zadel=druk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

zadel=druk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 07:27

wat ik me nou afvroeg he... (ik weet trouwens niet of het hier goed staat of dat het naar naturals moet of misschien zelfs in een discussietopic?), maar ik ben echt van het natural. daarbij wordt (vaak) uitgegaan van het principe:

druk=vragen, druk wegnemen=belonen...

en nu komt ie: hoe zit dat nu als wij er op zitten? en dan voornamelijk het zadel aansingelen? is dat niet ook fout in die ogen?
singel=druk
zadel=druk
ruiter=druk

hoe zit het daar nou mee? die neem je namelijk pas weg aan het einde van het rijden. betekend dat, dat je paard dan pas mag denken dat ie braaf uis geweest of iets goed heeft gedaan?

graag jullie mening...

Huertecilla

Re: zadel=druk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:14

Simpel: niet op gaan zitten Haha! Wel zo natural Pling

Inderdaad kan je afstappen als beloning gebruiken: dat schrijft Xenophon 400 jaar BC al en ik doe het gericht.

Verder is het effect van positief bevestigen alleen effectief als het een context heeft.
Een paard uit de wei roepen houdt hier voor onze paarden in dat dit paard zoveel 'moet' doen dat het écht zweet; aan de lijn of onder het zadel. Zadel erop en op dat zadel gaan zitten is op zich NIET leuk. Toch is het in het geheel een positieve ervaring voor hen en staan ze al voor ik mijn hoofd laat zien te roepen, is het een humoristische stoelendans om er maar één uit de wei te krijgen Haha!

Ze hebben een positieve associatie met het opzadelen door wat er bíj komt; dat kan je zien als de beloning voor goed gedrag voor en tijdens het opzadelen.
De rit op zich, de manier waarop ik dat uitvoer, is blijkbaar voldoende beloning voor het mij op de rug moeten rondsjouwen.

Wat 'Natural' betreft is inderdaad de basis 'wijken voor druk', R-.
Er zijn echter veel mooiere wegen naar Rome; zie mijn site.

hc

ikenindi

Re: zadel=druk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 13:58

bedankt voor je reactie. ik ben benieuwd naar hoe de rest hier over denkt...