Pony neemt bit niet aan, wat nu??? Graag advies!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Pony neemt bit niet aan, wat nu??? Graag advies!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 19:07

Hoi medebokkers,

Zoals de titel al zegt, mijn pony wil het bit niet goed aannemen. Hij is sinds 2 jaar onder het zadel, en heeft eigenlijk nooit echt goed het bit aan willen pakken. Hij loopt vaak met zijn mond wat open, hangt erop of kruipt er wat achter. Verder is hij met rijden braaf, maar niet lekker ontspannen. Hij schuimt ook nooit. Ook heeft ie al last gehad van bulten op zijn onderkaak, waarschijnlijk veroorzaakt door een slecht passend bit. Die zijn na rust vanzelf weggegaan (op advies van DA).

Ik heb inmiddels al verschillende bitten geprobeerd: enkelgebroken, dubbelgebroken, watertrensjes, bustrensjes, en een liverpoolstang (het is de bedoeling dat de pony ooit voor de kar gaat Knipoog ). Ook hebben we bitloos rijden geprobeerd, dat ging op zich prima. Zijn gebit is een tijdje geleden ook nog helemaal nagekeken, en dat zag er goed uit. De pony wordt door zijn verzorgster recreatief gereden en loopt af en toe in een clublesje.

Kan iemand mij vertellen wat ik nu het beste kan doen om mijn pony toch lekker ontspannen aan het lopen te krijgen?

beantsje

Re: Pony neemt bit niet aan, wat nu??? Graag advies!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:21

misschien moet je meer naar het rijden kijken, dan het bit op zich. er is immers medisch niks met hem aan de hand?

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:24

Meer rijden en regelmatig lijkt me niet onlogische keus.

En misschien niet de simpele variant bitten maar een andere soort bijv. monty roberts bit, bit met een smaakje, pessoa bit enz. enz. enz.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:45

je hebt ook nog een bit met rubber, misschien dat die wat zachter is voor in de mond....

en bit met smaakje heb ik idd ook wel is van gehoord, schijnt ook te helpen....
en bitten met 'speeltjes' eraan zodat het paard met het bit gaat spelen en er meer aan went.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 19:57

beantsje schreef:
misschien moet je meer naar het rijden kijken, dan het bit op zich. er is immers medisch niks met hem aan de hand?

Op zich kan ik me hier prima in vinden, als de pony aan de longe wel fijn nageeflijk zou zijn, maar dat is dus ook niet het geval...

LovesHerPony schreef:
Meer rijden en regelmatig lijkt me niet onlogische keus.

En misschien niet de simpele variant bitten maar een andere soort bijv. monty roberts bit, bit met een smaakje, pessoa bit enz. enz. enz.

Meer rijden zou ook mijn eerste keus zijn, maar aangezien ik zelf momenteel niet mag rijden ben ik afhankelijk van mijn verzorgster, en die kan helaas niet zo heel vaak.

Wat betreft de andere soort bitten, ik kan door de bomen het bos niet zien... Wat zouden jullie me dan aanraden?

evdpanne schreef:
je hebt ook nog een bit met rubber, misschien dat die wat zachter is voor in de mond....

en bit met smaakje heb ik idd ook wel is van gehoord, schijnt ook te helpen....
en bitten met 'speeltjes' eraan zodat het paard met het bit gaat spelen en er meer aan went.

Over rubber is me verteld dat het brandplekken kan geven als de pony niet schuimt. En aangezien hij dat niet doet vind ik dat een beetje eng. Maar als jullie andere ervaringen hebben hoor ik het graag!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:26

Heb je dikke bitten gebruikt, dunne bitten? Kauwt hij op zijn bitten?
Met zijn mond een beetje open doet me denken aan een te dik bit en met een enkelgebroken trens een laag gehemelte. Van wat ik nu begrijp raad ik een kneveltrens met dubbelgebroken mondstuk aan van koper. Anders een bustrens van koper. Dit smaakt lekker en helpt de speekselklieren te stimuleren en het kaakgewricht te ontspannen. Ook wordt het sneller warm en dus minder onaangenaam in de mond. Als het paard echter op de bitten knauwt is dit geen goed idee, dan moet je naar een legering zoeken zoals aurigan of argetaan, aangezien koper vrij zacht is.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 13:30

Ik heb idd zowel dikke als dunne bitten gebruikt, en ik heb het idee dat een dun bit beter ligt. Ook met dubbelgebroken heb ik betere ervaring. Gezien je uitleg zou een dubbelgebroken kneveltrens idd wel geschikt kunnen zijn! Aangezien mijn pony niet kauwt op zijn bit kan koper idd ook goed. Bedankt voor je informatie, ik hou het in gedachten!!

Verder nog iemand tips?