Welk bit voor enthousiast sterk paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisah1989

Welk bit voor enthousiast sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:41

Hoi Allemaal!

Fijn dat jullie even de tijd nemen om dit te lezen!
Ik wil graag jullie meningen en ervaringen horen.

Ik heb een vreselijk lief en enthousiast paard!
Hij is erg goed in de hand en luisterd netjes.
Maar zodra hij ziet dat we gaan springen, word hij helemaal hieper, en zet hij zijn gespierde nek in de race!
Hij maakt zich sterk, maar hij gaat er absoluut niet met me vandoor ofzo!
Hij is gewoon extreem opgewonden!

Daarom ben ik opzoek naar een bit, dat ik bij het springen kan gebruiken dat net iets scherper is als normaal, waardoor hij weer wat rustiger in de hand wordt!

Wat is jullie advies aan mij qua bit?
Nu heb ik er een "Aurigan enkel gebroken watertrens" in.

Alvast bedankt!

Mizora

Re: Welk bit voor enthousiast sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:16

Ik raad een pessoa aan met 3 ringen en 2 teugels. Één op de grote ring in één op de ring eronder (tevens de laatste, maar soms vind je alleen 4-rings, dus dan de eneronderste) zodat je hem even bij je kan roepen. Als je een constante extra druk wil dan raad ik een kimblewick met gleuven aan, dit zorgt voor een kleine hefboomwerking, maar niet zo groot als bij een pessoa.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:38

Hou het bij je bit en werk aan het onderlinge respect. Klinkt als een dominantieprobleem. "Ik doe wat je wilt, maar als ik iets echt graag wil, dan doe ik dat toch liever hoor..."
Grondwerken dus.

Rijtechnische problemen los je zelden tot nooit op met een scherper bit. Het probleem wordt onderdrukt (scherper bit=meer pijn), want het paard bedenkt zich wel 3x om weer zijn enthousiasme te tonen (au). Maar er wordt niks opgelost.

Rijtechnisch is het misschien een tip om bij een opwinding het springen even te laten voor wat het is en lekker los te gaan werken op de volte. Alle spanning eruit en lekker werken aan ontspanning. Daarna weer proberen. Weer spanning? Op de volte en loswerken.. etc.

ETmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:41

Ik ga in beide van de vorige reacties mee. Het ligt er natuurlijk aan of een paard het uit eigenwijzigheid doet, of dat ie gewoon overenthousiast is. Als ie echt overenthousiast is, kun je beter voor de pessoa met 2 teugels gaan. Is je paard écht eigenwijs in de zin van hij luistert alleen als het hem uitkomt, kun je beter doen wat navy zegt.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:44

Ik wil hier toch wel graag even aan toevoegen dat ik ook uit eigen ervaring heb gemerkt dat elk paard wel degelijk een bitvoorkeur heeft. Mijn merrie vond enkel gebroken ook helemaal niets en zelfs dubbelgebroken is ze niet happy mee, dus nu loopt ze met een stang en gaat ze super zonder verzet, terwijl het eigenlijk een scherper bit is... Blijkbaar geeft ze de voorkeur aan een stang. Bekijk het niet perse als een scherper bit erin hangen om hem de baas te worden, maar verdiep je wel in de eventuele voorkeur van je paard. Liever een tevreden paard op een stang, dan een dwarsliggend paard dat last heeft van zijn bit, ook al is dit in theorie een lichter bit.

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 18:00

Bedankt voor jullie reactie!

Mizora: Klopt het dat er ook een watertrens met sleuven bestaat?
Navy: Dat is helaas geen oplossing voor ons. We hebben dit op les ook veel gedaan, het gaat al een stuk beter, maar toch blijft het enthousiame! Het is absoluut niet zo dat ik de baas niet meer ben, maar ik heb het gevoel dat ik (misschien) met een ander bit wat meer contact met hem houd, en hem net iets alerter kan maken.
Jana_en_Ik: Hier kan ik me echt in vinden! Ik heb het gevoel dat mijn paard zijn bit té lekker vind(hij kouwt er echt veel op), waardoor de fuctie waarschijnlijk wat verloren gaat.?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:07

misschien is een danger-bitje iets voor jullie. als hij netjes braaf loopt, dan is t een enkelgebroken bitje, maar maakt hij zich sterker, dan wordt het bit als het ware een ongebroken trens. zo heb je dus net wat meer te vertellen. Is hij weer braaf, dan heb je weer een gewoon bitje. Je hebt ze trouwens ook in de dubbelgebroken variant.

