waaraan kun je zien of een zadel goed past?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peardemegje

waaraan kun je zien of een zadel goed past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:41

hoi

ik heb een vraagje...

waaraan kun je precies zien of een zadel goed past op de rug van het paard?

ik hoop hier reacties op terug te krijgen!

alvast bedankt!

Coconut

Re: waaraan kun je zien of een zadel goed past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:42

Dat is erg moeilijk om zo uit te leggen, misschien een keer aan een zadelmaker vragen zodat hij het je kan laten zien?

Via tekst is het namelijk erg lastig uit te leggen Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:34

Ik zal je even tammen (schrijf ik dat goed?), want dit hoort denk ik niet bij rijtechnische discussies.

Een goed passend zadel kantelt niet naar achter of naar voren wanneer je deze op het paard legt, oftewel: wanneer de stijgbeugels laat hangen moeten deze recht over het zweetblad naar beneden lopen.
Daarnaast is het belangrijk dat je voor en achter door het zadel heen kan kijken en dat je ziet dat de kussens de ruggengraat goed vrijhouden en dat je ook ziet dat de kamers hoog en breed genoeg zijn aan de voor en achterkant van het zadel.

Dat even snel, zoals _Skess_ al zei is het het beste dit aan een goede zadelmaker te vragen. Wanneer je ook op zoek bent naar een goed zadel voor je paard of pony zou ik zeker een ervaren zadelmaker naar verschillende zadels laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:23

Een goed passend zadel ligt stabiel zonder te klemmen, gebruikt de maximale drukverdeling die dat type zadel toestaat, schuift dus niet, kiepert dus niet, laat ruggegraat en schouder vrij en belemmert de natuurlijke beweging van het paard dus niet, maar laat ook de ruiter in evenwicht en in de juiste houding boven het paard zitten.

Is zelf als leek niet makkelijk te beoordelen. Handje ertussendoor schuiven en zien of de ruggegraat vrij lijkt te liggen is namelijk niet genoeg. Dat is in stilstand. Maar in beweging gebeurt er heel veel met het paardenlichaam. En als er dan ook nog een ruiter in dat zadel zit, gebeurt er nóg meer.

Imo ALTIJD werk voor een deskundige dus Knipoog

peardemegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 18:01

oke bedankt voor jullie reacties!;)hier kan ik zeker iets mee...

sorry dat ik het waarschijnlijk verkeerd geplaatst heb!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:41

--> HAR

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:27

sonja geeft idd al een mooie uitleg , en wil even extra met haar eens zijn dat je hier altijd!!! iemand bij moet halen die er daadwerkelijk verstand van heeft en kijk op heeft

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:36

Dagmar58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:42

je moet ook goed kijken dat die voor (de boom) precies met de schouders van je paard mee loopt niet strak er tegen aan maar ook niet dat die ergens ervan los komt Knipoog (heb net mijn nieuwe zadel laten keuren was de uitleg van de verkoper gewoon van een winkel)

Dagmar58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:03

even tussen door niet na dit profiel bijv. pm sturen is van me moeder ben tot morgen verbannen dus....