goudkleurige beugels/bitten zwakker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

goudkleurige beugels/bitten zwakker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 20:46

Ik hoor net van een vriendin een tweetal negatieve ervaringen met zowel goudkleurige beugels als een bit. Beiden braken veel sneller dan gewone. Hebben meer mensen die ervaring?

HippoLogic

Re: goudkleurige beugels/bitten zwakker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:51

De term 'goudkleurig' zegt zo weinig over de kwaliteit van het metaal of de metaallegering. Je zou even moeten navragen om welke metaalsoorten/legeringen het ging. Er zijn meedere mogelijkheden als je het over 'goudkleurig metaal' hebt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:52

hoor wel van koperkleurige bitten dan ze eerder slijten omdat het materiaal "zachter" is, van goudkleurig nog nooit gehoord...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:18

Koperkleurige bitten, van welk materiaal zijn die dan gemaakt? Niet van koper hoop ik? Knipoog Daar slijt je paard nogal van (koper is giftig).

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:26

rij al jaren met koperen bitten en beugels en ik vind de kwaliteit net zoals gewone metalen spullen

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:29

alja schreef:
rij al jaren met koperen bitten en beugels en ik vind de kwaliteit net zoals gewone metalen spullen

echt koperen bitten? of koperkleurigen?
anders is het niet zo lekker he Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:50

alja schreef:

Ja is ook mijn ervaring, ga er vanuit dat Alja koperkleurig bedoeld. Vraag me af of echt koperen bitten/beugels te betalen is Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 22:47

ja het gaat mij puur om het kleurtje. Ik heb een hoofdstel met gouden fournituren en dan vind ik een zilverkleurig bitje zo lelijk Clown

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:50

Knap van je als je het voor elkaar krijgt een bit te breken.. Nagelbijten / Gniffelen

Mij lijkt verder niet dat het zwakker is hoor. Iig niet zo zwak dat het breekt. Bij beugels kan ik het me nog voorstellen, omdat daar aardig wat druk op kan zitten. Maar wat voor druk heeft een bit nou te verduren. Je hangt je paard er niet aan op lijkt me. Clown

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:54

Marloez schreef:
Knap van je als je het voor elkaar krijgt een bit te breken.. Nagelbijten / Gniffelen

Mij lijkt verder niet dat het zwakker is hoor. Iig niet zo zwak dat het breekt. Bij beugels kan ik het me nog voorstellen, omdat daar aardig wat druk op kan zitten. Maar wat voor druk heeft een bit nou te verduren. Je hangt je paard er niet aan op lijkt me. Clown

En toch kan het gebeuren dat een bit breekt eigenlijk moet je die om de zoveel jaar vervangen een vriendin van mij heeft het gehad dat haar bit brak!

In alles wat van metaal is kan metaalmoeiheid komen en dan hoeft de druk niet zo hoog zijn om te breken!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:00

Oh? Bloos! Ook bij RVS? Nagelbijten / Gniffelen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:01

Ja door metaalmoeheid zou het idd wel kunnen breken maar dan ben je volgens mij wel heel wat jaartjes verder...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:03

of paar keer hard laten vallen, ook slecht voor de levensduur van het bitje

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 01:25

kjoetie schreef:
ja het gaat mij puur om het kleurtje. Ik heb een hoofdstel met gouden fournituren en dan vind ik een zilverkleurig bitje zo lelijk Clown

probeer dus het materiaal aurigan (of kaugan) ... dat is een legering met koper maar zonder nikkel, en is niet so zacht als alleen koper. ik denk het bekendste producent is sprenger. zulke bitten en beugels zijn wel duur maar gaan dan ook jaaaaaren me.

in elk geval, let er op dat jouw beugels niet van gietijzer zijn gemaakt want dat breekt heel snel

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:58

nou ja,ik ben dus degene met zeer slechte ervaringen met goudkleurige spullen...

bij koop van een nieuw zadel koos ik voor goudkleurige beugels,welke na een maand of 3 spontaan afbraken tijdens het rijden..

ik had eens een goudkleurig watertrensje genomen om jonge paarden mee in te rijden,ipv het normale zilveren bitje,bit brak doormidden bij die 2 rondjes,waar die 2 delen bij elkaar gehouden worden,erg fijn was het dat het jonge paard nog aan de longeerlijn liep,en gelukkig daardoor niet eens doorhad dat er zoiets gebeurde.

en eens goudkleurige sporen gehad,welke na zeer korte tijd doormidden braken,en zo hard schop ik nu ook weer niet Haha!

althans met mijn zilveren doe ik nu alweer een jaar of 6...en die zien er nog niet naar uit dat ze zomaar door midden gaan breken.

maar ik heb er ook al bij gezegd,dit zijn mijn ervaringen,voor mij geen goudkleurige spullen meer,maar er zullen legio mensen goede ervaringen met het goud hebben.. Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:05

kjoetie schreef:
Ik hoor net van een vriendin een tweetal negatieve ervaringen met zowel goudkleurige beugels als een bit. Beiden braken veel sneller dan gewone. Hebben meer mensen die ervaring?

Misschien kun je Aafke_ hier op Bokt advies vragen over goud/koper/messing-kleurige bitten en stijgbeugels?
Zij weet namelijk precies welke legeringen er zijn en of ze zwak of sterk zijn. M.a.w. of ze geschikt zijn voor bitten en stijgbeugels.

Zelf heb ik hele oude beugels (meer dan 30 jaar oud) die messingachtig van kleur zijn en in perfecte staat zijn.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:08

MISTRAL94 schreef:
Ja door metaalmoeheid zou het idd wel kunnen breken maar dan ben je volgens mij wel heel wat jaartjes verder...

Dat bit was nog geen twee jaar oud waarbij mn vriendin op buitenrit had dat het brak erg prettig, paard schrok en ging in rengalop over de weg helemaal gedesorinteerd tegen de richting in op een weg waar ze 80 mogen, na veel toestand heeft ze het paard op het fietspad weten te krijgen waar een heldhaftig iemand haar paard vastgreep waardoor het stopte (eigenlijk een domme actie maar het heb hun wel geredt op dat moment)