Passoa bit ben ik zelf op tegen, omdat een bit met scharen in mijn ogen een kinketting nodig heeft. Op het moment dat je met een passoa bit rijdt, en je zo de onderste teugel aannemen, dan steekt het bit in zijn verhemelte, omdat het kantelt. Het bit beweegt dat de hele mond door. Dan vind ik persoonlijk een pelhalmbit fijner en prettiger voor het paard.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:09

Hoe gedraagt hij zich verder t.o.v. het bit? Laat hij het bit makkelijk indoen? Is hij rustig in het hoofd? Loopt hij regelmatig met zijn mond open alsof hij iets uitspuugt? Probeer ook eens te analyseren hoe zijn gedrag is.

Toen is gisteren als test het stangbit weer eens in wilde doen pakte zij het bit gewoon zelf al aan. Hoofd bleef laag, mond ging vanzelf open. In tegenstelling tot het dubbelgebroken bit... Hoofd gooide ze de lucht in, ze ontweek alle pogingen om het in te doen. Geloof me ze weten het zo goed... en ze hebben een voorkeur en als je ze de kans geeft opties uit te proberen, geven ze je zeer waarschijnlijk wel aan wat ze prettig vinden.

(overigens is dit iets algemeens, het kan helpen met je probleem, maar het kan ook heel goed weinig tot geen invloed hebben op dit gedrag. Ik vind het goed kiezen van het bit gewoon iets wat je je paard moet gunnen. Ik heb er in ieder geval mijn 'beloning' voor terug gekregen Haha!)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:13

Ja, bestaat inderdaad. 3-in-1 bit van het bijmerk van Sprenger geloof ik, trouwens ook een yankee van imperialriding bedenk ik net. Dat is nog net iets kleiner dan een pessoa en ook met één teugel te rijden. Een ongebroken trens is ook aan te raden, is juist een heel zacht bitje maar veel stiller in de mond waardoor het paard zijn aandacht beter bij jou houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:23

Ik denk dat je paard het heel erg leuk vind en als je het vaker doet wordt het wat gewoner voor hem en zul je hem weer zo netjes kunnen rijden als voorheen.

Ik zou nl zijn enthousiasme niet beteugelen met een straf, scherp bit. Hij is anders heel gehoorzaam en netjes aan de hulpen, straks wordt hij juist hard in de mond of schuw aan het bit.

Laat hem wat vaker vrijspringen en let op de hoogte die hij kan halen, zodat hij aan zijn kick tegemoet kan komen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:47

ik vraag me af wat het paard doet als hij zo enthousiast wordt... want dat kan zich in veel dingen uiten, wel bij je blijven maar stuiteren en los komen van het bit, of gaan hangen?! en op het moment dat je hem van voor los gooit (bij wijze van) versnelt het paard dan ook?! of blijft het stuiteren?!

met wat voor neusriem rijdt je?!

verder ga ik mee met danamuts!!

dangerbitje werkt fijn, maar mijn evaring wel alleen in het parcours, dressuurmatig niet.

passoa vind ik ook niks. omdat het watertrens is schuift alles heen en weer, en krijg je geen fijne hefboomwerking, tenzij je een kinketting gebruikt, maar dan nog zie ik liever een hefboomwerking met bustrens

ik kan verder weinig zinnigs zeggen, maar ik zou het eerst met neusriemen proberen, sommige paarden reageren daar heel goed op!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:24

Ondanks dat je zegt dat je paard beter luistert en dat je echt een ander bit wilt proberen om hem beter bij je te houden wil ik je ECHT aanbevelen om niet naar een scherper bit te kijken, maar - zoals eerder gezegd - naar een bit te kijken dat fijn is voor je paard.

Je zegt dat je nu met een enkelgebroken trens rijdt, wanneer je paard dus erg enthousiast is (zoals die van jou met springen) dan heb je dus vaker (en misschien ook meer) druk op het bit dan wanneer je niet springt. Gevolg: elke keer dat jij druk op je bit zet gaat het bit scharen, waardoor de punt van het bit in zijn gehemelte komt (als je je bit aan de voorkant van je been neerlegt en druk vraagt naar jezelf toe kan je voelen hoe scherp een bit is en dan voel je dus dat ook bij de mondhoeken door een enkelgebroken bit het samentrekt en dan voel je nog niet eens die punt van het midden). Dit is het geval bij alle enkelgebroken trensjes. Misschien wordt je paard daar dus ook wel extra druk van...
Wat ik zou zeggen: probeer een aantal bitten uit die ongebroken of dubbelgebroken zijn en met een zachte hand kan je dan ook redelijk dunne bitjes proberen, omdat die het paard minder in de weg zitten (paard is gebouwd om zijn mond dicht te hebben en de ruimte tussen de lagen is niet altijd groot genoeg voor een dik bit).

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:29

Misschien is dit bit wat voor je?

Dubbelgebroken als er niets aan de hand is en het wordt een recht bit als er wat meer druk op komt te staan. Zoals hier boven al genoemd is, is dit het danger systeem/Magic System van Roderigo Pessoa (het is dus geen Pessoa bit met meerdere ringen).

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=852894&hilit=