zadel schuift met bontsingel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

zadel schuift met bontsingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 10:45

sinds augustus rij ik een paardje en heb daar mijn eigen zadel op. de zadelmaker is er bij geweest en volgens hem lag het zadel super (oorspronkelijk ook gebouwd voor dat type paard) ik heb ook nooit problemen gehad met schuiven oid. tot voor kort.

sinds ze een maandje terug een flinke plek bij de singel heeft gehad rij ik met een singelbontje, maar nu schuift het zadel in de linkergalop naar rechts.
in de andere gangen of de galop op rechts blijft het wel netjes liggen. strakker aansingelen kan niet, de singel zit al flink strak namelijk.

iemand een idee?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: zadel schuift met bontsingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:51

waarschijnlijk heeft dit niks met het bontje te maken, maar met het niet recht zijn van je paard. Als het aan het bontje ligt, zou het namelijk ook de andere kant op moeten gebeuren. Bontjes zijn soms wel iets gladder, waardoor je het eerder merkt. Maar dat is eigenlijk alleen maar goed, want dan weet je waar je aan moet werken!!

Dus je paard goed recht richten, dan moet het vanzelf beter gaan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:53

Je paard kan door training ook dusdanig veranderen, dat een zadel op een gegeven moment toch aangepast moet worden. Daar zou je eens naar kunnen laten kijken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 10:58

het zadel is 2 maanden geleden nagekeken, lijkt me sterk dat het nu alweer zou moeten Verward dat is wel heel erg snel op elkaar

kan het ook zijn dat hij gaat schuiven doordat ik meer druk op mijn buitenbeugel heb?

rechtrichten doe ik veel, evenals het buigen en zijgangen aan beide kanten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:46

Uiteraard kan je zadel gaan schuiven als jij meer druk op je buitenteugel hebt. Maar als dat het geval is, dan zou je moeten kijken of jezelf wel recht op je paard zit.
Weet niet hoe braaf het paard is en hoe makkelijk hij zit, maar wat je zou kunnen proberen is zonder beugels rijden. Komt het doordat jij te veel druk op je buitenbeugel hebt, dan zou het schuiven zonder beugels in elk geval minder moeten zijn. Is dat niet het geval, dan is je paard toch nog neit recht genoeg in de galop.

Succes

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:52

ik denk dat ze heel hard VROEM zegt als ik mijn beugels uit doe in galop Haha! ze is wel braaf maar toch wel schichtig met dat soort dingen.

ik ga er morgen eens op letten als ik aan het rijden ben. tijdens buitenritten e.d. schuift het zadel namelijk niet

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:38

ik heb van een bekende zadelmaker geleerd dat zodra een paard singelplekken krijgt (van kale plekken tot open) schuift je zadel. en past het niet. mss miniem, maar het schuift.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 13:40

het paard kreeg een singelplek door schimmel Knipoog

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:53

dan is dat uitgesloten Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:31

Het kan ook te maken hebben met het soort dekje dat je onder je zadel hebt, tenminste iets...

Ze heeft een hele ronde rug.
Mijn vorige zadel schoof ook heel erg naar rechts doordat haar rug zo rond is en het niet optimaal lag.
Ik heb het daarom weg gedaan...
Maar ik merkte toen ook dat het zadel met bijv. een pad eronder veel meer schoof dan met een katoenen dekje, vanwege de gladde onderkant.

Ik merk met het zadel waarmee ik nu rijd geen verschil met voordat ik met een singelbontje reed.
het schuift soms wel iets in/na de galop, maar het is nu veel minder dan met m'n vorige zadel...

(misschien is haar wintervacht gladder dan haar zomervacht... Clown )

Je zou evt. de zadelmaker nog eens opnieuw kunnen laten kijken, je weet nooit of er ergens iets is veranderd misschien in die paar maanden... Verward
Of anders eens een andere singel met bontje proberen...