welk soort zadel is goed voor paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mover

welk soort zadel is goed voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 09:47

Wat is het beste zadel voor een paard? Waar moet je op letten? Wat mbt de kussens en de boom?
Is het beter dat het zadel enkel via de onderkussens het paard raakt - m.a.w. dat je onder het zadel door kunt kijken van voren naar achter (bij paarden met weinig schoft). Wat moet een paard raken van het zadel en wat niet? wat moet niet knellen etc. etc. en waar mogen geen drukpunten zijn en waar juist wel? Dat soort zaken. Zodat ik precies weet wat voor het paard het lekkerste aanvoelt en op zijn gemak is met het zadel.

dank voor de reacties alvast.

groet, Monique

Evelijn

Re: welk soort zadel is goed voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:50

Zadels zijn echt zo moeilijk, ik zou er een echt goede zadelmaker bij halen. Die kan je goed adviseren en als je wil ook alles goed uitleggen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:14

Een goed zadel voor een paard is natuurlijk een zadel dat goed past! Wat voor een soort zadel je gebruikt doet er niet toe, als het maar goed past!

Wat erg belangrijk is, is dat de ruggengraat van je paard goed vrij ligt. Het zadel mag niet voor- of achterover kantelt wanneer je hem horizontaal op je paard legt (wanneer het zadel op het paard ligt moeten de beugelriemen recht over het zweetblad naar beneden lopen) en de kussens moeten goed aansluiten op de bespiering van je paard.

En zoals Evelyn zegt: haal er een zadelmaker bij. Die kunnen het beste beoordelen welk zadel voor jouw paard het beste is. De bovengenoemde kenmerken zijn er maar een paar van al die punten waar de zadelmaker naar kijkt!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:06

Mover schreef:
en waar mogen geen drukpunten zijn en waar juist wel?

Er mogen nergens drukpunten zijn! Een zadel hoort over de gehele kussens gelijke druk op de rug te geven. Dit kan je onmogelijk zelf bepalen dus ook ik ben ervoor om een goede zadelmaker je zadel te laten aanpassen.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:22

Mandyke schreef:
Mover schreef:
en waar mogen geen drukpunten zijn en waar juist wel?

Er mogen nergens drukpunten zijn! Een zadel hoort over de gehele kussens gelijke druk op de rug te geven. Dit kan je onmogelijk zelf bepalen dus ook ik ben ervoor om een goede zadelmaker je zadel te laten aanpassen.

Het is wel erg lastig een deskundige zadelmaker te vinden,die ook nog bij je in de buurt woont.
Dus het is wel erg verstandig om je te verdiepen in zadels zodat je zelf een beetje weet of je zadelmaker ook echt goed werk aflevert Lachen
Een tijd terug was er een site met heel goede uitleg maar de site doet het jammer genoeg niet meer

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:12

Een zadel met een flair systeem (luchtgevuld) vind ik zeer fijn voor de paarenrug
Mits de boom-maat wel passend is natuurlijk