Stelling: Zadel moet ook voor ruiter passen.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Stelling: Zadel moet ook voor ruiter passen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 23:05

Stel, je hebt een geweldig liggend zadel op je paard liggen.

Maar toch klopt er iets niet, je zit graag te ver naar achter, je kont is te dik of je zit van nature graag scheef.
Moet een zadel dan niet op zowel paard als ruiter worden afgestemd?
Je kan leren beter zitten, maar toch zal er 9/10 afentoe toch nog wel iets fout gaan, hoe klein ook, wat niet te verleren valt.

Voorbeeld: Zadel past goed op paard, maar de ruiter heeft een niet opgemerkte verdraaiing van zeg 3 graden in de bekken, dan kun je jezelf wel beter leren zitten, maar rij je jezelf op lange duur dan niet kapot? (waar komt die hernia op je 50e toch vandaan?).

Zo kun je nog tig dingen verzinnen. Zijn al die "standaard" zadels, wel zo goed?

(In deze stelling ga ik ervan uit dat het paard de goede maat voor de ruiter heeft, de rug niet te kort is en niet te lang en dat het zadel goed op het paard past).

Estribo

Re: Stelling: Zadel moet ook voor ruiter passen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:19

Tuurlijk moet je zadel ook bij de ruiter passen. Eerst ga je natuurlijk kijken of het op je paard goed ligt, dan ga je er zelf mee rijden en moet je ook kijken of het wel bij jou past! Je kan dan nog zo'n mooi liggend zadel hebben maar als je er zelf niet goed mee kunt rijden (om wat voor reden dan ook) rijdt dat ook niet prettig..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:22

Inderdaad. Je moet er zelf ook goed in kunnen zitten. Kun je dat niet dan is het ook nadeliger voor het paard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:06

Inderdaad, een zadel moet zeker ook bij de ruiter passen!

Een zadel past pas goed, als het goed op het paard ligt en goed past voor de ruiter.

n0nnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:07

Het belangrijkste is toch dat het zadel op het paard past maar toen ik een dressuurzadel ging kopen keek ik zeker ook of ie wel fijn zat en of ik er netjes op zat nu heb ik egt een super zadel!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:09

Mee eens! Je zadel kan wel passen, maar als je er zelf niet goed op kan zitten doordat het zitvlak te klein is belemmert dat je paard ook omdat er meer gewicht op de lepel komt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:13

Eindelijk een goed passend zadel voor mijn pony gevonden, nou ik kan er totaal niet mee overweg. Zelf glijd ik alle kanten op, en de galop durf ik niet eens aan met dat zadel.
Je raad het al, zadel staat weer te koop.

Als eerste komt het paard, maar voor jezelf moet het ook goed zitten, anders niet aan beginnen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:38

Een zadel moet ook voor de ruiter passen, maar bij mij komt het paard op de eerste plaats.

Mijn mening is dat een goede zadelmaker een zadel voor beide moet laten passen.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:13

Als het zadel niet bij de ruiter past is het haast onmogelijk voor de ruiter om het paard goed te berijden!
Natuurlijk kijk je wel altijd eerst naar het paard Knipoog

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 05:41

Een zadel moet ook voor de ruiter passen, want als die er niet goed in zit, zit je het paard alsnog in de weg. (een te dikke ruiter die achter op de lepel terechtkomt drukt het achterste deel van de kussens in de rug van het paard, om maar een voorbeeld te geven)

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:21

Ik hoor regelmatig dat het paard belangrijker is maar is dat ook zo?
Een paard met een goed passendzadel kan goed functioneren onder die omstandigheden maar als de ruiter niet kan zitten en daarmee het paard ernstig belemmerd zal het paard ook niet kunnen functioneren.....
Een zadel dient dus en paard en ruiter te passen en niet éénzijdig.
Een (te) zware ruiter geeft veel druk en zal dus een relatief groter draagvlak nodig hebben om de druk per cm² niet te hoog te laten worden ten opzichte van een lichte ruiter

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:35

harnessmaker schreef:
Ik hoor regelmatig dat het paard belangrijker is maar is dat ook zo?
Een paard met een goed passendzadel kan goed functioneren onder die omstandigheden maar als de ruiter niet kan zitten en daarmee het paard ernstig belemmerd zal het paard ook niet kunnen functioneren.....
Een zadel dient dus en paard en ruiter te passen en niet éénzijdig.
Een (te) zware ruiter geeft veel druk en zal dus een relatief groter draagvlak nodig hebben om de druk per cm² niet te hoog te laten worden ten opzichte van een lichte ruiter

Dat is toch precies wat hier vaker gezegd wordt..
Eerst ga je kijken, past het op mijn paard, dan ga je er zelf mee rijden. (voor dat je het ook definitief gaat kopen..) dus dan kijk je toch ook naar of je er zelf goed in zit.. Knipoog

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:06

Voor mij is het belangrijk dat het zadel goed op het paard ligt en de ruiter goed past. Ik kan van een niet goed passend zadel ontzettende rugpijn krijgen dus plezier in het rijden is dan ook zo weg.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:11

vlekkie_fan schreef:
harnessmaker schreef:
Ik .............ruiter

Dat is toch precies wat hier vaker gezegd wordt..
Eerst ga je kijken, past het op mijn paard, dan ga je er zelf mee rijden. (voor dat je het ook definitief gaat kopen..) dus dan kijk je toch ook naar of je er zelf goed in zit.. Knipoog

Je kan er ook voor kiezen een zadel voor je paard te laten bouwen en voor de ruiter. Er zelf mee rijden kan dan pas als het zadel gemaakt is.
Net als bij laarzen op maat!

