een flexibele boom , omdat die juist problemen kan gaan geven.
Maar dat hou je toch. Het maakt niet uit wat voor zadel dat je hebt , zodra je wat voor zadel ook op je paard legt en erop gaat zitten voor een rit , heb je altijd kans op ongemak voor het paard. Enorm frustrerend.

De ene combinatie vindt een ouderwetse boom fijn , de andere combinatie boomloos , en weer een ander een iets flexibele boom. Ze hebben allemaal in theorie iets moois te bieden.

Klopt wel een beetje! Maar ik wissel zo vaak van paarden (Rij er nu 3) dat het niet mogelijk is om voor ieder paard een ander zadel te koop, dus ik rij bij voorbaad al met Gelpad of bontje, maar als het zadel gewoon beroerd ligt word er wel voor een ander zadel gezorgt!