scheef zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

scheef zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 19:18

Ik heb een massimo trail en sinds een aantal dagen ben ik ernstig na gaan denken of het zadel scheef is.

Het zit namelijk zo, aan de rechterkant zit ik met mijn knie net wel-net niet tegen de knie wrong en aan de linkerkant zit daar 5 tot 10 cm tussen m'n knie en de wrong. De beugels zijn dan gelijk en mijn benen zijn ook niet ongelijk. (oke een klein beetje maar niet zoveel)

ook heeft mijn pony rugklachten nu, hij loopt scheeft. De linker stelling neemt hij niet goed meer aan. En ik weet niet zeker of het door het zadel komt maar het komt wel verdacht overeen...

Denken jullie dat het zadel dus echt scheef is en de klachten van mijn pony daar van komen? Zoja, wat zijn dan mij rechten kwa gerantie met het zadel. Ik heb het factuur nog dus ik kan er achteraan gaan vangen.

max_horses

Re: scheef zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:04

heez,
dat kan komen doordat je teveel aan het zadel hangt en dat je daarom denkt dat het scheef is dat kan ook zo zijn! Was ook bij mijn verzorgpony . Ik zou er ff mee naar de zadelmaker gaan. Maar bij het opstijgen moet je proberen het zadel iets meer aan de andere kant vastpakken. Of met beentje erop OF iemand aan de andere kant in de beugel laten steunen. Greets max Pling

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:13

met opstappen pak ik me altijd bij de nek van mijn pony of paard beet dus heb er niet veel aan gehangen, dus kan me haast niet voorstellen dat dat het probleem is. + dat het probleem dus meer naar voren is zegmaar. het hele blad staat aan de linkerkant dus meer naar voren als aan de rechter kant. Dat krijg je niet voor elkaar door eraan te hangen lijkt mij?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:10

Ga dan gewoon terug naar waar je hem gekocht heb

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:15

idd gewoon ff terug gaan. Maar het hoeft niet zo te zijn dat je het zadel scheef gekregen hebt. Het kan ook scheef geworden zijn doordat jij scheef zit of je paard scheef is.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 10:28

kler schreef:
idd gewoon ff terug gaan. Maar het hoeft niet zo te zijn dat je het zadel scheef gekregen hebt. Het kan ook scheef geworden zijn doordat jij scheef zit of je paard scheef is.

ik kan me haast niet voorstellen dat ik scheef zit. Krijg toch geregeld les. Lijkt me dat het wel moet opvallen als ik scheef zit en heb nooit wat gehoort. En zijn zadels echt zo zwak dat mijn pony hem scheef gemaakt kan hebben?! + de klachten die mijn pony heeft zijn sinds het zadel zo erg geworden... Maar dat kan ik me ook verbeelden natuurlijk.

maargoed, ik heb de verkoopster gemailt. Ze komt als goed is dit weekend kijken of het zadel echt scheef is. Als dat zo is word het gerepareerd of vervangen. Ben wel erg benieuwd of het zo is. Dan weet ik tenminste de oorzaak van mijn pony's probleem.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:50

Citaat:
ik kan me haast niet voorstellen dat ik scheef zit. Krijg toch geregeld les. Lijkt me dat het wel moet opvallen als ik scheef zit en heb nooit wat gehoort.

Het is werkelijk onvoorstelbaar hoeveel mensen scheef zitten en er nooit iets van horen.... hetzelfde geld voor scheve paarden, er lopen zo ontzettend veel instructrices/instructeurs rond die het niet zien..... dus dat zou prima kunnen.

Waarschijnlijker is het een combinatie. Misschien zat jij al wat scheef en was je paard niet helemaal recht. Met een nieuw zadel is het altijd even wennen, en als je een beetje scheef zit, voelt een recht zadel als scheef. En dus ga je compenseren. Hierdoor word je paard weer schever, jij weer schever en je zadel dus ook. En dan hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je als een malloot naar 1 kant hangt hoor.

Nieuwe zadels zakken altijd iets in in de vulling. Als jij/je paard dan scheef is/zijn, dan zakt de vulling al vrij snel scheef in ja.

Een ander iets kan zijn is dat de manier van zitten iets anders is in dit zadel. Dit veroorzaakt een andere beenhouding, wat problemen kan opleveren. Bij veel mensen zie je dat beide heupen niet even soepel zijn, waardoor het ene been iets anders ligt dan het andere. Tsja, en dat veroorzaakt dan weer scheefheid bij je paard, en scheefheid bij je zadel......

De kortste klap is inderdaad even naar het zadel laten kijken, maar laat meteen ook even iemand kijken hoe jij in dit nieuwe zadel zit, zowel nu als dat er straks eventueel iets aan gedaan is. Dan voorkom je dit soort problemen misschien.

Succes er mee!!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:12

Lalidan schreef:
Nieuwe zadels zakken altijd iets in in de vulling. Als jij/je paard dan scheef is/zijn, dan zakt de vulling al vrij snel scheef in ja.

