open mond met stang&trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

open mond met stang&trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 15:48

Hallo!

Mijn paardje heeft sinds hij voor het eerst een bit inkreeg zijn tong erover gedaan, vooral voor de lol en met name als hij lekker ontspannen liep!
Nu rij ik met stang en trens (hij krijgt z'n tong ook daar soms nog overheen) en omdat hij een heel klein mondje heeft staat die altijd open en tijdens proeven wordt dat erg zwaar afgestraft.

Mijn vraag: weten jullie hier iets op? Alles zit gewoon netjes en de neusriem niet aangesnoerd, en dat ga ik ook niet doen!

Mindfields

Re: open mond met stang&trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:56

Iig kan ik je vertellen dat zodra je Grand Prix rijdt, je probleem over is met de jury's, want daar winnen mensen zelfs als het paard de heleproef met open mond loopt vanwege de druk in de hand door de ruiter.

Indd de neusriem zou ik ook niet strakker doen, misschien kun je eens wat stangen lenen en eens proberen of hij het met een andere stang ook doet? wie weet heeft deze een te hoge of te lage tongboog,waardoor of het bit teveel in het gehemelte drukt, of het bit teveel op de tong drukt.Succes ermee iig!!

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:33

Afbeelding

Wij hadden ook een pony gehad die dat altijd deed. Toen hebben een lepel gekocht net als hierboven en toen eigenlijk niet meer gedaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:44

kun je geen kleinere stang of onderlegtrens proberen?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:47

Hoe dik zijn je bitten?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:55

MissVanna schreef:
Afbeelding

Wij hadden ook een pony gehad die dat altijd deed. Toen hebben een lepel gekocht net als hierboven en toen eigenlijk niet meer gedaan.

Nog meer in z'n mond stoppen? Nagelbijten / Gniffelen

Je pony maakt denk ik heel duidelijk dat hij het niet prettig vind al dat metaal in zijn kleine mond. Je kunt hem toch gewoon lekker met een trensje blijven rijden.. Daar past zo'n lepel vast nog wel bij. Lachen (S&T is toch niet veplicht of vergis ik me. Koe )

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:59

vanaf z2 wel geloof ik

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:15

Volgens mij mag die tonglepel tot het M1 en daarna niet meer, maar ik kan het mishebben.

Ik zou het ook eerder zoeken in dunnere bitten. Misschien heeft je paard gewoon een enorme mond vol nu?Dat dunner persé scherper is is inmiddels een achterhaalde gedachte.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:23

Goed mogelijk dat hij iid een mond vol heeft, en zo zijn mond niet meer kan sluiten
dunner bit proberen of gewoon met een trensje blijven rijden

Dianne1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:45

Die van mij heeft ook altijd z'n mond open met rijden (schijnt hij z'n hele leven al te hebben Clown )! In het begin moest ik daar wel aan wennen, maar m'n instructrices zeiden niet op letten, het hoort gewoon bij hem. We zijn nu M2 dressuur met 15 winstpunten (regelmatig 1e & 2e) Haha! Terwijl hij dus altijd z'n mond een stukje open heeft! Sinds een week rijdt ik nu met S&T omdat we nu Z1 starten, en nog steeds heeft hij z'n mond een stukje open. Ik ben er nooit op afgestraft door de jury dus ga me er niet druk om maken.

Kev: Mijn paard heeft ook een heel klein mondje misschien dat het daar ook mee te maken heeft? En ik vind het verstandig dat je de neusriem niet strak aansnoert, dat heeft idd geen zin.
Ik blijf dit forum wel even volgen, misschien komt er iemand met een oplossing!!
In ieder geval veel succes met je paard in de Z! Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:00

Zolang je geen FEI-proeven loopt met je paard zou ik proberen of je niet gewoon op trens kan blijven rijden, want blijkbaar vind je paard al dat ijzerwerk in zijn mond niet prettig.

