eventueel beginnen met bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elise88

eventueel beginnen met bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:28

Met het paardje dat ik nu mag rijden (ik rijd haar nu enkele maanden, zo'n 2 x per week, ik ben de enige die haar rijd.) denk ik erover het eens bitloos te gaan proberen.
Mijn aandacht wat betreft de keus aan hoofdstellen gaat nu uit naar de bitless bridle (www.bitloos.nl links bovenaan bij bitloze optomingen of die ernaast 'norton bitless bridle') en het kruislings systeem (op www.bitloos.nl midden op de pagina, o.a. Voest of die ernaast van de ruitershop.)
Ik heb zo'n 8 á 9 jaar rijervaring, maar heb eigenlijk nooit bitloos gereden. Zijn deze hoofdstellen geschikt voor de beginnend-bitloos-rijdende-ruiter? Of welke optoming zouden jullie mij aanraden? Het gaat om een jong paard (5) dat de basisgangen redelijk beheerst en waar al eens een klein sprongetje mee is gemaakt. Een energiek maar toch over het algemeen wel gehoorzaam paard.
Waar moet ik zoal op letten wat betreft de optoming? en hoe pak ik de start met het bitloos hoofdstel aan?

LovesHerPony

Re: eventueel beginnen met bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:41

Ik heb nog nooit bitloos gereden tot vorig jaar aan toe. Ik rijd nu met een monty roberts halster of een touwhalster (speciale variant kom even niet op de naam :S )

Ik rijd 2 pony's 1 oudere van 12 jaar die al veel in de sport heeft gelopen deze moest wel wat wennen maar na een goede opbouw was het na 2 weken al geen probleem.
Daarnaast rijd ik een 4 jarige die had het na een week al door.

Het moet wennen. Ik zelf koos voor de Monty Roberts- halster aangezien ik veel met jonge paarden werk en ook train. Ik vind deze fijn rijden, daarnaast heb ik een touwhalster rijd ook zeer fijn maar ik denk dat het ook net aan je pony ligt. Mijn 4 jarige rijd ik nl. liever op een touwhalster en mijn 12 jarige op MR - halster. (maar ja dat is gevoel en andersom gaat ook prima).

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 13:21

Is het niet aan te raden met een minder scherp inwerkende optoming te beginnen?

waarom koos jij voor deze optomingen?
(nieuwsgierigheid, leergierigheid)

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:42

het dually halster was de naam Bloos

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:51

wat is de reden dat je bitloos wilt gaan rijden?
ik heb geen verstand van die speciale hoofdstellen, maar ik had een beestje die heel heftig op het bit reageerde in de ring(springen) daar heb ik een lage en of beugelneusriem aan gedaan met daaraan een extra teugel, misschien kan je daar eerst eens mee beginnen. Bit kan je er dan eventueel uitlaten (maar op wedstrijd ben je verplicht een bit in te hebben)

bij de beugelneusriem kan je de teugels ook onderaan vastmaken, waardoor je een lichte hefboomwerking krijgt

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 00:25

Vooralsnog bestaat er geen plan dit paard op wedstrijd uit te brengen.
Met rijden lijkt ze geen last te hebben van het bit overigens, maar ik wil gewoon eens kijken of 't ook met d'r kan zónder, gewoon .. braaf in de bak rijden, zoals we nu ook doen, zonder echt veel van d'r te vragen. Het rijden is nog heel erg basis: stap, draf, galop, halthouden, rechte lijnen, voltes en af en toe eens een gebroken lijn of wat wijken. Dat op beide kanten, linksom is op dit moment nog een stuk makkelijker en soepeler dan rechtsom.
Misschien loopt ze ook wel hartstikke fijn zonder zo'n stuk metaal in d'r mond.
Ik zou het gewoon eens willen proberen, het kan geen kwaad denk ik. Misschien dat we gewoon eens af kunnen wisselen, ik hoef ook niet per sé helemaal van het rijden met bit af te stappen. Maar ik kan me voorstellen dat 't fijn is voor het paard zonder.
Ik stap ook niet zo 1,2,3 over, maar open dit topic met de hoop op wat advies, zodat ik, áls ik het ga proberen, een goed afgewogen keuze maak wat betreft optoming.

wat is precies de werking van jouw constructie mét bit? en hefboomwerking, is dat goed te doen voor iemand die begint met bitloos rijden en is het geschikt voor een jong paard? lijkt het je echt een voordeel of een pré (ten opzichte van bijvoorbeeld de hoofstellen die ik in mn openingspost noemde)?

Algemene vraag: is het bitloos en met bit rijden goed te combineren? wordt dit op den duur niet verwarrend voor het paard, soms met bit .. soms zonder .. of na een hele tijd zonder weer 'n keer met? .. reageert 'n paard dan heftiger?
Is het handig om met 'n jong paard bitloos te rijden en later weer het bit als het ware 'toe te voegen'? zitten daar voor- (of na)delen aan?

