Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
harnessmaker schreef:Ik hoor regelmatig dat het paard belangrijker is maar is dat ook zo?
Een paard met een goed passendzadel kan goed functioneren onder die omstandigheden maar als de ruiter niet kan zitten en daarmee het paard ernstig belemmerd zal het paard ook niet kunnen functioneren.....
Een zadel dient dus en paard en ruiter te passen en niet éénzijdig.
Een (te) zware ruiter geeft veel druk en zal dus een relatief groter draagvlak nodig hebben om de druk per cm² niet te hoog te laten worden ten opzichte van een lichte ruiter
vlekkie_fan schreef:harnessmaker schreef:Ik .............ruiter
Dat is toch precies wat hier vaker gezegd wordt..
Eerst ga je kijken, past het op mijn paard, dan ga je er zelf mee rijden. (voor dat je het ook definitief gaat kopen..) dus dan kijk je toch ook naar of je er zelf goed in zit..
Sita_ schreef:Ik ben pas voor een dressuurzadel wezen kijken bij een zadelmaker in de buurt..
Ik heb wel 30 verschillende zadels onder mijn kont gehad op de pasbok maar er waren er maar een stuk of 5 waar ik goed in zat. En dan moet ook nog 1 van die 5 goed op mijn paard komen te liggen.
Ik ben aardig stevig gebouwd, maar pas wel netjes op een 18 inch zitvlak.. Maar het ene 18 inch zitvlak is het andere niet. Bij een te diepe zit past het bijvoorbeeld al niet goed en kreeg ik een deuk in mijn onderrug zeg maar. Ik voelde ook gelijk dat dat niet lekker zat.
Toen kreeg ik een 19 inch met diep zitvlak, zelfde liedje. Want dan mocht het wel een 19 inch zijn, maar door de diepe zit haalt het misschien net een 17.5 inch..
Daarna de blokken bij je knie, doordag ik ook stevige benen heb kunnen grote blokken bij mijn knie ook belemmeren in mijn zit.. Geen blokken zat nog het beste!
We kwamen dus op een zadel uit met een normale zit. Niet diep en niet plat. En zonder blokken bij mijn knieen. Was nog een hele zoektocht!
Inmiddels heb ik geen dressuurzadel meer nodig omdat onze jonge merrie bij nader inzien toch ook western ingereden gaat worden. Maar toch, ik heb er wel erg van geleerd dat het ene dressuurzadel het andere ook niet is.
vlekkie_fan schreef:Eerst ga je kijken, past het op mijn paard, dan ga je er zelf mee rijden. (voor dat je het ook definitief gaat kopen..) dus dan kijk je toch ook naar of je er zelf goed in zit..