Natuurlijk zijn de andere opties van andere stangen en onderlegtrensen proberen ook een idee, maar kijk uit dat je paard niet tureluurs wordt van al dat verschillende ijzerwerk in zijn mond.
Succes ermee!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:07

Zonder S&T rijden is een optie.
Bekijk even of het wel echt nodig is dat je daarmee rijd Knipoog

Als je toch met een S&T wilt rijden, dan is misschien de baby stang meer geschikt voor de kleine mond van jouw paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:00

Lynn_Nikita schreef:
vanaf z2 wel geloof ik

Nee, pas vanaf de lichte tour is voortaan stang en trens verplicht. Vanaf april dit jaar is dat gewijzigd.

Kev, ik zou bij alle kennissen gaan bedelen om even met hun combinatie (of alleen de stang, en met je eigen onderlegtrens) te mogen oefenen, zodat je kunt kijken of hij wellicht voorkeur heeft voor een hogere of lagere tongboog etc.
Als hij idd een heel klein mondje heeft en je weet zijn voorkeur zou ik bij de ruitershop een speciale bestelling doen voor een echt dun stangetje. Ze zijn er wel, maar moeten vaak apart besteld worden.
En tot die tijd op concours maar even op trens.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:42

Trouwens mag het weer niet dunner zijn dan 1,0 cm. Zowel stang als trens.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 10:15

Ik heb inderdaad de trens er weer ingedaan; daar had ik een poosje niet mee gereden omdat mijn paard nogal heel erg sterk kan worden en ik teveel lichamelijke klachten heb dus dat doet erg zeer bij mij. Nu loopt ie wel wat beter dus hopelijk gaat het wel. Probleem is dan weer wel dat ie dus onmiddellijk z'n tong er weer over gooide voor de grap; hij blijft dan wel redelijk te rijden en ik ben er nog niet helemaal zeker van of er een tonglepel om mag. In de regelmenten staat alleen dat dit niet mag met stang&trens, dus ik zal het nog maar eens navragen..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:36

Mizora schreef:
Trouwens mag het weer niet dunner zijn dan 1,0 cm. Zowel stang als trens.

Ik heb nog wel zo'n dun setje liggen van beide 1 cm. Zijn een stang en een trens van rond 1950, oud dus. Ik zou nu niet meer weten waar je een stang kunt kopen die maar 10 mm dik is, ze zijn allemaal dikker.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:06

Citaat:
dat ie dus onmiddellijk z'n tong er weer over gooide voor de grap

Hoe weet je zo zeker 'voor de grap'?

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:43

Kev schreef:
Ik heb inderdaad de trens er weer ingedaan; daar had ik een poosje niet mee gereden omdat mijn paard nogal heel erg sterk kan worden en ik teveel lichamelijke klachten heb dus dat doet erg zeer bij mij. Nu loopt ie wel wat beter dus hopelijk gaat het wel. Probleem is dan weer wel dat ie dus onmiddellijk z'n tong er weer over gooide voor de grap; hij blijft dan wel redelijk te rijden en ik ben er nog niet helemaal zeker van of er een tonglepel om mag. In de regelmenten staat alleen dat dit niet mag met stang&trens, dus ik zal het nog maar eens navragen..

ik start ook met tonglepel. en het mag t/m de m2...
weet alleen niet of het ook mag als je in het Z met een gewoon trensje start

Edit: ik heb geen losse lepel, zit gewoon aan het bit vast.. dus niet zo'n tuigje wat
hierboven staat Knipoog

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:35

Rieja schreef:
Citaat:
dat ie dus onmiddellijk z'n tong er weer over gooide voor de grap

Hoe weet je zo zeker 'voor de grap'?

Omdat hij het alleen maar doet als ik een beetje aan het "lanterfanten" ben en hem dus niet echt laat werken... en hij altijd z'n oortjes naar voren heeft en de indruk geeft van een "happy athlete"!