Als ik dit zo nalees, klinkt het heel stom Clown maar ik hoop dat jullie toch 'n beetje aanvoelen wat ik zoal bedoel te zeggen/vragen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 07:55

Ik raad het bitless bridle, van de beugelneusriem lijkt me niet handig aan het begin. Bij springen is trouwens een bit niet verplicht als je met de teugels aan de neusriem rijd. Een lage neusriem werkt eigenlijk hetzelfde als een sidepull, maar dan moet hij wel hoog genoeg zitten.

Omdat het een jong paard is raad ik BB aan, de meeste paarden snappen die snel tot direct. Er is ook goed dressuurmatig op te rijden.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:54

bedankt voor 't advies Lachen, daar heb ik wel wat aan.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:04

Ik denk dat de BB fijner is. Heb zelf de kruislings van de ruitershop. Kan je heerlijk mee rijden, maar de BB kan je wat subtieler mee zijn.
Ik heb ook een hoofdstel met crosslink oftewel een BB. De kruislings systeem is met name in het vragen van bijv stelling lomper als een BB.
Daarnaast vind ik dat je bitloos en met bit heel goed samen kunt gebruiken, mits het bevestigd is. Bij mijn paard rijd ik net zo makkelijk met als zonder bit... Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard geen bit meer in krijgt, heerlijk zo!!
Mocht je wedstrijden willen gaan rijden is dat natuurlijk een ander verhaal

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:08

Mizora schreef:
Ik raad het bitless bridle, van de beugelneusriem lijkt me niet handig aan het begin. Bij springen is trouwens een bit niet verplicht als je met de teugels aan de neusriem rijd. Een lage neusriem werkt eigenlijk hetzelfde als een sidepull, maar dan moet hij wel hoog genoeg zitten.

Omdat het een jong paard is raad ik BB aan, de meeste paarden snappen die snel tot direct. Er is ook goed dressuurmatig op te rijden.

een bit is zeker wel verplicht t/m het M bij het springen, maar er hoeft geen teugel aan! maar is 100% verplicht!!
vanaf het Z hoeft het niet meer!

ik zou dan toch een lage neusriem proberen (die je altijd eventueel iets hoger kan hangen voor een ander effect) met teugels daaraan. Bit kan je eruit halen, maar als jij denkt dat het paard verward raakt door steeds het wisselen van wel of geen bit, zou ik het bit er in 1e instantie gewoon inlaten, daar doe je dan geef teugel aan, of eventueel wel , mocht je een rem nodig hebben!

de beugelneusriem is een(bijna lage) neusriem met aan de zijkant een beugel, waardoor je 2 kinriempjes hebt, (volgens mij staat er wel foto onderaan in mijn profiel) deze doe je eigenlijk heel erg los, zodat paard nergens last van heeft of druk voelt van de neusriem, op het moment dat het paard de mond opent (soort pulling werking) krijgt het paard druk op de kinriempjes en op de neusriem. sommige paarden reageren daar goed op, sommige niet, het is niet zo dat die een sterke inwerking heeft voor elk paard!! maar het geeft wel een reactie op iets wat het paard (niet goed) doet zonder dat je aan de teugels hoeft te trekken!! dit is alleen de uitleg van de neusriem zelf, niet zo zeer als je er een teugel aan hebt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:47

Het is wel toegestaan het bit weg te laten!

Uit het regelement van april 2007
Citaat:
d. In de klassen Z en ZZ voor pony’s is in de categorieën D en E is ook het gebruik
van een pelham of Thiedemann-bit toegestaan.
e. Vanaf de klasse Z springen is het toegestaan met teugels voorzien van lussen te
rijden.
f. Zie voor de toegestane bitten voor de klassen B t/m M voor pony’s en de klassen
met een maximum hoogte van 1.20 m voor paarden bijlage 6.
g. De bitten voor pony’s dienen tenminste 1 cm dik te zijn.
h. In de klassen vanaf 1.30 m en hoger voor paarden geldt de optoming conform
het FEI-reglement.
i. De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en
dient/dienen te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel
een gevlochten, linnen of rubberen teugel. Wanneer de teugel direct aan het
hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:13

ik stuur je ff pb Lachen

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:08

Ik rijd zelf ook een paard van 3,5 jaar, deze rijd ik bitloos en dan met het hoofdstel zoals die van Norton. Ik vind mijn paard fijner lopen zonder bit dan met bit, als het zonder kan, waarom niet dan? Het is veel fijner voor het paard, en het paard moet meer uit zichzelf in de aanleuning komen. Het is meer ontspannen en minder gedwongen rijden. Die van norton (dat idee kruislings) heeft, vind ik, een hele fijn werking.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:11

Interesant topic. Ik zit er zelf ook over na te denken om over te stappen. Ik lees even mee Lachen