Nieuw zadel ook aan onderkant invetten ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Nieuw zadel ook aan onderkant invetten ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 18:12

Ik heb nu 4X op mijn nieuwe zadel gereden en dus tijd om de boel lekker in te vetten, maar doen jullie de onderkant ook ? Ik ben zo bang dat mijn dekjes gaan glijden doordat de onderkant dan nog gladder wordt.

bromfiets

Re: Nieuw zadel ook aan onderkant invetten ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:13

Ik doe de onderkant met lederdressing, het leer wordt gevoed en soepel, maar het wordt niet glad. Het zit in gele flesjes.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 18:20

Wordt het van bv. alleen zadelzeep ook glad ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:09

Als jouw zadel past dan zal het dekje nooit gaan glijden Lachen Je moet juist de onderkant ook een paar keer invetten in het begin, vaker dan normaal ter onderhoud van je leer. Na een langere tijd hoef je de onderkant minder frequent in te vetten Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:12

klavertje schreef:
Wordt het van bv. alleen zadelzeep ook glad ???

Met zadelzeep maak je het leer alleen schoon. Juist dan heeft het wat voeding in de vorm van vet, olie of dressing nodig anders gaat het barsten.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:50

Het is toch zo dat leder juist meer opneemt aan de onbewerkte kant van het leder?. Bij m'n nieuwe zadels werd altijd geadviseerd om onderkant zweetblad en onderblad juist in te vetten omdat het dan sneller soepel werd.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:15

Dat werd mij ook geadviseerd, alleen de twee bladen waar de singelstoten tussendoor lopen, en dan alleen de kant waar de singelstoten lopen. En het liefst met olie om het soepel te maken, minimaal een week elke dag. De rest gewoon schoonhouden aangezien deze kanten toch weinig tot niets opnemen?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:17

Ik vet mijn zadel nooit in. Altijd eerst poetsen met zadelzeep en daarna de hele boel nog een keer na met lederdressing Lachen Vet vind ik altijd echt een zooitje geven.

JufMarja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:13

Hoi,

Ik maak mijn zadel altijd eerst schoon met zadelzeep. Daarna vet ik hem in met ledercreme.
Op alle plekken dus ook aan de onderkant!

Groetjes Marja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:29

Mij is verteld dat je de ruwe kant van het leer het beste kunt voeden met een olie en de gladde kant het beste kunt beschermen met een dun laagje vet of creme.

Dus de kussens doe ik met vet (dun laagje!!) om ze te beschermen tegen zweet enzo

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:31

Lenneke_ schreef:
Mij is verteld dat je de ruwe kant van het leer het beste kunt voeden met een olie en de gladde kant het beste kunt beschermen met een dun laagje vet of creme.

Dus de kussens doe ik met vet (dun laagje!!) om ze te beschermen tegen zweet enzo

is mij ook vertelt
ik doe altijd eerst met zadelzeep en daarna lederdressing ( in die gele flesjes)
en de nietgladde stukken doe ik met een dun laagje vet of olie maar dat doe ik maar heel af en toe

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:09

Lenneke_ schreef:

Ik doe het precies zo!
Als je de kussens gaat olien, kan de vulling gaan klonteren.
Deze vet ik in met lederwax, net als de zitting.
De bladen doe ik aan de onderkant royaal met olie.

Ik heb mijn zadel in het begin heel vaak ingevet/geolied; vooral de bladen; elke week, tot het min of meer verzadigd was. Nu doe ik het bijna nooit meer maar gebruik meestal alleen maar zadelzeep en het blijft maar mooi.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:11

Hmm, ons is weer vertelt dat je de zadels het beste kan bijhouden met af en toe schoonmaken met groene zeep. NOOIT de onderkant, want dan wordt het wol een plakkerig zooitje na een tijdje en zit het niet meer goed. Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:33

Ach zadelzeep is ook maar gewone zeep + glycerine.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:35

Volgens mij mag je de onderkant best schoonmaken (daar wordt het toch niet plakkerig van?), je mag er alleen nooit olie opsmeren omdat olie in de kussens trekt - en dat wordt inderdaad een zootje.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:35

Lipydo: nooit invetten? dan wordt het droog Nagelbijten / Gniffelen

ik doe altijd schoonmaken met zeep en invetten met spray Lachen (zadelvet-spray met olie enz)
superfijn spul!
ook af en toe pak ik de pot met vet en geef ik het een goeie beurt,maar alleen indien echt nodig.. houd het liever bij de spray Lachen
(en de onderkant doe ik alleen invetten met een dun laagje!)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:40

Als je een heel dun laagje vet of creme smeert en niet elke dag trekt dat echt niet door het leer heen naar de vulling. Het beschermt alleen tegen zweet enzo. Zweet is absoluut niet goed voor het leer

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:43

Allejandro schreef:
Lipydo: nooit invetten? dan wordt het droog Nagelbijten / Gniffelen

ik doe altijd schoonmaken met zeep en invetten met spray Lachen (zadelvet-spray met olie enz)
superfijn spul!
ook af en toe pak ik de pot met vet en geef ik het een goeie beurt,maar alleen indien echt nodig.. houd het liever bij de spray Lachen
(en de onderkant doe ik alleen invetten met een dun laagje!)

Invetten met groene zeep Nagelbijten / Gniffelen Is mij verteld door de zadelmaker uit Avenhoorn Lachen Maar ik denk dat ik gewoon invet met zadeldressing zoals altijd. Ik doe eigenlijk nooit de onderkant, alleen wat schoonmaken met water.