Hoe komt het dat een bepaald dressuur zadel met een een brede boom voor een breed paard toch vrij plat op het paard ligt en dat er niet direct een hoge boom is (of een kamer) waardoor het wat meer boven het paard blijft hangen en er ruimte onder is.
Is dit een bepaalde manier van een boom maken - heeft dit een naam (met kamer of zonder kamer ofzo) en is dit een duidelijk onderscheid waar je op moet letten bij de aankoop van een zadel?
Ik heb een vrij breed (lease)paard - niet veel schoft - zadel gekocht met ruime boom - zadel past goed maar niet zoveel ruimte onder de boom maar ligt meer een beetje plat op het paard - m.a.w. er zit weinig kamer in voor een schoft (wees niet bang, de boom is niet gebroken ofzo en het zadel past en zit verder goed) - maar ik zie verschil met andere zadels die gewoon een hogere toef op die boom hebben en er meer ruimte is daaronder.
Hoe heet deze vorm van zadel en vorm van boom (met/zonder kamer) nou precies? Dan heb ik die kennis ook weer. Of is daar ook nog heel verschil tussen dit soort boom, hoogte etc. en heeft dit een bepaalde naam of niet?
Alvast bedankt voor je reactie.
groet, Monique