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:21

ja daar heb je gelijk in, dan is er idd kans dat het niet bij de ruiter past..

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:43

Juist wel! De maten van de ruiter bepalen mede hoe een zadel wordt gemaakt. DAn wijk je dus af van de standaart, confectie.
Dat doe je ook met laarzen.

Vergelijk het met een strapless jurk. Mooi, als het past.
Als het niet past wordt het genant in het ergste geval.
Je kan een confectie jurk laten aanpassen maar hij (of is het zij?) zal nooit zitten als een jurk die op jou maat is gemaakt, die sluit veel mooier aan en blijft dus beter zitten.

Misschien een rare vergelijking maar misschien snap je mijn punt....

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:45

ow zoo,, ja ik snap hem, las ff verkeerd..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:10

Ik ben pas voor een dressuurzadel wezen kijken bij een zadelmaker in de buurt..

Ik heb wel 30 verschillende zadels onder mijn kont gehad op de pasbok maar er waren er maar een stuk of 5 waar ik goed in zat. En dan moet ook nog 1 van die 5 goed op mijn paard komen te liggen.

Ik ben aardig stevig gebouwd, maar pas wel netjes op een 18 inch zitvlak.. Maar het ene 18 inch zitvlak is het andere niet. Bij een te diepe zit past het bijvoorbeeld al niet goed en kreeg ik een deuk in mijn onderrug zeg maar. Ik voelde ook gelijk dat dat niet lekker zat.
Toen kreeg ik een 19 inch met diep zitvlak, zelfde liedje. Want dan mocht het wel een 19 inch zijn, maar door de diepe zit haalt het misschien net een 17.5 inch..

Daarna de blokken bij je knie, doordag ik ook stevige benen heb kunnen grote blokken bij mijn knie ook belemmeren in mijn zit.. Geen blokken zat nog het beste!

We kwamen dus op een zadel uit met een normale zit. Niet diep en niet plat. En zonder blokken bij mijn knieen. Was nog een hele zoektocht!

Inmiddels heb ik geen dressuurzadel meer nodig omdat onze jonge merrie bij nader inzien toch ook western ingereden gaat worden. Maar toch, ik heb er wel erg van geleerd dat het ene dressuurzadel het andere ook niet is.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:16

Sita_ schreef:
Ik ben pas voor een dressuurzadel wezen kijken bij een zadelmaker in de buurt..

Ik heb wel 30 verschillende zadels onder mijn kont gehad op de pasbok maar er waren er maar een stuk of 5 waar ik goed in zat. En dan moet ook nog 1 van die 5 goed op mijn paard komen te liggen.

Ik ben aardig stevig gebouwd, maar pas wel netjes op een 18 inch zitvlak.. Maar het ene 18 inch zitvlak is het andere niet. Bij een te diepe zit past het bijvoorbeeld al niet goed en kreeg ik een deuk in mijn onderrug zeg maar. Ik voelde ook gelijk dat dat niet lekker zat.
Toen kreeg ik een 19 inch met diep zitvlak, zelfde liedje. Want dan mocht het wel een 19 inch zijn, maar door de diepe zit haalt het misschien net een 17.5 inch..

Daarna de blokken bij je knie, doordag ik ook stevige benen heb kunnen grote blokken bij mijn knie ook belemmeren in mijn zit.. Geen blokken zat nog het beste!

We kwamen dus op een zadel uit met een normale zit. Niet diep en niet plat. En zonder blokken bij mijn knieen. Was nog een hele zoektocht!

Inmiddels heb ik geen dressuurzadel meer nodig omdat onze jonge merrie bij nader inzien toch ook western ingereden gaat worden. Maar toch, ik heb er wel erg van geleerd dat het ene dressuurzadel het andere ook niet is.

ik heb omdat ik lange benen heb ook altijd gezeur met die kniewrongen...Ik heb nu een dressuurzadel (kentauer penelopa) en daar zit ik echt super in en het past ook nog eens super op mijn pony (pony is een beetje moeilijk wat betreft een goed passend zadlen, is ook nog een hele zoek tocht geweest..)
Laatst bijgewerkt door Estribo op 23-10-07 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:20

Lachen Ja? Vanwaar de quote?

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:26

ow ging ff wat mis.. sorry..
[edit] heb het veranderd! Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:34

Ik heb eerst op de zadels gezeten en gekeken welke ik mooi vond, aan de hand daar van zijn de zadels aangepast op de paarden Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:39

vlekkie_fan schreef:

Nah eigenlijk was het bij ons ook andersom (poownie mocht de divoza niet in hiih). Zitten wij er lekker op (met name welke zitmaat heb ik nodig vandaag de dag), wat vind ik zelf belangrijk om aan mijn zadel te hebben, wat voor soort zit, maat, kniewrongen, enz en toen we die gevonden hadden gekeken hoe het op het paard lag. Een zadel is makkelijker aan het paard aan te passen dan aan de ruiter. Maar we zijn super geslaagd en hebben een voor ons beide een passend zadel gevonden