wie rijdt er met bit met tongvrijheid ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

wie rijdt er met bit met tongvrijheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 13:28

mn paard heeft al meerdere malen zn tong over het bit gegooid en ook met longeren (bijgezet)

tanden zijn na gekeken en waren in orde .

als de tong over het bit is geloof het of niet dan is hij fijner te rijden (doe ik niet hoor Haha! ) maar ik denk dat hij daarom wel een tong boogje zou mogen hebben .

wie gebruikt er 1 ,wat voor soort ,waarom, en bevalt het?

Venetia

Re: wie rijdt er met bit met tongvrijheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:34

Logisch dat het paard fijner voelt als het de tong over het bit heeft. Het heeft namelijk de tong opgetrokken wegens teveel druk erop, omdat de druk niet van het bit ging toen de tong omhoog ging kon je paard niet anders dan de tong eroverheen te leggen. Zonder tong onder het bit werkt het echter veel te scherp in en zal het dier ineens bijzonder los in de mond voelen, voor pullers lijkt dat dus een fijn gevoel!
Je kunt proberen een dubbelgebroken bit te gebruiken, dat geeft wat meer tongvrijheid. De ware oplossing zit echter in het rijtechnische, namelijk minder druk aan de voorkant door gewichtsverplaatsing naar het achterbeen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 15:13

dat de tong erover gaat gebeurd als hij terug gaat trekken (ik geef druk hij blijft door drammen) ik trek niet.

met bijgezet longeren krijgt hij druk door de bijzet ipv het te volgen gaat hij er mee in gevecht en voila tong er weer over.

mn bit is
dubbelgebroken.

noem je dit dan pullen?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:23

Ja,dat is pullen, hij duikt dan op je hand en probeert je mee uit balans te krijgen. Op dat moment (ook al trek je niet en bied je alleen weerstand) krijgt hij veel druk op zijn tong die hij niet fijn vindt. Dan trekt hij zijn tong op en voila.

Vooral een rijtechnisch probleem dus, hij moet losser en meer op het achterbeen komen. Om hem voorlopig even te rijden kun je je bit een gaatje hoger hangen of tijdelijk een tonglepel gebruiken. Als ie sterker is en beter loopt heb je dat niet meer nodig.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 09:58

zou een bit met een boogje ook helpen met minder druk op de tong? als de tong over het bit is loopt hij opeens veel beter!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:33

Zoals ik al zei is het logisch dat hij beter lijkt te voelen als de tong over het bit is, op dat moment werkt het bit super scherp in en laat hij het wel uit zijn hoofd om te trekken, dat doet hem ongelooflijk veel pijn. Het probleem zit hem dan toch nog steeds van achter en het bit is niet het probleem. Tongboog zal je weinig helpen. Bit hoger en tonglepel en dan de oorzaak gaan aanpakken (rijtechnisch!!!!!!) De druk komt van een andere plaats vandaan. Geen paard vindt die druk fijn, maar hij doet het om wat anders niet te hoeven doen.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:40

ik rij met een myler met tongboog, hier loopt die van mij erg fijn op, maar ieder paard is natuurlijk anders.
hoe hoger de boog hoe meer druk op de lagen die ook gevoelig zijn, normaal is het zo dat hoe beter je paard aan de hulpen is hoe hoger de tongboog kan zijn.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:24

Ik rijdt met een mylerbit met tongboog, level 2.
Mijn paard heeft een hele dikke tong en andere bitten zijn voor haar niet prettig.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:28

Afbeelding

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:29

Afbeelding

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 11:18

is dat de low port comfort snaffle? ja toch?

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:08

Uriah schreef:
is dat de low port comfort snaffle? ja toch?

idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:42

Venetia schreef:
Vooral een rijtechnisch probleem dus, hij moet losser en meer op het achterbeen komen. Om hem voorlopig even te rijden kun je je bit een gaatje hoger hangen of tijdelijk een tonglepel gebruiken. Als ie sterker is en beter loopt heb je dat niet meer nodig.

Zonder de mond van het paard gezien te hebben, kun je niet beoordelen of dit (alleen) een rijtechnisch probleem is. Zomaar het bit hoger hangen kan funest zijn, en tijdelijk een tonglepel gebruiken is pure kwelling.

Anatomisch gezien kunnen er allerlei oorzaken zijn waarom dit paard z'n tong over het bit gooit.
Te denken valt aan de vorm (dikte, breedte en lengte) van de tong, de dikte en overmatigheid van de wangslijmvliezen, de breedte en diepte van de onderkaak, de hoogte en de gevoeligheid van de lagen, de lengte van de mondspleet en de conditie van het gebit.

Ik weet niet hoe oud dit paard is, maar misschien is hij nog aan 't wisselen? En hoe is het gesteld met de wolfskiezen en de hengstentanden?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 18:44

paardje is 5 jaar oud, zn wolfs kiezen zijn er al uit en zn hengsten tanden zijn onder al aanwezig en boven komen ze door

Trouwens joviban ik keek even in je profiel en ik ben je zo'n 3 a 4 weken terug tegen gekomen in het bos toen ik met mn vriend en 2 hondjes aan het wandelen was ! toen viel het me meteen op dat je bitloos reed.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:20

Ik zou in de eerste plaats de mond van het paardje eens goed bekijken. Hoeveel plaats heeft ze? Heeft ze een dikke tong of net een dunne? Enzovoorts ... En proberen om te achterhalen of het bit wat je nu hebt wel degelijk geschikt is voor haar. Een paard met een dikke gevoelige tong is dikwijls gebaat met een bit wat enige tongvrijheid biedt. Tong over het bit is niet altijd een rijtechnisch probleem! Soms is het gewoonweg pijn door een 'slecht' passend bit.
TIP : neem eens een kijkje tussen de myler-bitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:53

Uriah schreef:
paardje is 5 jaar oud, zn wolfs kiezen zijn er al uit en zn hengsten tanden zijn onder al aanwezig en boven komen ze door

Trouwens joviban ik keek even in je profiel en ik ben je zo'n 3 a 4 weken terug tegen gekomen in het bos toen ik met mn vriend en 2 hondjes aan het wandelen was ! toen viel het me meteen op dat je bitloos reed.

Wat leuk! Wellicht is het ook iets voor jou en jouw paard om zonder bit te rijden. Knipoog

De wolfskiezen zijn dus het euvel niet. De doorkomende boven-hengstentanden kunnen dat echter wèl zijn. Het doorkomen op zich is erg pijnlijk voor een paard. Bovendien, wanneer je paard een korte mondspleet heeft, dan kan het bit tegen de hengstentanden aan komen, wat ook erg pijnlijk is voor het paard.

Wanneer je een deskundige op het gebied van de anatomie van de paardemond en het gebit zoekt, die eens goed in de mond van je paard kijkt, PB me dan even.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:59

hoe merk je eigenlijk dat je paard zijn tong over het bit heen doet ?
mischien een domme vraag maar ik loop ook al een tijdje
te klooien met mijn ruin die er niet echt door heen wil kwa nageevelijk heid en loopt constant te rotzakken met zijn bit
momenteel gebruik ik een dubbel gebroken met losse ring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:29

@onley: je paard "rotzakt" niet voor niets.
En meestal is het geen kwestie van 'niet willen', maar van niet kùnnen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:40

onley schreef:
hoe merk je eigenlijk dat je paard zijn tong over het bit heen doet ?

Dat merk je snel genoeg, geeft een heel ander gevoel in de hand en je paard begint rare bekken te trekken omdat het bit helemaal niet meer op z'n plaats zit.