Nu je dit zo zegt.. Ik rij wel eens zonder zadel en krijg dan rechts een lam been omdat de pony scheef is. Hij is naast z'n ruggegraadje rechts, 'dikker' als links. Ik weet eigenlijk niet of dit voor dit zadel ook al zo was. 28e komt de ostheopaat voor hem, ben benieuwd wat die er over te zeggen heeft... Mischien heeft ponylief het zadel dan wel scheef gemaakt (wellicht mischien met mijn hulp)

blijft echter wel de vraag, was het de pony die het zadel scheef maakte of het zadel dat de pony scheef maakte, beetje kip-ei verhaal vrees ik Nagelbijten / Gniffelen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:44

Tsja, dat blijft inderdaad altijd de vraag..... En nog waarschijnlijker is dat het elkaar beinvloedt heeft.

Nou weet ik niet hoe lang je deze pony al hebt, en hoe lang het zadel, maar als er echt duidelijk een verschil in spieren is, dan is het niet van de ene op de andere dag ontstaan en is je pony al langere tijd scheef. Maar ostheopaat kan je ongetwijfeld helpen!!

succes er mee!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:47

ik ken de pony al anderhalf jaar en het zadel heb ik bijna een half jaar. En de ponyproblemen het ik nooit zo goed gemerkt tot nu.. Hij loopt op een rechte lijn niet eens meer vatsoenlijk met zijn hoofd recht voor zich Nagelbijten / Gniffelen

heb hem eerder gereden met een zadel dat voor hem op maat gemaakt was en daar bij mijn weten nooit last mee gehad m.b.t zijn ruggetje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:24

Zadels blijven handwerk dus het kan altijd gebeuren dat een zadel scheef is bij aankoop. IMO. is het zo dat als je binnen een half jaar merkt dat je zadel echt scheef is , je gewoon altijd een nieuw zadel moet krijgen. Zou toch te gek zijn als je het al binnen een half jaartje scheef rijdt Tong uitsteken

Is de verkoper het zadel ook zelf komen passen destijds / is het paard bekeken ? Dan hebben ze vantevoren kunnen zien waar het zadel op terechtkwam.

Beste dat je kunt doen is zelf even de tijd ervoor nemen om het zadel door te meten , de paarden-fysio o.i.d. laten komen om paard en zadel te bekijken , en de verkoper van het zadel laten komen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 23:03

pmarena schreef:
Zadels blijven handwerk dus het kan altijd gebeuren dat een zadel scheef is bij aankoop. IMO. is het zo dat als je binnen een half jaar merkt dat je zadel echt scheef is , je gewoon altijd een nieuw zadel moet krijgen. Zou toch te gek zijn als je het al binnen een half jaartje scheef rijdt Tong uitsteken

Is de verkoper het zadel ook zelf komen passen destijds / is het paard bekeken ? Dan hebben ze vantevoren kunnen zien waar het zadel op terechtkwam.

Beste dat je kunt doen is zelf even de tijd ervoor nemen om het zadel door te meten , de paarden-fysio o.i.d. laten komen om paard en zadel te bekijken , en de verkoper van het zadel laten komen.

een half jaar vind ik toch best lang.. Maar volgens jou moet dat dus niet kunnen, een zadel scheef rijden in die tijd?

de verkoopster is langs geweest, heeft zijn ruggetje bekeken en met zo'n buigzaam ding een afdruk gemaakt om te zien wat hij voor maat nodig zou hebben. Verder heeft ze opzich niet echt aandachtig gekeken naar zijn ruggetje. Ze komt als het goed is dit weekend even kijken en de ostheopaat kon niet eerder als 26e. (die wachttijden zijn echt schandalig lang! Bloos! ) Dus er word al werk van gemaakt.

Tot er een deskundig persoon is geweest voor het zadel laat ik hem mooi liggen. Vertrouw het voor geen mtr meer Huilen Heb gelukkig zijn oude maat zadel nog, dat lag altijd goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:07

Nouja , alles kan Knipoog

Maar ik neem aan dat je geen enorme grootgebruiker van je zadel bent , elke dag meerdere uren per dag zwaar erop zit te bikkelen.

Dat je de kussens in een half jaartje scheef rijdt : okee.

Maar als het hele ding scheef aan de boom genaaid zit of de boom zelf is scheef , daar geloof ik niet zo gauw in dat dat bij de gemiddelde ruiter in een half jaartje gebeurd.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 23:29

ik rij opzich wel vaak. 6 of 7 keer per week en geregeld 2 paarden. (met zelfde zadel dus) + met 1 rij ik endurance dus opzich word het zadel best veel gebruikt. (dat maakt het nou juist zo erg) Ik ben niet scheef, ongelijk of zwaar dus daar ligt het ook niet aan.. Verward

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 14:15

zul je ook altijd zien.. Het zadel was dus inderdaad scheet maar dan in de zweetbladen, rechts ligt het blad verder naar achteren. Dus ik benieuwd hevaak dit voorkomt. Andwoord : nooit. Geweldig! maargoed er word wat aangedaan. Maandag gat het zadel naar duitland toe en daar gaan ze hem maken of vervangen.